قوهقضائیه و کانون پیشرو دانشگاه
خبرگزاری میزان _ انور خیرآبادی، وکیل و استاد دانشگاه طی یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد نوشت: حجتالاسلام والمسلمین جناب محسنی اژهای رئیس قوه قضائیه روز سه شنبه دوم آبان در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری دادگستری و در جمع اساتید و دانشجویان مطالب حائز اهمیتی درخصوص دانشگاه و اساتید و دانشجویان بیان نمودند که حکایت از اهتمام ویژه ایشان به استفاده از نظرات متخصصین دانشگاهی جهت اجرای عدالت و پیشگیری از وقوع جرائم و تبیین شرایط و موقعیت کنونی و احقاق حق و اجرای قانون میباشد.
رئیس قوه قضائیه پیوسته ارتباط ویژه و تنگاتنگی با دانشگاه و دانشجویان داشته و از زمانی که ریاست دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم شهردار وقت تهران آقای غلامحسین کرباسچی را برعهده داشت تا دوران وزارت اطلاعات و معاونت اول قوه قضائیه و ریاست قوهقضائیه پیوسته ارتباط معناداری با دانشگاهیان داشتند و پیوسته نقطه نظرات اهالی دانشگاه را استماع و حتی از نظرات مخالفین و منتقدین هم بهرهمند شده و با درایت و فراست خاص رابطه معناداری با دانشگاهیان داشته و دارند به نحوی که ایشان معتقد به دانشگاه پویا و فعال و پرتحرک و موثر و اثرگذار هستند و با سعه صدری وافر نظرات مخالفان و منتقدان را استماع و از آن جهت اصلاح و پیش برد اهداف قوه قضائیه بهرهمند میگردند.
ازسویی براساس اصل ۱۵۶قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم یکی از تکالیف قوهقضائیه و از دیگر سوء بهرمندی از نقطه نظرات تخصصی حقوقدانان و اساتید و دانشگاهیان جهت اصلاح امور جاری قوهقضائیه و پیشگیری از آسیبهای قضائی امری مهم و حیاتی تلقی میگردد. همچنین در راستای اجرای قانون و رضایت افکارعمومی واعتلای دستگاه قضائی لازم است که از نقطه نظرات تخصصی مخالفان و موافقان بهره جست وایشان دراین عرصه مهارت ویژهای دارند ودرعین حفظ خطوط وحریم از عهده این مهم به شایستگی برمیآیند و لذا قوهقضائیه علاوه بر جایگاه اجرای عدالت و قانون به عنوان یکی از قوای سهگانه حاکمیتی نقش بیبدیلی درجلب رضایت عمومی جامعه ایفا مینماید وشخصیت مجتهد و فرهیختهای که درصدراین قوه جلوس نموده نقش نظارتی و ارتباطی و تعاملی ویژه در برقراری ارتباط چندسویه قوهقضائیه با مراکز دانشگاهی و آموزش عالی وتخصصی و پژوهشی اعطا نموده و دانشگاهیان به عنوان فرهیختگان و برگزیدگان نقشی بیبدیل در ارائه متد و طریق ایفا مینمایند دانشگاه علوم قضائی وخدمات اداری در بخشی از سخنان خویش ضمن خوشامدگویی به دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری و تقدیر از تلاشهای مجموعه مدیریتی و اساتید این دانشگاه که در راستای ارتقا سطح علمی دانشجویان نهایت تلاش خود را به کار میبرند، تصریح کرد: آن علمی که مورد تشویق دین اسلام است و دانشجویان، اساتید و مجموعه مدیریتی دانشگاهها همواره باید نسبت به آن توجه داشته باشند، علمی است که هم برای خود فرد و هم برای جامعه «نافع» باشد و انسان را به کمال و تعالی برساند.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای با بیان اینکه شما دانشجویان علوم قضائی که در مقام تحقق و گسترش عدالت هستید باید عدالتورزی را از خود شروع کنید، گفت: یک انسان غیرعادل و غیرمهذب، نمیتواند عدالت را محقق کند و بسط دهد.
رئیس دستگاه قضا بیان داشت: دانشگاه به عنوان یک کانونپیشرو باید بستری برای آزاد شدن فکرها در چارچوب خاص خود باشد؛ دانشجو نباید به صورت کلیشهای به علمآموزی بپردازد بلکه باید خودش در مقام فهم و نقد و تتبع باشد؛ دانشگاه نباید یک فضای بسته باشد؛ استاد باید تحقیقات و تتبعات خود را در دانشگاه عرضه کند و در معرض نقد قرار دهد؛ در تضارب آرا است که اذهان و فکرها تکامل مییابند.
رئیس قوه قضائیه در ادامه خطاب به دانشجویان دانشگاه علوم قضائی گفت: شما وقتی در آینده در منصب قضاوت قرار گرفتید باید بر اساس موازین قانونی عمل کنید و نمیتوانید بگویید که «سلیقه من اینگونه اقتضا میکند» و یا «من مصلحت را اینگونه تشخیص میدهم»؛ یا چنانچه به عنوان عضوی از دیوان عالی در جلسه هیئت عمومی این دیوان در مقام اتخاذ نظر پیرامون دو رأی متهافت قرار گرفتید، نمیتوانید به مصلحت عمل کنید بلکه تکلیفتان عمل به قانون است.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در ادامه به دانشجویان دانشگاه علوم قضائی توصیه کرد از هماکنون که در دوران دانشجویی هستید، نسبت به آسیبهای حوزه کار قضاوت و همچنین مسائل مبتلابه اجتماعی، تحقیقات و پژوهشهای لازم را انجام دهید.
رئیس عدلیه در ادامه به تبیین و تشریح برخی مسائل مبتلابه اجتماعی که مرتبط با حوزه قضاوت میباشد و دانشجویان علوم قضائی میتوانند در خصوص آنها تحقیق و تتبع داشته باشند پرداخت و گفت: وقتی فردی جرمی را مرتکب میشود یکسری آثار و تبعات به صورت طبیعی بر او و خانوادهاش تحمیل میشود؛ اما در مواردی، بیشاز حد معمول، تبعات به خانواده فردِ مجرم تحمیل میشود؛ در اینجا قاضی نباید تحت تاثیر القائات و فضاسازیها قرار بگیرد؛ این مقوله میتواند یکی از زمینههای تحقیق و پژوهش برای شما دانشجویان علوم قضائی باشد و بر همین اساس بررسی کنید که یک قاضی چگونه میتواند در مواردی که فضا علیه یک مجرم است، تحت تأثیر فضاسازیها و القائات قرار نگیرد و خدای ناکرده از چارچوب موازین قانونی خارج نشود.
رئیس قوه قضائیه افزود: یک نمونه دیگر که میتواند بستر پژوهش شما دانشجویان علوم قضائی باشد، مقوله افشاگریهایی است که بعضاً با نیت خیر صورت میگیرد؛ فیالمثل فردی میگوید «به نظرم فلان کاندیدای انتخابات مجلس، فاقد صلاحیت است لذا باید علیه او افشاگری کنم تا به مجلس راه نیابد»؛ در اینجا باید بررسی کنیم که در کجا این افشاگریها درچارچوب امر واجبی به نام امر به معروف و نهی از منکر است و در کجا این قبیل افشاگریها از دایره آموزههای اسلامی خارج میشود. نگذاریم طرف به چاله بیفتد و بعد مچ او را بگیریم، پیشگیری کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای بیان داشت: یکی از وظایف و مسئولیتهای ما در دستگاه قضائی، اصلاح مجرم و پیشگیری از وقوع جرم است؛ شما دانشجویان علوم قضائی از همین اکنون میتوانید بررسی و پژوهش کنید و بهترین روشهای اصلاح مجرمین و پیشگیری از وقوع جرم را به دست آورید؛ بررسی کنید که آیا امروز دستگاههای نظارتی ما، به معنی واقعه کلمه، در مقام پیشگیری از وقوع جرم هستند یا اینکه اجازه میدهند فرد به چاله بیفتد تا مچش را بگیرند؟! همچنین بررسی کنید که آیا بخشهای ذیصلاح در کشور در مقام اصلاح فرد مجرم عمل میکنند یا آنکه بنزین بر روی آتش میریزند؟
رئیس قوه قضائیه بیان داشت: یکی دیگر از زمینههای تحقیق و تتبع شما دانشجویان علوم قضائی میتواند بررسی این مقوله باشد که برخورد قاضی با دو فردی که جرم مشابهی را در شرایط متفاوت و با آثار مختلف مرتکب شدهاند، چگونه باید باشد؟ فیالمثل، یک قاضی و یک مسئول شهرداری مرتکب جرم ارتشاء شدهاند؛ در اینجا آیا اثرات سوء رشوه گرفتن یک قاضی در اجتماع و در اذهان مردم، بیش از آن مسئول شهرداری نیست؟
رئیس عدلیه در پایان به تشریح یکی دیگر از زمینهها و مصادیق پژوهش و تحقیق برای دانشجویان علوم قضائی پرداخت و گفت: وقتی فردی جرمی را مرتکب میشود و منطبق با قانون به صورت علنی محاکمه میگردد و در این اثناء جریانات سیاسی و گروههای خاص نیز به برجستهسازی جرم و محاکمه آن فرد مبادرت میورزند و از این طریق تضییقات و فشارهایی به خانواده تحمیل میشود و در مقابل، فردِ مجرمِ مشابهی بدون این تبعات و جوانب محاکمه میشود، در اینجا چگونه یک قاضی و مقام قضائی باید رفتار کند؟
انتهای پیام/