کاهش میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در ایران
به گزارش گروه جامعه ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی درخصوص کاهش آمار تصادفات در کشور گفت: طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت و براساس اطلاعات ۱۷۵ کشور جهان که سه روز پیش اعلام شده است، بر اساس اقدامات ۱۵ سال گذشته دولت و سازمانها و نهادهای مختلف برای کاهش تصادفات و میزان جراحت و مرگ و میر حاصل از آنها، ایران از هشتمین کشور دنیا با آمار بالای میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به جایگاه پنجاه و سوم در رتبه بندی بین المللی حوادث ترافیکی رسیده است که این موضوع، موفقیت بسیار بزرگ و درخشانی است.
وی با بیان اینکه براساس این گزارش، میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایران ۲۰.۵ نفر به ازای هر یک صد هزار نفر جمعیت است، افزود: ارتقای جایگاه ایران به میزان ۴۵ رتبه (از رتبه ۸ به رتبه ۵۳) حاصل کاهش مرگ و میر و نیز پیگیریهای وزارت بهداشت و ارسال مستندات مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است.
حریرچی ادامه داد: براساس گزارش اول سازمان جهانی بهداشت، وضعیت ایمنی راهها و میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی کشور ۳۵.۸ به ازای صد هزار نفر جمعیت بود و ایران با رتبه ۱۰، بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از این حودث را داشت، در گزارشهای دوم و سوم این سازمان، این ارقام ۳۴.۱ و ۳۲.۲ به ازای صد هزار نفر بود و ایران رتبه پنجم و هشتم از لحاظ بالا بودن مرگ و میر حوادث ترافیکی در دنیا را داشت، اما خوشبختانه در گزارش چهارم و آخر که مربوط به سال ۲۰۱۸ است، میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایران ۲۰.۵ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت شد و ایران در جایگاه ۵۳ قرار گرفت.
معاون کل وزارت بهداشت گفت: البته اعلام میکنم که این پیشرفت کافی نیست و خصوصا با افزایش کمی که در میزان مرگ و میر ناشی از حوادث در سال اخیر داشتیم، ضمن تثبیت دستاوردها باید اقدامات متعدد دیگری نیز در این زمینه انجام دهیم.
امیدواریم شاهد کاهش بیشتر قیمت محصولات لبنی باشیم
سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص مصرف لبنیات تصریح کرد: وزارت بهداشت مکلف است که مجددا در مورد کاهش مصرف شیر و لبنیات و افزایش شدید قیمت آنها تذکر دهد.
وی با بیان اینکه در شش ماه گذشته مصرف شیر و لبنیات در تهران ۳.۹ درصد کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: اگرچه این کاهش در سطوح معنی دار و قابل توجه نیست، ولی با توجه به اینکه میزان مصرف قبلی و معمول شیر و لبنیات در کشور کمتر از مقدار توصیه شده و مورد نیاز است، این کاهش هم هشدار دهنده است.
حریرچی گفت: امیدوارم تصمیم اخیر کاهش قیمت شیر و لبنیات عملیاتی شده و شاهد کاهش بیشتر قیمت این محصولات باشیم، همچنین از خانوادهها مجدد درخواست میکنیم تا اولویت مصرف شیر را افزایش داده و شیر و لبنیات را جایگزین غذاهای چرب و شور کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست درخصوص کاهش هزینههای فقرزای سلامت گفت: یک خبر بسیار مهم، کاهش هزینههای فقرزای سلامت است. هزینههای فقرزای سلامت از ۰.۸ درصد در سال ۹۳ به ۰.۷۱ درصد در سال ۹۴ و ۰.۶ درصد در سال ۹۵ رسیده است، این بدین معنی است که ۱۶۲ هزار نفر، کمتر دچار هزینههای فقرزا شده اند.
وی با بیان اینکه هزینه فقرزا در حوزه سلامت به معنی پرداختی از جیب مردم به خاطر بیماری در حدی است که خانوار دچار فقر و سقوط زیر خط فقر شود، ادامه داد: پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت یعنی هرگونه پرداختی که هنگام ارائه خدمات درمانی و دارویی از افراد دریافت میشود که این موضوع، ناکارآمدترین و ناعادلانهترین روش تامین هزینهها در حوزه سلامت است و موجب افزایش فقر، فشار مالی به مردم، تاخیر مراجعه و تاخیر در دریافت درمان و نیز بی اعتمادی به بیمهها میشود.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: پرداختی از جیب مردم از ۵۴ درصد در پنج سال قبل از اجرای طرح تحول سلامت و حتی ۵۸ درصد در سال ۸۹ به ۳۸ درصد در سال ۹۳ و ۳۷ درصد در سال ۹۴ کاهش یافت که این مساله باعث شد تا مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم توسعه هدف مورد انتظار برای پرداختی از جیب مردم را کمتر از ۲۵ درصد تعیین کند.
معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: در سال ۹۵ پرداختی از جیب مردم به ۳۵ درصد رسید و هنوز برای رسیدن به هدف زیر ۲۵ درصد مورد نظر دولت و مجلس، اقدامات متعددی شامل افزایش نقش بیمهها در پوشش خدمات درمانی، پوشش همه مردم با بیمه خدمات درمانی و حذف یا به حداقل رساندن رابطه مالی بیمار با ارائه کنندگان خدمات درمانی مورد نیاز است.
وی گفت: تجریه جهانی در مورد بحرانهای مالی کشورها و تجربه سال ۹۱ کشور ما که با افزایش شدید تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها توام بود، به وضوح نشان میدهد که در شرایط تورمی مشابه وضعیت فعلی، خانوادههای با درآمد ثابت و خانوادههای با درآمد متوسط و پایین به دلیل محدودیتهای مالی مجبور میشوند که درآمد خود را به هزینههای بسیار ضروری نظیر خوراک و مسکن منتقل کنند و از هزینههای ضروری مثل بهداشت و درمان و آموزش کم کنند.
حریرچی با بیان اینکه در این شرایط، طبق مستندات علمی باید دولت و بیمهها با افزایش تعداد افراد تحت پوشش و افزایش میزان حمایت مالی از بیمه شدگان، حمایت خود را از مردم افزایش دهند، عنوان کرد: همچنین در این شرایط که فشار مالی متوجه مردم شده است، یکی از بهترین راههای حمایت از مردم، انتقال منابع و بودجه بیشتر به حوزه سلامت و هدفمند کردن یارانههای موجود با اولویت حوزه سلامت است.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درخصوص تبلیغ داروها توسط سلیبریتیها در فضای مجازی گفت: پیامهای بهداشتی و درمانی بهتر است توسط افراد عالم، متخصص و دانشمند به مردم منتقل شود.
وی دراین خصوص ادامه داد: ممکن است گاهی اوقات این مطالب و پیامها توسط افرادی که نزد مردم شناخته شدهتر هستند، مانند بازیگران یا ورزشکاران بیان شود، چراکه این افراد در فضای مجازی پربینندهتر هستند. گاهی اوقات نیز از افرادی که تجربه مشابه را داشته و موفق شده اند، (گروههای همسان) درخواست میشود که این پیامها را منتقل کنند.
وی بیان کرد: به منظور انتقال پیامهای بهداشتی از همکاری افراد شناخته شده که غیر پزشک باشند نیز، استقبال میکنیم، اما محتوای این مطالب بسیار مهم است. محتوای این پیامها باید علمی، به روز، مطابق با نیازهای مردم و شرایط کشور و سیاستهای تولیت باشد، مثلا در برخی کشورها، یک بیماری شیوع پیدا میکند که در کشورهای دیگر شایع نیست، بنابراین هشدار در مورد آن بیماری در سایر کشورها ضرورتی ندارد.
حریرچی با بیان اینکه درباره مواد مخدر در کشور دو سیاست وجود دارد، تصریح کرد: در سیاستهای کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برای مبارزه با اعتیاد دو رویکرد در این زمینه وجود دارد که رویکرد اول شامل کاهش اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رویکرد دوم، کاهش آسیب است. در حال حاضر حدود ۷ هزار مرکز کاهش آسیب اعتیاد در کشور وجود دارد تا از این طریق بهبود نسبی در رفتار و زندگی افراد مبتلا به اعتیاد ایجاد شود.
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه به افرادی که بیش مصرفی مواد مخدر داشته و در حال مرگ هستند، فرد over دوز کرده اطلاق میشود، افزود: در خصوص افراد over دوز کرده، پس از انتقال به بیمارستان، از داروی نالوکسان استفاده میشود. این ماده بر روی گیرنده مواد مخدر سلولها قرار گرفته و این گیرندهها را اشغال میکند و ماده مخدر نمیتواند به این گیرندهها بچسبد، این موضوع باعث نجات فرد over دوز شده میشود.
نالوکسان فقط مصرف بیمارستانی دارد
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق قوانین فعلی ایران و برخی کشورها، نالوکسان فقط مصرف بیمارستانی دارد، گفت: البته در برخی کشورها این دارو در داروخانهها یا خارج از بیمارستان در دسترس افرادی که اعتیاد شدید دارند نیز قرار میگیرد. در برخی کشورها این دارو به صورت خوراکی و حتی به صورت اسپری بینی تهیه شده است. این دارو در برخی کشورها به گروههای پرخطر که اعتیاد شدید دارند ارائه می شود. عرضه این دارو به صورت تزریقی در داروخانههای کشور، مستلزم آموزشهایی است. یعنی این امکان وجود ندارد که داروی نالوکسان تزریقی را بدون آموزش در اختیار افراد قرار دهند.
حریرچی گفت: براساس توصیههای سازمان جهانی بهداشت، اگر شرایط فراهم شده و آموزش خوب ارائه شود، می توان از نالوکسان استفاده کرد. در صورتی که فرد معتاد به موادمخدر معمولی این دارو را تزریق کند، فقط نشئگی فرد از بین میرود و البته ممکن است عوارضی نیز داشته باشد، اما عوارض بسیار خطرناکی ندارد.
وی با بیان اینکه در رابطه با مورد اخیر مبنی بر تبلیغ داروی نالوکسان توسط یک بازیگر، شکایتی از سوی وزارت بهداشت انجام نشده و احتمالا دادستانی این موضوع را پیگیری میکند، گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت این است، هنرمندانی که میخواهند کمکی در زمینه انتقال پیامهای بهداشتی انجام دهند، محتوای پیام خود را با وزارت بهداشت یا یک مرجع علمی بررسی کنند، زیرا ممکن است محتوایی که گفته شده باعث شود مردم درک متفاوتی داشته باشند، بنابراین درک مردم از آن محتوا اهمیت بسیاری دارد.
۹۰ درصد محصولات بسته بندی دارای برچسب تغذیهای هستند
سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص نشانگرهای تغذیهای روی محصولات غذایی نیز گفت: ۹۰ درصد محصولات بسته بندی دارای برچسب تغذیهای هستند که میزان انرژی، میزان نمک، چربی، اسیدهای چرب و قند موجود را نشان میدهد. اگر این برچسب سبز باشد یعنی مصرف آن مجاز و مطلوب است و اگر قرمز رنگ باشد، مصرف آن مضر است و باید تا حد امکان مصرف نشود و رنگ نارنجی نیز مابین دو رنگ سبز و قرمز است.
معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص تامین بودجه سال ۹۸ حوزه سلامت، گفت: در ابتدا باید یک سوءتفاهم را حل کنم و آن این است که برخی سایتها نوشتند بودجه سال بعد وزارت بهداشت ٣۵هزار میلیارد تومان است، در صورتیکه ٣۵هزار میلیارد تومان، کل اعتبارات وزارت بهداشت در سال آینده است که از این مبلغ حدود ٢٢هزار میلیارد تومان مربوط به دانشگاهها است که حقوق حدود ۴۶٠هزار نفر، هزینه امور جاری بهداشت، هزینه امور جاری بیمارستانها را در برمی گیرد.
بودجه بیمه سلامت طبق قانون و به میزان کافی پرداخت شود
وی در ادامه درخصوص بودجه بیمه سلامت نیز گفت: سازمان بیمه سلامت که از سال ٧۴ تاسیس شد، در بسیاری از سالها بودجه آن به صورت خطی داده شده است، یعنی هرساله نسبت به سال قبل چند درصدی افزایش بودجه داشته است. اقدام مهمی که مجلس و دولت در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه انجام دادند این است که بودجه سازمان بیمه سلامت را بر مبنای حق بیمه تنظیم کرده اند. درحال حاضر طبق قانون مکلف هستیم که هر فردی که در سازمان بیمه سلامت، بیمه است، حق بیمه برایش پرداخت شود. برای مثال برای کارکنان دولت یک بخش را دولت بخشی را دستگاه و مابقی را خودشان پرداخت میکنند. این روش پرداخت برای کارکنان دولت صحیحترین و کاملترین روش پرداخت است، اما بیمه شدگان روستایی و بیمه شدگان بعداز طرح تحول سلامت که حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت را تشکیل میدهد و بیمه رایگان شده اند، طبق قانون باید ٧ درصد حداقل حقوق مصوب قانون کار پرداخت شود.
حریرچی افزود: متاسفانه بودجه سازمان بیمه سلامت در سالهای گذشته به طوری محاسبه شده که در نتیجه آن، ما طی ۲۰ سال گذشته هر سال با کسری قابل توجه سازمان بیمه سلامت روبرو شدیم. برای جبران کسری نیز بعضی سالها از اوراق و برخی سالها از صندوق ذخیره ارزی کمک گرفته شده است. پیشنهاد ما این است یک بار برای همیشه این موضوع حل شود و بودجه بیمه سلامت طبق قانون و به میزان کافی پرداخت شود.
وی ادامه داد: در زمان افزایش قیمتها و تورم، سازمان تامین تامین اجتماعی و سایر بیمهها باید باید نقش خود را در تأمین نیازهای مردم بیشتر کنند تا به مردم فشار مالی وارد نشود. بودجه وزارت بهداشت نیز مطابق رشد سایر سازمانها بسته میشود. وزارت بهداشت نیز وزارتخانهای خدماتی است و بعد از وزارت آموزش و پرورش دومین وزارتخانه بزرگ کشور است و تعداد کارکنان زیادی دارد. تقریبا هر رشد بودجهای که برای این وزارتخانه تصویب میشود، تمام و یا عمده آن صرف افزایش حقوق کارکنان در سال آینده خواهد شد؛ چرا که همانند سایر کارکنان دولتی برنامه ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق را خواهیم داشت و بر همین اساس قسمت عمدهای از منابع به این بخش منتقل خواهد شد.
حریرچی با بیان اینکه تاکنون علی رغم فشارهایی که بعد از اجرای طرح تحول در سالهای اول داشتیم، تغییر عمدهای در بستههای خدمات نداشتیم، گفت: امیدواریم با کمک دولت و مجلس مجبور به کاهش خدمات در بستههای خود نباشیم. پیش بینیهای لازم نیز در این بخش انجام شده است. دو اقدام در این زمینه انجام شده است؛ یکی پیگیری برای افزایش مناسب بودجه متناسب با تعرفه و دیگری صرفه جوییهایی که در داخل سازمان انجام میدهیم. با مجاهده و ایثار مدیران و کارکنان قسمت قابل ملاحظهای از منابع اجرای طرح تحول را با افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع موجود تامین میکنیم و تلاش میشود با حمایت دولت و مجلس، مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.
پزشکان بخش دولتی یکی از بهترین مودیان مالیاتی در کشور هستند
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص میزان مالیات پزشکان گفت: وزارت بهداشت در زمینه مالیات پزشکان بخش خصوصی نقش مستقیم ندارد و فقط درباره پزشکان بخش دولتی، وزارت بهداشت نقش مستقیم دارد که باید گفت: این پزشکان یکی از بهترین مودیان مالیاتی در کشور هستند.
وی افزود: قبلا وزارت اقتصاد گلایههایی درباره مالیات پزشکان بخش خصوصی داشت و اخیرا تفاهمنامهای با سازمان نظام پزشکی در این زمینه انجام شده است. البته قانونهای مالیاتی نیز تغییراتی کرده است. به طور مثال قبلا بیمارستانها به طور کلی درآمد را اعلام میکردند و درحال حاضر باید به تفکیک پزشکان اعلام کنند. آنچه مهم است، اینکه باید از درآمد قانونی، مالیات داده شود که یکی از مهمترین ابزارهای توسعه کشور است.
معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص زیرمیزی گفت: در حال حاضر در بخش دولتی موضوع زیرمیزی تقریبا به صفر رسیده، اما در گذشته شاید در ۵۰ درصد استانها، عمل جراحی بدون زیرمیزی ممکن نبود. در بخش خصوصی در استانها این میزان نزدیک به صفر است. در تهران هنوز نتوانستیم موضوع زیرمیزی را به صفر برسانیم. در حال حاضر در برخی اعمال جراحی مثل زیبایی و سزارین متاسفانه موضوع زیرمیزی وجود دارد.
حریرچی ادامه داد: بر اساس رویه جدید تعزیرات اگر شکایتی از یک فرد وجود داشته باشد، پروندههای دیگر آن فرد نیز بررسی میشود. درباره خدمات سرپایی نیز بحثهای مختلفی وجود داشت و مثلا قرار بود سازمان نظام پزشکی این نظارت را انجام بدهد. ولی نظارت این سازمان بر کارهای درمانی در حال حاضر فقط محدود به دو مورد تبلیغات و تابلوی مطب است. در نتیجه در این زمینه عمده مسئولیت بر عهده وزارت بهداشت است.