آییننامه حمایت از تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین در حوزه اقتصاد
خبرگزاری میزان - آییننامه حمایت از تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین در حوزه اقتصاد، با هدف توسعه تقاضا برای محصولات فناورانه داخلی، توسط هیئت وزیران در جلسه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور و به استناد قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات (مصوب ۱۳۸۹) و اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در ۱۲ ماده تصویب شد. یک بند از این آییننامه در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱ اصلاح شد.
آییننامه حمایت از تولید، دانشبنیان و اشتغال آفرین در حوزه اقتصاد
ماده ۱ - با هدف توسعه تقاضا برای محصولات فناورانه داخلی، وزارت امور اقتصادی و دارایی (معاونت سیاست گذاری اقتصادی) مکلف است در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، بسته تسهیل پروژههای پیشران در حوزه تأمین مالی، مالیات، گمرک و سایر سازمانهای تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی را تهیه و ابلاغ نماید.
تبصره - دستگاههای اجرایی ذی ربط ازجمله وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلفند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، نسبت به تعیین طرح (پروژه)های پیشران اقتصادی متناسب با اهداف اقتصادی کشور (مانند افزایش اشتغال و رشد اقتصادی) با اولویت بندی زمانی، سطح توسعه یافتگی و برخورداری از عوامل تولید و قابلیتهای تولیدی کشور اقدام نمایند.
ماده ۲ - معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است نسبت به شناسایی بخشهای اقتصادی کشور که از نظر فناوری یا نهاده با ضعف و کمبود مواجه بوده و میتوان از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان به منظور رفع آنها بهره گرفت، اقدام نماید.
ماده ۳ - وزارت اموراقتصادی و دارایی مکلف است به منظور ارتقاء به وزارتخانهای دانش بنیان و نوآور و در راستای شفاف سازی و هوشمندسازی فرآیندهای عملیاتی نسبت به توسعه سامانههای هوشمند مورد نیاز سیاست گذاری اقتصادی در دستگاههای تابع خود اقدام نموده و از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و نوآور بهره گیرد. همچنین وزارت یادشده نیازها و اولویتهای تحقیقاتی خود را در سامانه نظام فکر نو (ایده ها) و نیازها (نان) ثبت نماید.
تبصره - معاونت علمی و فناوری رییس جمهور مکلف است فهرست شرکتهای دانش بنیان دارای صلاحیت در موضوعات فوق را در قالب سامانهای مشخص به همراه رتبه بندی در حوزههای تخصصی به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه نماید.
ماده ۴ - به منظور رفع چالشها و توسعه فعالیتهای شرکتها و مؤسسات دانش بنیان در حوزه مالیاتی اقدامات زیر با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام میشود:
۱ - سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با هدف هوشمندسازی فرآیندهای تشخیص و مطالبه مالیات، حذف ممیز محوری، کشف تقلب، پیشگیری از فرار مالیاتی و توسعه سامانه فروشگاهی از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان استفاده نماید.
۲ (اصلاحی ۲۴ˏ۰۷ˏ۱۴۰۱) - سازمان امور مالیاتی کشور موظف است در اجرای ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانشبنیان - مصوب ۱۴۰۱ -، معادل هزینههای تحقیق و توسعه شرکتها و مؤسسات متقاضی را که به تأیید معاونت علمی و فناوری رییس جمهور رسیده است، به عنوان اعتبار مالیاتی محسوب نماید به نحوی که معادل هزینههای تحقیق و توسعه از مالیات قطعی شده همان سال یا سالهای آتی شرکتهای یادشده کم شود.
۳ - سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، نسبت به تدوین دستورالعمل اجرایی ماده (۱۶۷) قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص تقسیط مالیات شرکتهای دانش بنیان و فناور اقدام نموده و برای اجرای ابلاغ نماید.
ماده ۵ - به منظور رفع چالشها و توسعه فعالیتهای شرکتها و مؤسسات دانش بنیان در حوزه گمرکی اقدامات زیر با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام میشود:
۱ - گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است با هدف هوشمندسازی فرآیند وصول حقوق ورودی و ترخیص کالاها، سازوکارهای لازم برای استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان (از جمله دستگاههای ایکس ری بارگنج (کانتینری) و اینترنت اشیاء و سایر فناوریهای نوین) را در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی به کار گیرد.
۲ - وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، جزییات هشت رقمی طبقه بندی نظام هماهنگ توصیف و شناسه (کد) گذاری کالاها (HS) را به گونهای توسعه دهد که امکان گزارش گیری از آمار واردات و صادرات قطعی محصولات دانش بنیان به تفکیک شناسه (کد) (HS) فراهم شود.
تبصره ۱ - معاونت علمی و فناوری رییس جمهور موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، شناسه (کد) کالاهای مرتبط با محصولات دانش بنیان را مبتنی بر نظام هماهنگ توصیف و شناسه (کد) گذاری کالاها (HS) احصاء و در اختیار گمرک جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد.
تبصره ۲ - گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است به صورت ماهانه آمار تفصیلی صادرات و واردات محصولات دانش بنیان را به تفکیک شناسه (کد) تعرفه و کشور و سایر جزییات موجود در قالب پرونجا (فایل) مناسب الکترونیکی قابل ویرایش در تارنمای (وب سایت) خود اعلام نماید.
۳ - وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) مکلف است تمهیدات لازم را برای توسعه طرح فعالان اقتصادی مجاز (AEO) در جهت ارائه خدمات و تسهیلات به شرکتهای تولیدی و دانش بنیان اتخاذ نماید.
ماده ۶ - به منظور رفع چالشها و توسعه بهره مندی شرکتها و مؤسسات دانش بنیان از ظرفیتهای بازار سرمایه اقدامات زیر با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام میشود:
۱ - سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور نسبت به بازنگری شرایط پذیرش ناشرین دانش بنیان و اوراق بهادار آنها در بازارهای تخصصی بورسهای کشور با تأکید بر ارزش گذاری دانش فنی، نظام ارزش گذاری و رتبه بندی تخصصی شرکتهای متقاضی اقدام نماید.
۲ - به منظور تشخیص ارزش و ارتقای سهم داراییهای نامشهود شرکتها در نظام مالی و اعتباری کشور:
الف - دستگاههای اجرایی مجازند در مواردی که نیاز به کارشناسی در حوزه داراییهای نامشهود وجود دارد، از گزارشات ارزشگذاری کارشناسی شرکتهای ارزشگذاری داراییهای نامشهود دارای مجوز از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور استفاده نمایند.
ب - شرکتها و مؤسسات دانش بنیان مجازند معادل ارزش دانش فنی محصولات دانش بنیان خود را بر اساس گزارش شرکتهای فوق الذکر به عنوان دارایی نامشهود در دفاتر خود شناسایی نموده و معادل آن را به حساب افزایش سرمایه منظور کنند. سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است صورتهای مالی حسابرسی شده این شرکتها را ملاک عمل قرار دهد.
پ - سازمان حسابرسی مکلف است با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم برای اجرای صحیح و کامل استاندارد حسابداری شماره (۱۷) با عنوان دارایی نامشهود از جمله کلیه داراییهای فکری، حقوق ناشی از قراردادها و مجوزهای قانونی و نیز سرمایه انسانی، سازمانی و ارتباطی (شبکه ای) با تأکید بر ثبت دانش فنی و حق ثبت اختراع اقدام نماید.
ت - معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تهیه دستورالعمل اجرایی نحوه ارزشگذاری داراییهای نامشهود شرکتهای دانش بنیان اقدام و ابلاغ نماید.
۳ - سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است در راستای افزایش توان نظارتی نهاد ناظر بازار سرمایه کشور از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و نوآور در خصوص فناوریهای حوزه نظارت و مقررات گذاری (از قبیل رگ تک و ساپ تک) بهره گیرد.
ماده ۷ - به منظور توسعه فناوری و نوآوری در حوزه نظام بانکی اقدامات زیر با رعایت قوانین و مقررات مربوط انجام میشود:
۱ - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به منظور ارتقا و هوشمندسازی توان نظارتی با هدف ارتقای شفافیت و پیشگیری از تخلفات و ناکارآمدیهای بانکها و مؤسسات اعتباری و نظارت مالی، نسبت به ایجاد سامانههای هوشمند با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان اقدام نماید.
۲ - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت کمک به توسعه نظام تامین مالی نوآوری از طریق بانکهای دولتی و صنعت بیمه مکلف است نسبت به بسترسازی برای استقرار نظام اعتبارسنجی و گسترش دایره شمول وثایق از جمله داراییهای نامشهود و تضامین در نظام بانکی برای شرکتهای دانش بنیان و نوآور اقدام نماید.
ماده ۸ - به منظور توسعه فناوری و نوآوری در حوزه صنعت بیمه، وزارت امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) مکلف است در راستای ایجاد سازوکارهای لازم برای هوشمندسازی نظام تشخیص و پرداخت بیمه، نسبت به ارتقای نظام اعتبارسنجی و مدیریت خطر (ریسک) و توسعه ابزارهای بیمهای لازم برای محصولات دانش بنیان و سکوهای (پلتفرم های) ارائه دهنده خدمات بیمهای با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.
ماده ۹ - وزارت امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، دستورالعمل صدور بیمه پذیرش مسئولیت کالای مرتبط با محصولات دانش بنیان از سوی بیمهها را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تدوین و ابلاغ نماید.
۱ - بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه طرح تأسیس شرکتهای فناوری بیمه را تهیه و برای تصویب در شورای عالی بیمه ارسال نماید.
۲ - وزارت امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) موظف است نسبت به بازنگری در آیین نامه تخصصی بیمه برای ایجاد ظرفیت محاسبه ریسک و صدور بیمه نامههای نوین بویژه برای شرکتهای دانش بنیان و نوآور ظرف سه ماه اقدامات لازم را انجام دهد.
۳ - وزارت امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) مکلف است از طریق شورای عالی بیمه نسبت به اصلاح آیین نامه سرمایه گذاری شرکتهای بیمه در راستای تسهیل مشارکت آنها در زمینه سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان و نوآور اقدام نماید.
ماده ۱۰ - به منظور بهبود محیط کسب و کار شرکتها و مؤسسات دانشبنیان اقدامات زیر انجام میشود:
۱ - وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای بهبود محیط کسب و کار شرکتها و مؤسسات دانش بنیان مکلف است با در نظر گرفتن الزام به پذیرش مجوز فعالیت صادر شده مطابق با قوانین نظام صنفی کشور و تأکید بر عدم خلق مجوز جدید، اقدام نماید.
۲ - شورای رقابت مکلف است در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تعیین مصادیق نقض رقابت در حوزه فعالیت کسب و کارهای داده محورِ دانش بنیان (از جمله سکو) اعم از بازار مرتبط و قدرت بازاری اقدام نماید.
ماده ۱۱ - به منظور تقویت تعاملات بین المللی تامین مالی و سرمایه گذاری در حوزه فناوری و نوآوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران) مکلف است در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی با همکاری معاونت علمی و فناوریی رییس جمهور و دستگاههای تخصصی در بخشهای مربوط، اقدامات لازم را نسبت به بازطراحی و هدفمندسازی مشوقهای سرمایه گذاری خارجی در ایران با تاکید بر پیوست فناوری معمول دارد.
ماده ۱۲ - وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است هر سه ماه یکبار گزارش رصد و پایش میزان تحقق وظایف محوله به حوزهها و دستگاههای تابع خود بر طبق مفاد این آیین نامه تهیه و به معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ارائه نماید.
قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب
قانون اساسی +متن کامل قوانین و اصول
قانون مجازات اسلامی + متن کامل قوانین
انتهای پیام/