اختلاف در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی؛ مواجهه نتانیاهو با بحران‌های داخلی

8:00 - 01 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۲۴۹
اختلاف در صحنه سیاسی رژیم صهیونیستی؛ مواجهه نتانیاهو با بحران‌های داخلی
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی بیش از پیش با بحران‌های داخلی روبرو شده است.

خبرگزاری میزان - خانواده‌های شهرک‌نشینان بازداشت شده در غزه و هزاران نفر از حامیان آن‌ها به‎تازگی در حالی که تصویرهای این افراد را به همراه داشتند، به سمت اقامتگاه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند. بسیاری از آن‌ها کابینه «نتانیاهو» را مقصر سرنوشت اعضای خانواده خود می‌دانند.

این راهپیمایی از چند روز قبل و در تل‌آویو به‌عنوان تلاشی برای تحت فشار قرار دادن «نتانیاهو» و کابینه او برای اولویت دادن به بازگشت امن ۲۴۰ نفری که مقاومت در جریان عملیات طوفان الاقصی بازداشت کرده، آغاز شد.

«سی‌ان‌ان» در گزارشی می‎گوید: در حالی که جنگ اسرائیل علیه غزه حدود یک ماه‌ونیم را پشت سر گذاشته، وضعیت هر روز بیش از پیش به ضرر «نتانیاهو» می‌شود.

نظرسنجی‌های متعدد حاکی از آن است حمایت شهرک‌نشینان از «نتانیاهو» و کابینه ائتلافی او در حال فروپاشی است. 

آشکار شدن اختلافات

گروه‌های مخالف کابینه ابتدا از اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی حمایت کردند و «بنی گانتز»، رئیس حزب وحدت داخلی این رژیم به کابینه جنگ پیوست؛ اما شکاف‌هایی شروع به پدیدار شدن کرده‌اند.

«یائیر لاپید»، رئیس مخالفان کابینه صهیونیستی، گفت زمان استعفای نخست‌وزیر شش دوره‌ای فرا رسیده است و از حزب لیکود خواست تا او را برکنار کند.

به گفته او، لیکود باید یک رئیس جدید انتخاب کند.

«لاپید» به کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، گفت: ما نمی‌توانیم به خود اجازه دهیم نخست‌وزیری داشته باشیم که اعتماد عمومی را چه از نظر اجتماعی و چه از نظر امنیتی از دست داده است.

یک کابینه سرکش 

رژیم صهیونیستی، حماس و آمریکا با نقش میانجی قطر، در تلاش برای دستیابی به توافقی درباره آزادی افراد بازداشت شده از سوی مقاومت و اسرای فلسطینی بوده‌اند.

به گفته چندین منبع آشنا به مذاکرات، نکات مهم شامل چند روز توقف احتمالی درگیری، تعداد بازداشت‌شرگانی که آزاد می‌شوند و درخواست مقاومت برای توقف پرواز پهپاد‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی بر فراز غزه است. 

اکنون تلاش‌ها برای کاهش فشار بر جمعیت غیرنظامی منطقه محاصره شده غزه، خشم کابینه «نتانیاهو» را برانگیخته است.

پس از آنکه کابینه جنگ در روز جمعه تایید کرد که روزانه ۲ تانکر سوخت برای پشتیبانی از سیستم‌های آب و فاضلاب وارد غزه شوند، برخی از اعضای ائتلاف «نتانیاهو» از آنچه به عنوان امتیاز دادن به حماس در غیاب توافقی برای آزادی بازداشت شدگان می‌دانستند، خشمگین شدند.

«بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به «نتانیاهو» ارسال کرد، گفت که این تصمیم برخلاف دیدگاه‌های کابینه حاکم است. کابینه رژیم صهیونیستی جدا از کابینه جنگ این رژیم است. 

هم‌زمان «ایتمار بن‌غفیر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پیامی، نوشت که ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه توهین به ارتش و شهرک‌نشینان است.

تقصیرها متوجه نتانیاهو است

بسیاری از شهرک‌نشینان نتانیاهو و کابینه او را به دلیل ناتوانی در پیش‌بینی عملیات مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) سرزنش می‌کنند.

عملیات هفتم اکتبر مقاومت از سوی بسیاری ازشهرک‌نشینان به‌عنوان نقض تعهد امنیتی «نتانیاهو» با رای‌دهندگان صهیونیست تلقی می‌شود. او سال‌ها خود را به‌عنوان تنها فردی معرفی می‌کرد که می‌تواند از این رژیم محافظت کند.

کارشناسان سیاسی رژیم صهیونیستی، می‌گویند که «نتانیاهو» زمان بیشتری را صرف عکاسی با نظامیان مستقر در نزدیکی غزه کرد تا عذرخواهی برای شکست‌های مهلک.

ماه گذشته، «نتانیاهو» در یک پست در شبکه‌های اجتماعی که اکنون حذف شده است، به دلیل متهم کردن روسای امنیتی به عدم هشدار دادن درباره عملیات مقاومت، مورد انتقاد شدید قرار گرفت. 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی وقتی تحت فشار قرار گرفت که آیا مسئولیت شکست‌های امنیتی هفتم اکتبر را بر عهده می‌گیرد یا خیر، از پاسخ دادن خودداری کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *