موسیقی در گذر زمان/ شبی خاطره‌انگیز در تالار وحدت

13:23 - 22 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۹۲۷۴
موسیقی در گذر زمان/ شبی خاطره‌انگیز در تالار وحدت
«بازنمایش قصه ترانه‌های ماندگار» با اجرای پنج ترانه خاطره‌انگیز ایرانی و اجرای سالار عقیلی و جمعی از شناخته‌شده‌ترین بازیگران سینما و تئاتر در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

خبرگزاری میزان - کنسرت نمایش  «قصه ترانه‌های ماندگار» به کارگردانی سیدجلال‌الدین دری و تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی پس از یک دوره اجرای موفق در کاخ سعدآباد مدتی است، با ترکیب جدیدی از بازیگران در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

در «بازنمایش قصه‌ ترانه‌های ماندگار» ترکیبی از بازیگران سینما و تئاتر حضور دارند که از این میان پولاد کیمیایی برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفته است.

بازیگران بازنمایش قصه‌ ترانه‌های ماندگار به ترتیب قصه‌ها گلاره عباسی، آرش فلاحت‌پیشه، پولاد کیمیایی، نورا هاشمی، فرانک جواهری، الهام کرمی، محمد معتضدی، پانته‌آ مهدی‌نیا، امیرکاوه آهنین جان، شهروز دل‌افکار، ایوب آقاخانی، نازنین کریمی، المیرا دهقانی و سام قریبیان هستند.

«بازنمایش قصه‌ ترانه‌های ماندگار» درباره پنج ترانه ماندگار تاریخ موسیقی ایران همچون «مرا ببوس»، «طاقتم ده»، «زندگی»، «یار دبستانی»، «ای ایران» است که در هر بخش، داستانی درباره هر یکی از این ترانه‌ها به اجرا درمی‌آید و سپس آن ترانه با ارکستر و نوازندگان حرفه‌ای بازخوانی می‌شود.

با نگاهی کلی به کارنامه فعالیت حرفه‌ای سیدجلال‌الدین دری، «نرگس‌مست» را می‌توان شاخص‌ترین اثر نویسنده و کارگردان نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» در مدیوم تصویرمتحرک دانست.‌ فیلم «نرگس‌مست» برش‌های آزاد زندگی سه تن از بزرگان تاریخ موسیقی ایران، عارف قزوینی، علی‌کبرخان شیدا و قمرالملوک وزیریاست کهسفری در زما‌های مختلف تاریخ موسیقی ایران دارد.  

پس از آن به نمایش« کافه عاشقی»، نخستین اثر پرفروش این کارگردان سینماست که به نظر در تئاتر از اقبال بیشتری برخوردار است. 

تکثر و تعدد ژانر، گونه و حتی مدیوم هنری آثار او به اندازه‌ای است که جلال‌الدین دری را نمی‌توان به کارگردان سبک و گونه‌ای ویژه منحصر کرد. گر چه عرق ملی‌میهنی در مضمون و رگ و ریشه موسیقایی و دراماتیک آثار دری، نخ تسبیح همه آثار اوست.

دری چندین نمایش و فیلم دیگر هم کارگردانی کرده که تا پیش از این مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین نمایش او «ترانه‌های شرقی» بوده است.

او حالا با کنسرت نمایش «قصه‌ ترانه‌های ماندگار» هر شب در تالار وحدت، روایتگر پنج قصه‌ است که هر یک پیش زمینه‌ای است برای اجرای زنده‌ یک قطعه خاطره‌انگیز آن هم با صدای سالار عقیلی.

دری معتقد است که موسیقی و تئاتر ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، ارتباطی که شاید میان موسیقی و سینما به این اندازه نباشد.

او با درهم آمیختگی تئاتر و موسیقی، قصه‌ها و خرده درام‌هایی را با هم پیوند می‌زند تا در خلاء هنری چون اپرا در کشورمان، شیوه‌ای نوظهور ابداع کند؛ «کنسرت نمایش».

کنسرت نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» پس از اینکه ۱۷هزار تماشاگر را به کاخ سعدآباد کشاند، با عنوان جدید «بازنمایش قصه ترانه‌های ماندگار» به تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی و نویسندگی و کارگردانی سیدجلال‌الدین دری از ۱۵ آبان در تالار وحدت روی صحنه رفته است.

دور اول اجرای کنسرت نمایش «قصه ترانه‎‌های ماندگار» پیش از این با اجرای حجت اشرف‌زاده روی صحنه می‌رفت، اما در دور دوم با اجرای سالار عقیلی روی صحنه آمده و در چیدمان بازیگران نیز تغییراتی حاصل شده است.

موسیقی در گذر زمان/ شبی خاطره‌انگیز در تالار وحدت

روایت نخست: «طاقتم ده»

اپیزود اول این نمایش با بازی گلاره عباسی و آرش فلاحت‌پیشه به زندگی زن و مردی می‌پردازد که در زندگی دچار اختلاف و بحران هستند. مرد خانواده اسیر افیون است و زن او را در خانه حبس می‌کند تا از بند افیون رهایی یابد.

اولین ترانه‌ای که در «بازنمایش قصه ترانه‌های ماندگار» با صدای سالار عقیلی برای مخاطبان اجرا می‌شود، ترانه «طاقتم ده» با شعری از معینی کرمانشاهی و ملودی همایون خرم، در گوشه بیداد دستگاه همایون است. گرچه در لحظاتی روایت افت می‌کند اما با اجرای سرحال سالار عقیلی که حالا دیگر حسابی ترکه‌ای شده، تماشاگران را به شوق می‌آورد.

موسیقی در گذر زمان/ شبی خاطره‌انگیز در تالار وحدت

روایت دوم: «زندگی آی زندگی»

پانته‌آ مهدی‌نیا، امیرکاوه آهنین جان، شهروز دل‌افکار و نورا هاشمی بازیگران اپزود دوم این نمایش بودند، این داستان به دو دوست صمیمی و مسائل عاطفی این دو می‌پردازد؛ یکی عاشق دیگری و دیگری عاشق او.

روایت دوم با بازی روان، بدون لکنت و سرحال شهروز دل‌افکار که وقتی کلاه گیس گذاشته به سختی قابل شناسایی است و تسلط او به بیان و گویش کمدی، با دیگر روایت‌ها فرق عمده دارد. دل‌افکار و نورا هاشمی با طنازی این روایت را تبدیل به بخش جذاب این مجموعه برای تماشاگران کرده‌اند.

کار این روایت با اجرای سالار عقیلی از ترانه «زندگی آی زندگی» به تنظیم جهانبخش پازوکی به اوج رسیده و مخاطبان با این ترانه همخوانی می‌کنند.

موسیقی در گذر زمان/ شبی خاطره‌انگیز در تالار وحدت

روایت سوم: «مرا ببوس»

در روایت سوم نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» نازنین کریمی و ایوب آقاخانی نقش‌آفرینی می‌کنند. قصه‌ این قسمت درباره داستان جدایی یک زوج جوان به علت مسائل سیاسی است. در واقع اپیزود سوم در مورد ترانه‌ای است که حیدر رقابی برای دختری که دوست داشته پیش از خروج از کشور، در فرودگاه سروده و سال‌ها ماندگار شده است.

به واقع شاید نقطه اوج و دراماتیک‌ترین قسمت نمایش، همین بخش باشد تا جایی که مخاطب کاملا گیرنده‌های حسی خود را درگیر اثر کرده است و داستان، ترانه این بخش را به مخاطب نشان دهد.

ترانه‌ای که در این قسمت برای مخاطبان با صدای گرم سالار عقیلی اجرا می‌شود، «مرا ببوس» به قلم حیدر رقابی است؛ ترانه‌ای که سال‌ها توسط بهترین خواننده‌های ایرانی بازخوانی شده و هنوز از میزان محبوبیت آن کم نشده است.

موسیقی در گذر زمان/ شبی خاطره‌انگیز در تالار وحدت

روایت چهارم: «یار دبستانی من»

روایت چهارم نمایش نورا هاشمی، پولاد کیمیایی، الهام کرمی، سارینا لواسانی، گلی رمضانی و فرانک جواهری نقش‌آفرینی می‌کنند. «قصه ترانه‌های ماندگار» اولین تجربه نقش‌آفرینی روی صحنه برای پولاد کیمیایی است، اولین تجربه‌ای که از کیفیت متوسطی برخوردار است، اما بازی خوب نورا هاشمی در این نمایش یکی از نقاط قوت محسوب می‌شود و حتی به نظر می‌رسد که او توانسته کیفیت کار را بالا ببرد و در بعضی صحنه‌ها بازی پولاد کیمیایی را هم تاحدودی بهبود بخشد.

موضوع اپیزود چهارم به یکی از ترانه‌های حماسی و انقلابی تاریخ ایران یعنی «یار دبستانی من» می‌پردازد. شعر این موسیقی که توسط منصور تهرانی سروده شده، در سال ۵۷ با صدای جمشید جم بازخوانی و تبدیل به یکی از معروف‌ترین قطعات انقلاب اسلامی شد.

موسیقی در گذر زمان/ شبی خاطره‌انگیز در تالار وحدت

روایت پنجم: «ای ایران»

روایت پنجم روایت پایانی است؛ بازآفرینی ترانه حماسی «ای ایران» است، با تصاویری از استاد غلامحسین بنان.

بازیگران این نمایش نیز سام قریبیان و المیرا دهقانی هستند. قصه این بخش به دورانی می‌پردازد که ایران توسط متفقین اشغال بوده است.

ترانه «ای ایران» با صدا و تصاویری از بنان برای مخاطبان در آخرین اپیزود این نمایش اجرا می‌شود. این ترانه ساخته روح‌الله خالقی است که به ثبت ملی رسیده و یکی ازملی‌میهنی‌ترین  قطعه‌های موسیقی ایران به حساب می‌آید. همچنین ایده ساخت این ترانه با دیدن صحنه‌ای که یک سرباز انگلیسی به یک سرباز ایرانی سیلی می‌زند، به ذهن روح‌الله خالقی رسیده است.

موسیقی در گذر زمان/ شبی خاطره‌انگیز در تالار وحدت

همچنین در این نمایش موزیکال، امیر فیروزبخت و مونیکا لران نوازنده ویلن، احسان شامی نوازنده ویولا، داوود منادی نوازنده ویلنسل، امیر حوتیان نوازنده پیانو و محمدرضا محمدی نوازنده تمبک و کاخن هنرنمایی می‌کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: 

دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: نوید دری، دستیاران کارگردان: مهرنوش بیگ‌زاده، پریسا ‌روزبهانی و احسان فتحی، طراح گریم: سودابه خسروی، مجری گریم: فریبا مجیدی، آیدین فرضی، هامین مرادی، مدیر هنری: میثم ‌میرزایی، طراح نور: رضا ‌خضرایی، ویدیو آرت: علی تصدیقی، طراح صدا: عرفان یزدی، طراح صحنه: فائزه آیین، طراح لباس: پانیذ حمیدیان‌فر، مشاور رسانه‌ای: مریم ‌قربانی‌نیا.

کنسرت نمایش «قصه ترانه‌های ماندگار» پس از اجراهای موفق در کاخ سعدآباد و استقبال کم‌نظیر تماشاگران با عنوان جدید «بازنمایش قصه ترانه‌های ماندگار» تا جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ در تالار وحدت روی صحنه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *