تجربه عضو شورا از پیوستن به کمپین «سه شنبههای بدون خودرو»
به گزارش گروه جامعه ، شهربانو امانی در صد و ششمین جلسه شورای شهر با اشاره به تجربه خود از کمپین سه شنبههای بدون خوردو گفت: سه شنبه هفته گذشته برای اینکه بتوانم از منزل به BRT برسم به ناچار از تاکسی استفاده کردم. متاسفانه فاصله سکو تا اتوبوس به قدری زیاد است که افراد مسن و معلولان نمیتوانند به راحتی سوار اتوبوس شوند. از سویی اگر توسعه شهری بر اساس اصول TOD به پیش برود، افراد میتوانند در زمانی حدود پنج دقیقه خود را به ایستگاههای انبوه بر برسند. در حالی که این فاصله در حال حاضر استاندارد نیست و استفاده از خودروی شخصی را تشویق میکند.
وی ادامه داد: من وقتی به میدان امام خمینی (ره) رسیدم علی رغم اینکه از تکنولوژی روز برای آبیاری بوتههای دور میدان استفاده کرده بودند، اما تا جنوب میدان جمهوری آب به راه افتاده بود. متاسفانه در بر همان پاشنه میچرخد و در مصرف آب صرفه جویی نمیشود. وقتی به ایستگاه مترو نواب رسیدم سه سطل زباله با رنگهای مختلف برای تفکیک زباله گذاشته شده بود، اما سطلها سرریز شده بود.
امانی تاکید کرد: یکی از وظایف مهم ما و آقای حناچی و کمیسیون تخصصی سلامت و محیط زیست باید مسئله تفکیک زباله باشد تا ان شا الله تا آخر دوره بتوانیم کاهش، تفکیک و دفن زباله را را کاملا مکانیزه کنیم.
این عضو شورای شهر گفت: سال گذشته کار خوبی انجام شد و فاصله قطارها کاهش پیدا کرد و کمی هم تجهیز کردند. سوال من این است که امسال میشود شروع کار مترو نیم ساعت زودتر باشد؟ من با مترو زیاد رفت و آمد کرده ام، اما شاید تا زمانی که به شورا نیامده بودم و در کمیسیون حمل و نقل فعالیت نکرده بودم به ایمنی حمل و نقل توجه نکرده بودم. سابیده شدن چرخها روی ریل توجه من را جلب کرد. امیدوارم به ایمنی حمل و نقل در مترو به اندازه کافی توجه شود.
امانی عنوان کرد: ما که به دنبال اجرای TOD در تهران هستیم و معتقدیم این روش باید در شهر تهران ساری و جاری شود و در دستور کار تصمیم گیران قرار بگیرد، باید بیشتر به متر به عنوان یک وسلیه حمل و نقل عمومی انبوه بر توجه کنیم. در حال حاضر ۷۰ واگن در گمرکات در حال خاک خوردن است و باید بتوانیم به سرعت این ظرفیت را به کار بگیریم. ان شالله شهردار منتخب تمهیداتی را بیاندیشد که بتوانیم از این واگنها حداکثر استفاده را داشته باشیم. اگر برای اولین بار یارانه بلیط اتوبوس را دادند، امیدواریم بتوانیم یارانه بلیط مترو را هم که رئیس شورا مصرا آن را پیگیری میکند، به نتیجه مطلوب برسد.
وی گفت: وقتی به میدان امام (ره) رسیدم متوجه تغییرات زیادی نسبت به ۱۵ ماه گذشت مشاهده کردم. عامیانه بگویم، بازار مکارهای که در این میدان برقرار بود، تعطیل شده و به ایستگاهی قابل استفاده تبدیل شده بود.
امانی ادامه داد: متاسفانه عبور از خط عابر پیاده با وجود سرعتی که به ویژه موتورسوارها دارند و خلاف جهت هم حرکت میکنند، برای عابران بسیار دشوار است. پیاده روها هم متاسفانه بسیار غیر ایمن است. پیاده روها مشوق عابران به پیاده روی نیست در حالی که بر اساس اصول TOD باید پیاده روها امن و زیبا باشد تا پیاده روی تشویق شود. در پارکها وسایل ورزشی گذاشته شده است که باید نحوه استفاده از آنها به شهروندان آموزش داده شود که خدایی ناکرده موجب آسیب به شهروندان نشود.
وی گفت: اما نکته قابل توجه دیگر در پارک شهر میلههایی است که برای جلوگیری از عبور موتورسوارها قرار داده شده، اما توجه نشده است که ویلچرسوارها چگونه وارد پارک شوند؟ این میلهها مانع از عبور ویلچر و کاسکه بچهها میشوند و باید برداشته شوند.
این عضو شورای شهر عنوان کرد: در پایان از حناچی برای پیوستن به کمپین سه شنبههای بدون خودرو تشکر میکنم که هم خودشان به این کمپین پیوسته است و هم از مدیرانشان خواسته اند که به این کمپین بپیوندند. این بسیار خوب است که یک روز در هفته را بدون خوردو به محل کار برویم و با شهروندان هم گفتگو کنیم. البته باید شرایطی ایجاد شود که زنان هم بتوانند از دوچرخه استفاده کنند و جای پارک هم برای دوچرخهها در نظر گرفته شود.