شهر هوشمند نباید به صورت رانتی شکل بگیرد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محمد جواد آذری جهرمی در دومین همایش شهر هوشمند بیان کرد: از آغازپروژه شهر هوشمند تاکنون پارامترهای و المانهایی از هوشمند سازی تهران را داریم که در سطح شهر مشاهده میکنیم و بسیار از این امر خوشحالیم. شهرداری در مسیر شهر هوشمند بسیار موفق عمل کرده است.
جهرمی در ادامه بیان کرد: با گسترش شهر هوشمند آلودگیهای تهران به صورت دقیق و لحظهای بررسی، اینکه آلایندهها از چه منابع هستند مشخص میشود.
جهرمی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه تصمیمات، تصمیمات هوشمندی نمیگیریم گفت: با وجود اینکه از آلودگی هوا در تهران رنج میبریم، ولی کامیونهای فرسوده شبها دررسطح شهر تهران تردد میکنند و شاهد هستیم که حجم زیاد آلایندههای تهران از کامیونها و موتورسیکلتها است. فناوری اطلاعات به عنوان بخشی از مجموعه راه حلی برای این مسائل ارائه کرده است.
وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد: فناوری اطلاعان مفهوم حمل و نقل اجتماعی را به میان آورده است. دوربینهای خدمات شهری به تردد کمک کرده اند و مفهوم این مسائل است که به سمت شهر هوشمند در حرکت هستیم. اما ما باید به صورت لحظهای بتوانیم ببینم درمدیریت فضای سبز اکنون در چه مرحلهای هستیم. با این اطلاعات به صورت دقیق از وضعیت فضای سبز مطلع میشویم. اما از راهکارهای فناوری اطلاعات برای حل مسایل کمتر استفاده میشود که به علت نگاه سنتی مدیران است.
جهرمی تاکید کرد:شهردار جدید به حوزه فناوری اطلاعات توجه ویژهای دارد.
وزیر ارتباطات گفت: شهر هوشمند اقتصادی است که نمیتوان به آن بی توجه بود. اقتصاد هوشمند نباید به صورت رانتی شکل بگیرد و زمینه برای ورود همه افراد فراهم شود.
وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات با بیان اینکه در توسعه شهر هوشمند توجه به سه عامل بسیار اهمیت دارد بیان کرد: در توسعه شهر هوشمند زیر ساختهای شهر هوشمند با اهمیت است که در این حوزه تفاهم نامهها و اقداماتی انجام شده است.
وی گفت :دومین عامل سامانههای هوشمند است که امروزه دولت الکترونیک یک شو و شعار نیست و مصادیقی از اجرای دولت الکترونیک روی میز داریم و قاعدتا پیوستن شهرداری به دولت الکترونیک باعث میشود بخش مهمی از خدمات به مردم بهتر ارائه شود. عامل سوم شهروند هوشمند است که باید برای ارتقای شهروندان و آشنایی باحقوق خود زمینههای فراهم کنیم چراکه در نهایت این شهروندان هستند که باید از امکانات شهر هوشمند استفاده کنند.
وزیر ارتباطات ادامه داد :توزیع کیوسک خدمات شهری ایلین اقدام خوبی بود، اما شهروندان درباره آن اطلاعاتی ندارند. وزارت ارتباطات برنامه ارتقای دانش و آگاهی شهروندان را دارد. شهروندان باید به حقوق خود آشنایی داشته باشند.