طرح ترافیک سال ۵۹ دیگر کارایی ندارد/ موتوسیکلت‌ها در تهران ۸ برابر خودرو‌ها آلودگی تولید می‌کنند

12:48 - 22 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۱۹۷
طرح ترافیک سال ۵۹ دیگر کارایی ندارد/ موتوسیکلت‌ها در تهران ۸ برابر خودرو‌ها آلودگی تولید می‌کنند
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از طرح ترافیک فعلی گفت: این طرح در سال ۱۳۵۹ به تصویب رسیده است و در حال حاضر کارایی ندارد، این طرح موجب وارد شدن آسیب به سکونتگاه‌های مردم شده و توانسته از ترافیک مرکز شهر جلوگیری کند.

خبرگزاری میزان - سیدجعفر تشکری هاشمی در نشست خبری که امروز ۲۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد با بیان اینکه ما در برنامه چهارم شورا سعى کردیم که رویکردهاى انسان محورانه و توسعه پایدار را مبتنى بر حل مهم‌ترین دغدغه هاى مردم جلو ببریم گفت: اولین برنامه را با گشایش بزرگى در حمل و نقل ایجاد کردیم و ٢٧ هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان براى حمل و نقل و زیرساخت هاى آن در نظر گرفتیم.

وی درباره احداث تراموا در شهر تهران گفت: بدون هیچ حساسیتى معتقدیم که مد جدید حمل و نقلى را باید ایجاد کنیم، اما این موضوع نیازمند مطالعات دقیق است و در طرح جامع ترافیک برنامه هایى لحاظ شده، اما هنوز این طرح به تصویب نرسیده و در طرح جامع نتیجه‌ای نداشته است.

عضو شوراى شهر تهران تاکید کرد: تراموا، مخالفین جدى دارد زیرا برخى‌ها آن را گران قیمت با کارایى کم مى‌دانند و می‌گوییند این مدل حمل و نقلى لوکس و گران است و رقباى جدى همچون بى آرتى دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه ده‌ها سال است با آلودگی هوا دست به گریبان هستیم، ادامه داد: طبق مطالعات بین ۸۰ تا ۸۸ درصد منابع آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که از منابع متحرک نظیر خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها ناشی می‌شود. موتوسیکلت‌هایی که در شهر تردد دارند ۸ برابر خودرو‌های استاندارد یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه دولت باید در این موضوع مداخله کند و سیاست‌های تشویقی در نظر بگیرد افزود: در مرحله اول نوسازی خودرو‌ها در اولویت است زیرا با نوسازی کاهش آلودگی و کاهش خسارات ناشی از تصادفات و مرگ و میر را شاهد خواهیم بود.

دولت باید مسیر ورود خودروهای برقی را فراهم کند

عضو شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: ۱۵۶ دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران داده شده و در بودجه امسال شهرداری ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته‌ایم اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و شهرداری باید ورود کند. از سویی دیگر اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز باید برقی شوند.

وی با تاکید بر اینکه خودرو به حدی گران شده که مردم طاقت این گرانی‌ها را ندارند و پشت مرز‌های ما خودرو‌های برقی از خودرو‌های ما ارزان‌تر هستند، بیان کرد: دولت باید مسیر را برای ورود خودرو‌های برقی فراهم کند. صنعتگر داخلی باید ۲۰ سال ما را منتظر نگه دارد تا خودروی برقی تولید کند؟ باید در‌های کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودرو‌های برقی وارد تهران شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا شورای اسلامی شهر تهران تذکر داد: مشکل سوخت کارخانجات نیز باید رفع شود، هنگامی که گاز نداریم و در کارخانجات و نیروگاه‌ها مازوت مصرف می‌کنیم باید هم شاهد آلودگی هوا باشیم.

تشکری هاشمى با اشاره به پارک حاشیه اى در پایتخت بیان کرد: ما در سطح معابر تهران می‌توانیم به حدود ٤٥٠ هزار خودرو اجازه پارک حاشیه اى بدهیم اما متاسفانه به دلیل ناهماهنگى‌ها در شهردارى بسیارى از اقدامات انجام نشده تا پارک حاشیه اى به درستى مدیریت شود، عده‌اى براى پارک حاشیه‌اى مبالغ گزاف دریافت مى‌کنند که لازم است در این راستا شهردارى تهران ورود کند.

طرح ترافیک به سکونتگاه‌های مردم آسیب زده است

تشکری هاشمی افزود: طرح ترافیک فعلی در سال ۱۳۵۹ در دولت موقت به تصویب رسیده است، بیش از ۴۰ سال گذشته و شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی با آن سال‌ها ندارد. نسخه سال ۵۹ حتما در سال ۱۴۰۲ نمی‌تواند نسخه کارآمدی باشد.

وی گفت: برخی از ساکنین از محدوده ترافیک کوچ کرده‌اند و این موضوع باعث شب مردگی در محدوده شده و فاصله فاحشی را در قیمت‌گذاری املاک مردم ایجاد کرده است. اگر معابر طرح ترافیک شلوغ‌تر از دیگر معابر نباشند خلوت‌تر نیستند و این نشان می‌دهد که طرح ترافیک مؤثر نبوده است و تنها سکونتگاه‌های مردم از این طرح آسیب دیده است؛ لذا از شهرداری تهران درخواست کرده‌ایم که در این باره مطالعه کنند، ممکن است یا این طرح توسعه یابد و یا به کلی جمع آوری شود.

نباید با توسعه بزرگراه‌ها میل به استفاده از خودروی شخصی را افزایش دهیم

وی با اشاره به اجرای شبکه‌های بزرگراهی افزود: شبکه اصلی در تهران ایجاد شده و نیازی به اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس نداریم. چراکه ما نباید میل به استفاده از خودرو‌ها را با توسعه بزرگراه‌ها و ساخت پارکینگ‌ها و اقداماتی از این قبیل افزایش دهیم تصریح کرد: آزادراه شهید شوشتری به عنوان کمربند شرق تهران می‌تواند فضایی برای تردد خودرو‌های ترانزیتی باشد، بزرگراه شهید برورجردی نیز به طول ۳.۷ کیلومتر چند ماه قبل به بهره برداری رسید و هزار متر نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. فکر می‌کنیم بیش از این شهر به گسترش شبکه نیاز ندارد و باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برویم، اما قضاوت نمی‌کنیم و منتظر اجرای کامل این طرح‌ها می‌مانیم.

تشکری هاشمی ضمن بیان این موضوع که ۶۰ درصد از جرائم رانندگی در هر شهر باید به شهرداری پرداخت شود، بیان کرد: به جز سال اخیر، کمتر از ۱۰ درصد از سهم شهرداری پرداخت می‌شد در حالیکه اجازه هزینه کرد این مبلغ در محلی دیگر وجود ندارد.

برای رسیدن به سرفاصله چهار دقیقه در مترو به ۶۰۰ واگن دیگر نیاز داریم

وی افزود: ما هزار و ۵۰۷ واگن داریم که هزار و ۳۰۰ واگن فعالیت می‌کنند و برای تهران بسیار کم است و باید حداقل هزار و ۶۰۰ واگن داشته باشیم تا سرفاصله چهار دقیقه را تأمین کنیم. باید به ازای هر کیلومتر یک رام قطار داشته باشیم و به همین منظور بر اساس قرارداد‌های گذشته، با پیگیری‌های خوب شهرداری تهران در سال جاری توانستیم ۱۵ درصد پیش پرداخت خرید واگن را عملیاتی کنیم و این مبلغ به حساب شرکت سازنده خارجی واریز شده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه برای ۲۵۹ دستگاه واگن نیز در کنار ۷۹۱ واگن قید شده در قرارداد با چین، تفاهم نامه امضا شده است، ادامه داد: علاوه بر انجام پیش پرداخت، قرارداد تأمین سه هزار دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی نیز منعقد شده و با سازمان برنامه و بودجه به توافق رسیدیم که ۲۰ درصد پیش پرداخت برای خرید هزار دستگاه اتوبوس برقی، هزار دستگاه اتوبوس دو کابین، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی نیز انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اعلام اینکه تنها هشت رام قطار از چین وارد خواهد شد، گفت: مابقی رام‌هایی که در قرارداد به آن اشاره شده در کشور تولید خواهد شد، علاوه بر این ۸۴۰ دستگاه بوژی نیز در داخل کشور تولید می‌شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه عملیات اصلاح و ایمن سازی پل‌ها در حال انجام است، اظهار کرد: معاونت فنی و عمرانی به صورت مستمر پل‌ها را ایمن سازی می‌کند و شهروندان نباید نگران باشند؛ نه تنها پل‌ها استحکام کافی دارند بلکه مرتباً مورد بازدید قرار می‌گیرند.

وی افزود: تعدادی پل فلزی نیز داریم که منظر شهری مناسبی ندارند. برای مثال پلی مقابل دانشگاه امیرکبیر وجود دارد که هزینه اصلاح و ایمنی آن ممکن است از هزینه ساخت آن بیشتر باشد. ما شهرداری را موظف کردیم که این پل‌ها جمع آوری شود و قرار بود در عید امسال پل حافظ جمع شود، اما شهرداری اعلام کرد که باید بررسی مجدد صورت بگیرد که مطمئن شویم پیامد ترافیکی خواهد داشت یا خیر؟ در ۶ ماه دوم شهر کشش اجرای این طرح‌ها را ندارد، اما به هر شکل از شهرداری می‌خواهیم به سرعت در این خصوص نظرات خود را اعلام و در سال آینده پل‌ها را جمع‌آوری کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *