حملات رژیم صهیونیستی به غزه؛ حمایت‌های نظامی آمریکا چگونه است؟

7:45 - 15 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۸۹۶
حملات رژیم صهیونیستی به غزه؛ حمایت‌های نظامی آمریکا چگونه است؟
آمریکا همواره از رژیم صهیونیستی حمایت نظامی و تسلیحاتی کرده و این حمایت‌ها در زمان جنگ علیه غزه همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی در پی عملیات غافلگیرکننده مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به مقاومت اعلان جنگ داده و بیش از ۶ هزار بمب بر روی غزه انداخت. 

در طرف مقابل، مبارزان مقاومت بیش از ۷ هزار راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها با عبور از گنبد آهنین به اهداف خود اصابت کردند.

از آنجایی که رژیم صهیونیستی در ذخایر مهمات و رهگیر‌های پدافند هوایی خود با مشکل مواجه است، برای تکمیل ذخایر خود به شدت به حمایت آمریکا وابسته خواهد بود. 

آمریکا متعهد شده است که حمایت نظامی خود را از این رژیم افزایش دهد. این در حالی است که شکست دولت بایدن در جلوگیری از ایجاد تلفات قابل توجه غیرنظامیان، آن هم در پی بمباران‌ها از سوی بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی آمریکا، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

آمریکا چه حمایتی از رژیم صهیونیستی می‌کند؟

«کلارک کوپر»، دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی-نظامی، دفتری که بر انتقال تسلیحات نظارت می‌کند، می‌گوید: تجهیزات و مواد دفاعی اسرائیل بر اساس میزان مصرف آنها، سرعت استفاده از آن‌ها در عملیات نظامی جاری، دوباره تامین خواهد شد.

آمریکا قبلاً متعهد شده است که موشک‌های دفاع هوایی گنبد آهنین، بمب‌های با قطر کوچک و کیت‌های JDAM که بمب‌های هدایت‌نشده را به سلاح‌های هدایت‌شونده تبدیل می‌کنند، به رژیم صهیونیستی ارسال کند.

براساس گزارش‌ها، بوئینگ در حال تسریع تحویل هزار و ۸۰۰ دستگاه JDAM است که این شرکت در منطقه سنت چارلز در ایالت میسوری تولید می‌کند.

کوپر، که در حال حاضر یک کارشناس ارشد غیرمقیم در شورای آتلانتیک است، می‌گوید: این تامین دوباره مهمات و تسلیحات علاوه بر قرارداد‌های توافق‌شده قبلی برای ارسال تسلیحات پیشرفته مانند جت‌های جنگنده F-۳۵، بالگرد‌های سنگین CH-۵۳ و تانکر‌های سوخت‌گیری هوایی KC-۴۶ خواهد بود.

دولت بایدن همچنین ۱۴ میلیارد دلار اضافی برای این رژیم از کنگره درخواست کرده بود که مجلس نمایندگان آن را تصویب کرده است. 

این درخواست بر ارائه پشتیبانی دفاعی هوایی و موشکی و تکمیل ارسال ذخایر نظامی از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی متمرکز است. 

هر کمک دیگری که از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی ارائه شود، علاوه بر حمایت نظامی چندین دهه‌ای از این رژیم خواهد بود که به دندان مسلح شدن ارتش رژیم صهیونیستی کمک کرده است. 

از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸، آمریکا بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار کمک امنیتی به این رژیم ارائه کرده که بیش از آن چیزی است که به هر کشوری در جهان ارائه کرده است. 

آمریکا در حال حاضر سالانه حدود ۳.۸ میلیارد دلار کمک امنیتی به رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند. 

هدف از این حمایت نظامی برای دهه‌ها فراهم کردن رژیم صهیونیستی، نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه، با نقاط نظامی کیفی در مقایسه با ارتش‌های همسایه بوده است. 

«الیاس یوسف»، کارشناس نظامی در مرکز «استیمسون»، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، می‌گوید: نتیجه این حمایت طولانی مدت، بخش جنگی اسرائیل بوده است که با کمک آمریکا و تجهیزات آن تعریف می‌شود.

آیا از سلاح‌های آمریکایی در جنگ علیه غزه استفاده می‌شود؟ 

همانطور که گروه‌های حقوق بشر نگرانی‌های خود را درباره هزینه غیرنظامی عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه ابراز می‌کنند، نقش آمریکا در حمایت از ارتش رژیم صهیونیستی به طور فزاینده‌ای مورد انتقاد قرار گرفته است.

«آنی شیل»، مدیر موسسه دفاع آمریکا، می‌گوید: به دلیل نقش ویژه آمریکا در حمایت نظامی از اسرائیل، واشنگتن مسئولیت ویژه‌ای دارد تا اطمینان حاصل کند که کمک‌هایش به آسیب‌های ویرانگر غیرنظامی و نقض احتمالی قوانین بین‌المللی بشردوستانه کمک نمی‌کند.

در ۳۰ اکتبر (هشتم آبان) «سابرینا سینگ»، سخنگوی پنتاگون گفت که آمریکا هیچ محدودیتی برای نحوه استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ارائه شده از سوی آمریکا در جنگ خود علیه غزه قائل نمی‌شود.

«شیل»، می‌گوید در میان سلاح‌های ارائه شده به رژیم صهیونیستی انتقال گلوله‌های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری نگرانی‌های خاصی را ایجاد می‌کند. دلیل این نگرانی‌ها آسیب‌های اجتناب‌ناپذیر این مهمات به غیرنظامیان در مناطق پرجمعیت است.

براساس گزارش «آکسفام»، این گلوله‌های توپخانه‌ای که در جنگ اوکراین نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، در شعاع ۱۰۰ تا ۳۰۰ متری مرگبار هستند.

کارشناسان تسلیحاتی می‌گویند که عدم دسترسی به غزه، ردیابی اینکه مشخصاً از چه مهماتی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه استفاده می‌شود، را دشوار می‌کند. اما بیشتر کارشناسان موافق هستند که به احتمال زیاد از سلاح‌های با منشاء آمریکا در درگیری استفاده می‌شود. 

یوسف، می‌گوید: من فکر می‌کنم این یک فرض مطمئن است که بگوییم تسلیحات آمریکا به طور گسترده در عملیات کنونی اسرائیل در غزه استفاده می‌شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *