هشدار مداوم درباره کمبود پرستار به مردم آسیب وارد می‌کند/ بیش از ۲۰ هزار پرستار در کشور بیکارند

11:43 - 01 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۷۸۱
هشدار مداوم درباره کمبود پرستار به مردم آسیب وارد می‌کند/ بیش از ۲۰ هزار پرستار در کشور بیکارند
معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سعی می‌کنیم تا مشکلات پرستاران رفع شود گفت: اینکه مدام از کمبود پرستار می‌گوییم به مردم آسیب وارد می‌کند.

خبرگزاری میزان - عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، در همایش آیین بزرگداشت روز پرستار که امروز چهارشنبه یک آذر ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های نورالرضا (ع) برگزار شد، ضمن ابراز همدردی و اعلام آمادگی برای کمک به مردم غزه و همچنین تبریک روز پرستار گفت: از دستاوردهای انقلاب اسلامی علاوه بر رشد شاخص‌های سلامت و بهداشت، جلب مشارکت عمومی و دخیل کردن مردم در اندیشه‌ها و سیاستگذاری‌ها است. همه مردم کشور اجازه دارند در قالب‌های مختلف از جمله سازمان های مردم نهاد، اندیشه‌های افراد را به حاکمیت منتقل کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه سازمان نظام پرستاری بر اساس مدنیت و قوانین تاسیس شده و در کنار نظام سلامت به تسهیل عدالت در سلامت و دسترسی مردم به خدمات پرستاری کمک می‌کند، ادامه داد: این سازمان، سازمانی حرفه‌ای است نه صنفی و در سازمان حرفه‌ای تنها بر نیاز‌های همکاران توجه نمی‌شود و به خدمات‌رسانی بهتر به مردم نیز توجه می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نباید نقش و رفتار حرفه‌ای خود را در ارائه خدمات نظام سلامت به مردم فراموش کنیم، این موضوع که مدام از کمبود پرستار می‌گویم در واقع به مردم آسیب وارد می‌کند.

عبادی بیان کرد: به عنوان یک فعال صنفی و قبل از مسئولیت در وزارت بهداشت، مشکلات پرستاری را درک می‌کنم و در کنار سازمان نظام پرستاری سعی می‌کنیم تا این مشکلات رفع شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در سال ۸۶ تصویب شد باید همان سال اجرا می‌شد نه اینکه ۱۵ سال به تعویق بیافتد، گفت: سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت در جهت همگرایی و ارائه خدمات بهتر به مردم برای حل مشکلات مربوط به تعرفه گذاری خدمات پرستاری تلاش می‌کنند.

دستورات رهبر انقلاب و رئیس جمهور درباره پرستاران طرحی فعال در دوران کرونا به طور کامل اجرا نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه  مطالبات پرستاران به خوبی قابل درک کردن است گفت: امروز بیش از ۲۲۰ هزار پرستار فعال و بین از ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار در کشور داریم، از طرفی مطالبه است و از طرفی دیگر این تعداد پرستار بیکار هستند.

ذوالنوری بیان کرد: نیرو‌های طرحی به صورت داوطلبانه همه هستی خود را در دوران کرونا در طبق اخلاص گذاشتند و مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دستور رسیدگی به وضعیت این پرستاران را دادند، اما این دستورات به طور کامل اجرا نشده است.

وی افزود: کمبود پرستار باعث تحمیل اضافه‌کاری اجباری به پرستاران شده است. وزارت بهداشت هرروز تخت‌های بیمارستانی جدید افتتاح می‌کند که اقدام مثبتی است، اما باید به ازای هر تخت بیمارستانی که اضافه می‌شود به فکر نیروی انسانی پزشک و پرستار نیز باشیم؛ در حال حاضر بر اساس استاندارد‌های موجود، کمبود جدی پرستار برای مراکز بهداشتی و درمانی داریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باتوجه به میزان تورمی که در کشور وجود دارد ارزش دریافتی‌های پرستاران به دلیل تاخیر ایجاد شده در پرداخت، کاهش می‌یابد درباره مهاجرت پرستاران افزود: فاصله پرداختی به پرستاران با کشور‌های همسایه، باعث مهاجرت آن‌ها به کشور‌های دیگر می‌شود در حالی که بابت پرورش این نیرو‌ها هزینه شده و این افراد سرمایه‌های نظام سلامت کشور هستند که خروج آن‌ها، به مثابه خروج سرمایه از کشور است.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به درستی اجرا نشده است

در ادامه این همایش محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی، قوانین افتخارآمیزی مثل قانون تعرفه‌گذاری، قانون بهره‌وری، پرستاری جامعه‌نگر و…، را تصویب کرده است گفت: بر مبنای تعرفه از مردم پول گرفته می‌شود، اما بر مبنای تبعیض به پرستاران پرداخت می‌شود، سوال اساسی این است که قانون خدمات تعرفه‌گذاری با چه سلیقه‌ای اجرا می‌شود؟ قانون تعرفه‌گذاری به درستی اجرا نشده و آنچه امروز اجرا می‌شود، مقابل قانون تعرفه‌گذاری است.

میرزابیگی با اشاره به قانون ارتقای بهره‌وری بیان کرد: در قانون آمده که اگر پرستاران در ۲ محل کار کنند باید با آن‌ها برخورد شود، از سوی دیگر به دلیل تاخیر در پرداخت کارانه و همین مدیریت اشتباهی که رخ داده، پرستاران از سر ناچاری مجبور به کار کردن در ۲ مرکز هستند تا معیشت خود را تامین کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در پایان تاکید کرد: باید ۲ امتیاز فوق‌العاده خاص و حق محرومیت وطن، برای پرستاران در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *