نژادپرستی در سیستم قضایی کانادا؛ شکایت زندانیان سیاه‌پوست در دادگاه فدرال تایید شد

9:31 - 29 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۲۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نژادپرستی در سیستم قضایی کانادا؛ شکایت زندانیان سیاه‌پوست در دادگاه فدرال تایید شد
دادگاه فدرال کانادا قصد دارد شکایت یک زندانی سیاه‌پوست را به یک شکایت دسته‌جمعی جهت رسیدگی به شکایت‌های زندانیان سیاه‌پوست از نژادپرستی در زندان‌های این کشور تبدیل کند.

خبرگزاری میزان – نژادپرستی در کانادا یک بحران جدی حقوق بشری است؛ این بحران آسیب‌پذیرترین افراد از جمله معلولان، مهاجران، زندانیان، ... را به شکل ویژه‌ای هدف قرار می‌دهد.

نژادپرستی در زندان‌های کانادا موضوعی است که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، اما تاکنون اقدامی برای حل‌و‌فصل این بحران بعضا مرگ‌بار انجام نشده است.

تایید پرونده شکایت از نژادپرستی در زندان‌های کانادا

شکایت درباره نژادپرستی علیه زندانیان سیاه‌پوست در کانادا با وجود مخالفت این کشور تایید شد.

دادگاه فدرال کانادا بررسی و رسیدگی به یک شکایت دسته جمعی علیه سیستم زندان‌های کانادا را با محوریت رنج زندانیان سیاه‌پوست از نژادپرستی در این مراکز تایید کرد.

دادگاه مذکور اعلام کرد که دعوی سهل‌انگاری سیستماتیک منجر به سوءاستفاده از زندانیان سیاه‌پوست و همچنین نقض منشور حقوق زندانیان در برخورد با آن‌ها، می‌تواند به شکل دعوی دسته‌جمعی ادامه یابد.

شکایت اولیه که در سال گذشته از سوی یک شهروند کانادایی اریتره‌ای تبار ثبت شد، اکنون می‌تواند مبنای شکایت دسته‌جمعی همه زندانیان سیاه‌پوست که از سال ۱۹۸۵ در مرکز خدمات اصلاحی کانادا زندانی بودند، قرار بگیرد، زیرا آن‌ها همگی ادعا‌هایی درباره آزار جسمی، عاطفی یا روانی داشتند.

زندانی مذکور می‌گوید که در مدت حبس مورد آزار نژادی از سوی کارکنان و دیگر زندانیان قرار گرفت؛ او تاکید کرد که کارکنان زندان با او رفتاری متفاوت از زندانیان سفیدپوست داشتند و حتی درخواست وی برای رسیدگی به سرش در پی جراحت و آسیب جدی نادیده گرفته شد.

به گفته این زندانی، هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکل نژادپرستی علیه زندانیان سیاه‌پوست در زندان‌های کانادا وجود ندارد.

این زندانی تصریح کرد که حتی پس از آزادی از زندانی نیز در جریان دریافت خدمات برای زندانیان آسیب‌پذیر نیز هدف نژادپرستی قرار گرفت و مجموع این حوادث سبب شد تا وی دچار افسردگی و حملات پنیک شود.

واکنش‌ها به تایید شکایت علیه نژادپرستی در زندان‌های کانادا در دادگاه فدرال

ناظر زندان‌های کانادا می‌گوید که از اجرای اقدام‌های اصلاحی یا توجه دولت به موضوع‌های مربوط به زندان‌ها بسیار ناامید است.

یک استاد جرم شناسی دانشگاه تورنتو کانادا که به‌صورت خاص موضوع نژادپرستی در سیستم عدالت کیفری این کشور را مطالعه می‌کند، می‌گوید: روش‌ها، رویه‌ها، ابزارها، سیاست‌ها و دیگر اعمال در زندان‌های کانادا به‌طور سیستماتیک زندانیان سیاه‌پوست را هدف قرار می‌دهد.

وی با اشاره به گزارش‌های متعددی از اداره بازپرسی زندان‌ها، تاکید کرد که زندانیان مرد سیاه‌پوست در مقایسه با زندانیان مرد سفیدپوست، بیشتر در معرض استفاده از زور قرار می‌گیرند، کمتر در حداقل امنیت قرار می‌گیرند، بیشتر در سلول انفرادی حبس می‌شوند، امتیازات بالقوه کمتری برای ادغام مجدد دریافت می‌کنند و به‌طور نامتناسبی از مرخصی موقت و آزادی مشروط محروم می‌شوند.

دادستانی کانادا نیز مدعی شد که هیچ موضوع مشترک حقوقی یا واقعی بین شاکیان دعوی دسته جمعی وجود ندارد.

دولت کانادا نیز در واکنش به شکایت زندانی اریتره‌ای الاصل اظهار کرد که وی باید از سیستم شکایت‌های داخلی برای رسیدگی نشدن به جراحت سرش استفاده کند.

قاضی دادگاه فدرال کانادا با رد ادعا‌های دولت این کشور تاکید کرد که شواهد زندانی شاکی تا حد زیادی قابل قبول است و تبعیض در زندان‌های کانادا از موضوع‌های قابل بحث محسوب می‌شود.

 

نژادپرستی در سیستم قضایی کانادا؛ شکایت زندانیان سیاهپوست در دادگاه فدرال تایید شد

نژادپرستی گسترده در سیستم قضایی کانادا

به گزارش کانورسیشن، سیاه‌پوستان همچنان در تمام سطوح سیستم قضایی کانادا بیش از حد حضور دارند؛ ۹ درصد از مجرمان در بازداشت در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ سیاه‌پوست بودند؛ این در حالی است که سیاه‌پوستان در آن زمان چهار درصد از جمعیت کانادا را تشکیل می‌دادند.

نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان منحصر به سیستم قضایی کانادا نیست؛ براساس نظرسنجی عمومی اجتماعی در سال ۲۰۱۹، حدود ۴۶ درصد از سیاه‌پوستان ۱۵ ساله و بالاتر گزارش کردند که دست‌کم یک نوع تبعیض را تجربه کرده‌اند؛ این رقم باید با ۱۶ درصد افراد غیر نژادی مقایسه شود.

تلاقی نژادپرستی عمومی علیه سیاه‌پوستان، موانع سیستمی در آموزش و نژادپرستی در پلیس همگی در تداوم این مشکل نقش دارند.

جوانان سیاه‌پوست به‌طور نامتناسبی به مسیر‌های آموزش پایین‌تر هدایت می‌شوند؛ نامریی بودن در برنامه‌های درسی، تفکر کلیشه‌ای درباره فرهنگ‌های سیاه‌پوست و ساختار جمعیتی عمدتا سفیدپوست آموزگاران به تداوم خط سیر بحران از مدرسه تا زندان کمک و جوانان سیاه‌پوست را به سیستم عدالت کیفری هدایت می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *