گفت‌وگو

فیلم مستند«رزیدنت» هشداری به نظام سلامت کشور

12:02 - 01 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۵۰۰
فیلم مستند«رزیدنت» هشداری به نظام سلامت کشور
فیلم مستند هشداردهنده ‌«رزیدنت» به کارگردانی امیرمحمد کوچک‌‌زاده در دومین روز از جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد.

امیرمحمد کوچک‌‌زاده کارگردان فیلم مستند «رزیدنت» در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: ساخت مستند «رزیدنت» را از یک سال و نیم پیش آغاز کردم. این فیلم که مراحل تولید آن بسیار سخت و طاقت‌فرسا پیش می‌رفت در شهرهای تهران و تبریز تصویربرداری شد. فیلم مستند «رزیدنت» درباره تصمیمی است که 40 سال پیش درباره نظام سلامت کشور اتخاذ شده که نیازمند اصلاح و بازبینی است. اما عده‌ای که منافع آنها در حل نشدن مشکلات مردم و جامعه پزشکی کشور است اجازه اصلاح و بازبینی این قانون را نمی‌دهند.

وی افزود: این تصمیم در سال 1364 گرفته شد. من در فیلم مستند رزیدنت، عواقب این تصمیم را در جامعه بررسی کردیم. در سال ۶۴ در مجلس تصمیم می‌گیرند که آموزش پزشکی را از نظارت وزارت علوم خارج کنند و به وزارت بهداشت بسپارند. به واسطه تصویب این لایحه یک سری نتایج و عواقب دردناکی متوجه دانشجویان پزشکی، نظام بهداشت و درمان، مردم می‌شود.

کوچک‌زاده در پاسخ به این پرسش که این عواقب چیست و چه کسانی هزینه آن را پرداخت می‌کنند، توضیح داد: هزینه این تصمیم را هم مردم، هم نظام جمهوری اسلامی و هم نخبگان نظام سلامت کشور پرداخت می‌کنند. حتما تاکنون سری به بیمارستان‌های دولتی زده‌اید، برخی رفتارهای نامناسب یا آن چه به عنوان سهل‌انگاری کادر درمان و بی‌توجهی پرسنل پزشکی بیمارستان مشاهده می‌کنید همه ناشی از همین تصمیم و قانون 40 سال پیش است.

کارگردان فیلم مستند رزیدنت اضافه کرد: البته که بررسی این مهم که چه طیف و دسته‌ای از این تصمیم سود می‌جوید از جمله رازهای مگوی فیلم مستند رزیدنت است، اما گروه‌هایی هستند که باعث می‌شوند بیمارستان‌های دولتی ما به واسطه سوءمدیریت مردم را به سمت بیمارستان‌های خصوصی برای درمان سوق دهند.

وی ادامه داد: ما با بررسی اجمالی در نظام سلامت کشور متوجه می‌شویم برخی افراد در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بیمارستان خصوصی احداث کرده‌اند و نخبگان کشور و هیئت علمی دانشگاه‌های ما را به واسطه این سوءمدیریت به سوی دیگر کشورها کوچ می‌دهند.

این مستندساز جوان تاکید کرد: به نظر حلقه‌ بسته‌ای وجود دارد که مردم ما را به سمت بیمارستان‌های خصوصی و نخبگان کشور را به دیگر کشورها می‌کشاند. من در فیلم مستند رزیدنت سعی کردم با طرح پرسش، مسئله‌ای را مطرح کنم.

به گفته کارگردان فیلم مستند «رزیدنت» در جریان این تصمیم‌گیری، نماینده‌های کمیسیون‌ مربوطه در مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت و وزارت علوم وقت، طرح‌ها و لایحه‌های مختلفی ارائه می‌کنند که در این جلسه سه ساعت مورد بررسی قرار می‌گیرد و نماینده‌های مخالف و موافق طرح با حضور دو وزیر وقت، نظراتشان را مطرح می‌کنند و سپس در آخر این تصمیم گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: این تصمیم ۴۰ سال است که هزینه‌هایی را بر کشور وارد کرده است و ما در دوران بلوغ و بالندگی نظام مقدس‌‍مان جمهوری اسلامی آن را بررسی کردیم که بلکه هشداری باشد برای دلسوزان کشور و به این واسطه این قانون را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهند. به طور کلی بازخوانی یک تصمیم تاریخی روی نظام سلامت کشور را در این مستند بررسی کردیم.

کوچک‌ زاده در پایان گفت: جشنواره «سینماحقیقت» برای کسانی که در عرصه فیلم‌سازی فعالیت می‌کنند، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. امیدوارم این جشنواره همچنان به روند پویایی و رشد سینمای مستند کمک کند.

از دیگر عوامل فیلم مستند «رزیدنت» می‌توان به تهیه‌کننده: محمدتقی بستجانی، تدوینگر: مهدی رشوند، فیلم‌بردار: علی آقایی و مجتبی یزدی‌زاده، صدابردار: حسین همدرسی و محصول موسسه سفیر فیلم اشاره کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *