تعداد پزشکان فوق تخصص غدد از سال ۶۶ بیش از ۳۰ برابر شده است/ مصرف نمک یددار از بروز ۳۰ میلیون گواتر و هزاران عمل جراحی تیروئید پیشگیری کرده است

14:00 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۲۱۲
تعداد پزشکان فوق تخصص غدد از سال ۶۶ بیش از ۳۰ برابر شده است/ مصرف نمک یددار از بروز ۳۰ میلیون گواتر و هزاران عمل جراحی تیروئید پیشگیری کرده است
رئیس انجمن متخصصین غدد ایران با بیان اینکه به خانواده‌ها توصیه می‌شود که فقط از نمک‌های تصفیه شده یددار استفاده کنند گفت: طی ۳۰ سال گذشته مصرف نمک یددار از بروز ۳۰ میلیون گواتر و هزاران اعمال جراحی تیروئید پیشگیری کرده است.  

خبرگزاری میزان - فریدون عزیزی، امروز یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲، در نشست خبری چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم که در محل پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد ضمن اشاره به اینکه آنچه در این کنگره مورد نظر است این است که تازه‌های بیماری‌های غدد درون ریز و نحوه و تشخیص و درمانشان بررسی شود، گفت: یکی از رشته‌های طب مادر یا طب داخلی به شمار می‌رویم که به عنوان فوق تخصص عهده دار بررسی غدد هستیم. تعداد فوق تخصصین غدد بالینی از ۱۶ نفر در سال ۶۶ به ۵۱۱ نفر در سطح کشور رسیده است که اکنون برای تهران برای هر ۱۰۰ هزار نفر یک نفر فوق تخصص داریم.

رئیس انجمن متخصصین غدد ایران، به تاثیر منفی برخی از توصیه‌های غیر کارشناسی فضای مجازی بر سلامت جامعه اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی در زمینه بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم باور‌های غلطی است که متاسفانه از طریق فضای مجازی در اختیار مردم ما قرار می‌گیرد.  

وی با بیان اینکه مصرف نمک‌های غیر یددار با اسامی نمک‌های سنتی، آبی، صورتی و ... سبب شده که درصدی از خانواده‌های ایرانی از منافع نمک یددار بهره‌مند نشوند و توجه به این امر مهم است، افزود: طی ۳۰ سال گذشته مصرف نمک یددار سبب شد که کمبود ید جامعه برطرف شود و عوارضی مانند اثر کمبود ید در رشد عصبی و ذهنی جنین و کودکان و نوجوانان از بین برود، همچنین در این سال‌ها ۹۰ میلیون ضریب هوشی به کودکان و نوجوانان اضافه شد و از بروز ۳۰ میلیون گواتر و هزاران اعمال جراحی تیروئید پیشگیری شده است.  

این استاد دانشگاه بیان کرد: عدم مصرف نمک یددار برای هر خانواده این خطر را دارد که اختلالات رشد ذهنی، هوشی و عصبی در فرزندان آن‌ها ظاهر شود و اختلالات دیگر کمبود ید مانند کم کاری تیروئید و بزرگ شدن حجم تیروئید مجددا ظاهر شود و به خانواده‌ها اکیدا توصیه می‌شود که فقط و فقط از نمک‌های تصفیه شده یددار استفاده کنند.  

رئیس انجمن متخصصین غدد ایران گفت: برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان موارد زیادی توصیه می‌شود که مهمترین آن‌ها دریافت کافی کلسیم و ویتامین D و فعالیت بدنی مناسب است، متاسفانه با اخبار نامناسب ناشی از مواد مضر در شیر و نیز گران بودن قیمت لبنیات، بسیاری از خانوار‌ها و به ویژه خانم‌ها که در معرض بیشتر پوکی استخوان هستند شیر مصرف نمی‌کنند و مصرف لبنیات به حداقل رسیده است.  

وی با اشاره به کمبود ویتامین D در همه کشور‌ها به دلیل کمتر قرار گرفتن بدن انسان در معرض تابش اشعه خورشید است، توضیح داد: این مسئله در کشور ما نیز از جمله عوامل تشدید پوکی استخوان است و از این رو مصرف یک قرص ۵۰ هزار در واحد در ماه و یا مصرف روزانه قرص‌های ۱۰۰۰-۲۰۰۰ واحدی توصیه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود شیوع پوکی استخوان در حال افزایش باشد و توصیه می‌شود که دریافت کلسیم از طریق مصرف شیر و لبنیات و مصرف ویتامین D توسط همه افراد جامعه و به ویژه دختران و زنان بسیار جدی گرفته شود.

این استاد دانشگاه درپاسخ به میزان درباره دلایل افزایش چاقی و اضافه وزن در کشور گفت: اضافه وزن و چاقی ۵۰ درصد زمینه ژنتیکی دارد و حال این سوال مطرح می‌شود که چرا در قرن‌های گذشته تا این حد با چاقی و اضافه وزن مواجه نبودیم و در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که در گذشته فعالیت بدنی بسیار بیشتر از دوران فعلی بود و هنوز خودرو و سایر وسایل نقلیه اختراع نشده بود و یا به این اندازه در دسترس نبود و مردم بیشتر از دوچرخه استفاده می‌کردند.

وی ضمن اشاره به اینکه در گذشته همه مواد غذایی در همه زمان‌ها و فصول در اختیار مردم نبود و هر میوه‌ای تنها در دوره خاصی موجود بود، ادامه داد: در سال‌های گذشته امکان خرید گوشت مانند امروز وجود نداشت چرا که یخچال هنوز اختراع نشده بود و به طور کلی فقر در سطح دنیا بیشتر از این زمان بود، از قرن بیستم به بعد ماشین‌ها اختراع شدند و انسان برای راحتی خودش وسایلی از جمله آسانسور، خودرو و .. را اختراع کرد.

این استاد دانشگاه ضمن تاکید به اینکه لازم است کودکان را از همان سال‌های اول زندگی به داشتن تغذیه سالم و استفاده از میوه و سبزی‌ها و مصرف بیشتر مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز عادت دهیم، بیان کرد: آموزش خانواده‌ها در این مورد نقش بسزایی دارد.

محمد هاشمی دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم هم در این نشست گفت: این کنگره چهاردهمین کنگره است که محور‌های آن شامل تمام بیماری‌های این حوزه است؛ این حوزه شامل ۲ بخش فوق تخصصی و پزشکی حوزه‌ای است که از دید مخاطب عام به بیماری هورمونی شناخته می‌شود.

وی افزود: غددی که با این حوزه تخصصی مرتبط است در این کنگره بررسی می‌شوند و انواع غدد از غده هیپوفیز گرفته که تنظیم کننده سایر غدد‌ها است تا غدد تیروئید، لوزوالمعده و غدد جنسی در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: کنگره امسال نمایشگاه جانبی نیز دارد امسال ۵۷ سخنران داریم که از اساتید برجسته کشور و بین المللی هستند، ۱۴ سمپوزیوم و ۷ سخنرانی جامع در کنگره امسال برگزار می‌شود و از کشور‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی سخنران و همچنین از آسیای جنوبی، هند و سنگاپور در کنگره امسال سخنران خواهیم داشت.

چهاردهمین کنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم در روز‌های ۱ الی ۳ آذر ماه در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *