پروژه جهانی «کمربند و جاده» و اهمیت آن

16:44 - 29 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۳۳۸
پروژه جهانی «کمربند و جاده» و اهمیت آن
پروژه کمربند و جاده به دلیل تاثیرات گسترده آن در پیوند‌ها و راه‌های مواصلاتی جهانی بسیار اهمیت دارد.

خبرگزاری میزان - «کمربند و جاده» که از یک دهه پیش به پیشنهاد «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین مطرح شده، بزرگ‌ترین برنامه زیرساختی در تاریخ شناخته می‌شود که چهار قاره جهان را در می‌نوردد و جاده کهن ابریشم را از یک سو به اروپا و آفریقا و در سوی دیگر به چین پیوند می‌دهد.

از پروژه کمربند و جاده چه می‌دانیم؟

کمربند و جاده شامل احداث جاده و خط آهن در آسیای میانه و در طول «جاده ابریشم» معروف و همچنین «جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم» است؛ این طرح همچنین شامل مسیر‌های دریایی از جنوب شرقی آسیا تا جنوب آسیا و بعد خاورمیانه و آفریقا می‌شود.

پیش‌تر «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، وقتی در جریان افتتاح المپیک زمستانی پکن، در دیدار با همتای چینی خود به تعهد روسیه درباره برنامه «کمربند و جاده» تاکید کرده بود.

نشست این مجمع در روز سه‌شنبه آغاز به‌کار کرده بود. نخست‌وزیران مجارستان، کامبوج، اتیوپی و روسای جمهور کنیا، شیلی و اندونزی از جمله مقاماتی بودند که در آن شرکت کردند.

برنامه کمربند و جاده در کنار سازمان همکاری شانگهای و بریکس، سه نهاد همکاری بین‌المللی هستند که کشور‌های دخیل در سال‌های اخیر هر چه بیشتر سعی در تقویت و تبلیغ آن کرده‌اند.

چین و روسیه ایجاد یک نظام جهانی چندقطبی و شکستن انحصار آمریکا را از اهداف استراتژیک خود عنوان می‌کنند.

ایران نیز که عضو سازمان همکاری شانگهای است، در برنامه کمربند و جاده بر اساس توافق استراتژیک ۲۵ ساله با چین شرکت دارد و در حال پیوستن به بریکس است.

اهمیت پروژه کمربند و جاده

«سی‌جی‌تی‌ان» در مقاله‌ای درباره اهمیت این طرح نوشت: مسلم است که تأثیر کمربند و جاده از سوی مورخان آینده تاریخ جهانی به‌عنوان یکی از آن رویداد‌های برجسته که پایان یک دوره و آغاز یک دوره جدید را نشان می‌دهد، مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

به گفته این پایگاه، قدرت پروژه‌های زیربنایی بزرگ کمربند و جاده باعث تغییری عظیم در وضعیت استراتژیک می‌شود. بسیاری از کشور‌های جنوب جهانی می‌توانند برای نخستین بار مزایای تحول‎آفرین پروژه‌های زیرساختی بزرگ را تجربه کنند و همراه با آن‌ها چشم‌انداز ملموسی برای غلبه بر فقر و توسعه‌نیافتگی که سیستم مالی نئولیبرالی بخش ترانس‌آتلانتیک آن‌ها را محکوم کرده بود، تجربه کنند. 

مواجهه با ناراحتی غرب

به گفته مدیر مرکز مطالعات چین در دانشگاه «ریگا استرادینز» در لتونی، هنگامی که کمربند و جاده در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، هدف از بین بردن شکاف بین شرق و غرب بود.

او می‌گوید: کمربند و جاده برای اتصال به اروپا، ایجاد پیوند‌ها و احیای جاده قدیمی ابریشم بود، اما با گذشت سال‌ها، مشخص شد که کمربند و جاده به دلیل اینکه یک پروژه ژئوپلیتیکی بوده و نه فقط یک پروژه اقتصادی، با ناراحتی غرب مواجه شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *