پیامد‌های عملیات مقاومت برای آینده سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی

8:00 - 07 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۶۱۴
پیامد‌های عملیات مقاومت برای آینده سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی
عملیات طوفان القصی از نظر بسیاری کارشناسان، شکست سنگین سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را برجسته کرد.

خبرگزاری میزان - شکست سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در پیش‌بینی عملیات مقاومت فلسطین، به بحثی داغ در میان کارشناسان این حوزه در روز‌های اخیر تبدیل شده است. 

عملیات بی‌سابقه مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، رژیم صهیونیستی را غافلگیر و شکست‌های سنگین در سازمان‌های اطلاعاتی و سیاست‌های امنیتی آن را آشکار کرد.

رژیم صهیونیستی تاکنون با بمباران‌های وحشیانه روزانه و محاصره کامل غزه سعی کرده به این عملیات پاسخ دهد و پیش‌بینی می‌شود که یک حمله زمینی از سوی این رژیم انجام شود.

سازمان‌های اطلاعات و جاسوسی رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که به فناوری‌های پیشرفته افتخار می‌کنند. این سیستم‌های نظارتی یکی از بهترین‌های جهان در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، مبارزان مقاومت موفق شدند با سهولت نسبی به این فناوری‌های بسیار پیشرفته نفوذ کرده و به کار خود ادامه دهند.

این فناوری‌ها شامل یک سد امنیتی یک میلیارد دلاری است که در سال ۲۰۲۱ تکمیل شد و غزه را احاطه کرد. همچنین «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی، که یک سامانه دفاع هوایی کوتاه برد زمین به هوا است، از سوی مقاومت با پرتاب ۳ هزار موشک در ابتدای عملیات خود عملا مهار شد.

هم‌زمان، مقاومت با پرتاب نارنجک از طریق پهپادها، برج‌های مجهز به مسلسل‌های خودکار رژیم صهیونیستی را که برای شلیک خودکار در طول تحرکات مرزی برنامه‌ریزی شده بودند، هدف قرار داد. 

شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی

«العربی الجدید» در یک مقاله درباره شکست رژیم صهیونیستی نوشت که روش‌های نسبتاً ساده مقاومت، از جمله استفاده از بولدوزر و پاراگلایدر‌های مسلح، بخشی از یک استراتژی نوآورانه و دقیق برنامه‌ریزی شده بود که کل زیرساخت امنیتی رژیم صهیونیستی را در اطراف غزه تحت تأثیر قرار داد.

اما در حالی که بسیاری از تحلیل‌ها بر این متمرکز شده‌اند که چگونه آژانس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌توانند چنین عملیات پیچیده‌ای را شناسایی نکنند، کالبدشکافی چنین شکست‌هایی ممکن است با توجه به محرمانه بودن مسائل اطلاعاتی دشوار باشد. 

«لوئیس سیج پاسانت»، سردبیر موسسه «ژئوپلیتیکا» و کارشناس در زمینه اطلاعات و جاسوسی، گفت: به این ترتیب، نمی‌توان فهمید که آیا این یک شکست اطلاعاتی است یا یک شکست سیاست.

همچنین انبوهی از شکست‌های تاکتیکی و همچنین نقص‌های عملیاتی و لجستیکی رژیم صهیونیستی در روز عملیات وجود داشت. 

به گفته کارشناسان، تنش بین کابینه افراطی رژیم صهیونیستی و آژانس‌های امنیتی و نظامی این رژیم ممکن است این تردید را در گزارش‌های اطلاعاتی مربوطه تقویت کرده باشد. 

صد‌ها هزار شهرک‌نشین نزدیک به ۹ ماه بود که علیه طرح‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای طرح اصلاح سیستم قضایی برای محدود کردن قدرت دادگاه عالی و دادن اختیارات بیشتر به کنست این رژیم تظاهرات کرده بودند.

نتانیاهو به طور گسترده متهم شده است که از اصلاح قضایی برای دور زدن مشکلات قانونی خود که شامل اتهامات کلاهبرداری، دریافت رشوه و نقض اعتماد است، استفاده می‌کند. 

کارشناسان می‌گویند که ناآرامی‌های عمومی ممکن است آمادگی ارتش این رژیم را تضعیف کرده باشد.

در ماه جولای، گزارش‌هایی در رسانه‌های عبری‌زبان منتشر شد که بیش از ۵۰ افسر ذخیره در واحد اطلاعات سایبری ۸۲۰۰ این رژیم اعلام کرده بودند که دیگر برای انجام وظیفه حاضر نمی‌شوند. 

پیشی گرفتن مقاومت از رژیم صهیونیستی

یک کارشناس، گفت حتی زمانی که مبارزان مقاومت هفته‌ها در مرز اراضی اشغالی با غزه آموزش می‌دیدند، رژیم صهیونیستی به تصورات پیش‌فرض‌شده، مبنی بر این‌‌که این تمرین‌های نظامی صرفاً موضع‌گیری است و این گروه بیشتر نگران توسعه اقتصادی است، پایبند بود.

به گفته وی، به طرز ناباورانه‌ای، حتی زمانی که حماس ماکت شهرک‌های اسرائیل را ساخت که متعاقبا حملاتی را علیه آن‌ها انجام داد، این تصورات همچنان ادامه داشت.

در ماه‌های اخیر، بیشتر تمرکز ارتش رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری اشغالی و همچنین اطراف مسجد الاقصی در قدس شرقی بوده است. 

اما این عملیات همچنین توانایی‌های افزایش یافته مقاومت، از جمله امنیت عملیاتی (OPSEC) را نشان داد که اساسا یک فرآیند مدیریت ریسک برای محافظت از اطلاعات حساس از افشای اطلاعات است.

علاوه بر این، زمانی که پایگاه‌های ارتباطی رژیم صهیونیستی با پهپاد‌ها مورد حمله قرار گرفته و از کار افتادند، نظامیان صهیونیست راهی برای ارتباط با یکدیگر نداشتند. 

رژیم صهیونیستی همچنین نتوانست بر ارتباطات مقاومت نظارت کند.

به طور خلاصه، رژیم صهیونیستی به شدت توانایی‌ها و قابلیت‌های مقاومت را دست‌کم گرفت. 

اما مشخص شدن پیامد‌های کامل عملیات مقاومت برای آینده سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی و همچنین تشکیلات سیاسی آن زمان بیشتری خواهد برد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *