معاون رئیس کل دادگستری استان تهران: تمامی قرارداد‌ها باید بصورت مکتوب باشد

15:07 - 29 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۳۲۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون رئیس کل دادگستری استان تهران: تمامی قرارداد‌ها باید بصورت مکتوب باشد
معاون قضایی رئیس کل گفت: قرارداد جامع و کامل زیر ۳۰ صفحه نیست و قرارداد جامع باید تمام شرایط یک قرارداد را در بگیرد.

خبرگزاری میزان - نعمت اله بهروزی معاون قضایی رئیس کل و سرپرست معاونت حقوقی دادگستری استان تهران در برنامه هفتگی ملاقات‌های مردمی دادگستری تهران تصریح کرد: مراجعه کننده‌ای در سال ۱۳۹۵ یک ملک موروثی را به سازنده‌ای واگذار کرده که کار ساخت و ساز انجام دهند، ولی متاسفانه سازنده با ظاهر سازی و کلاهبرداری تعدادی از صاحبان ملک را به دلیل ناآشنایی با قرارداد‌های حقوقی فریب می‌دهند.

بهروزی افزود: پرونده مذکور قرارداد مشارکت بین صاحبان زمین و سرمایه‌گذار است که بدیهی است اگر بناست قرارداد مشارکت مدنی اتفاق افتد؛ لازم است مرقومه‌ای به صورت یک قرارداد با شروط و قیودی که نیاز است آورده شود.

سرپرست معاونت حقوقی دادگستری استان تهران گفت: در پرونده حاضر متاسفانه هیچ گونه قراردادی بین طرفین منعقد نشده است و مضافا و مستمرا قرارداد‌های مستمری بین طرفین اتفاق افتاده، ولی هیچ کدام مکتوب نشده است که در نتیجه منجر به دعاوی بین طرفین شده است.

وی گفت: از حیث حقوقی در خصوص قرارداد‌های مدنی که مطرح می‌شود این است که یک مهندس فنی تمام جزئیات یک قرارداد را مکتوب کند. 

بهروزی متذکرشد: قرارداد جامع و کامل زیر ۳۰ صفحه نیست و قرارداد جامع حداقل ۳۰ صفحه‌ای باید تمام شرایط یک قرارداد را دارا باشد.

وی پیشنهاد کرد: در قسمت فنی قرارداد تمام جرئیات ساختمان اعم از مصالح، شیرآلات، سنگ نما و آیتم‌های دیگری که از نظر فنی در یک ساختمان نیاز است به کار گرفته شود باید به صورت مکتوب و توسط مهندس فنی تهیه و آماده شود.

 معاون قضایی رئیس کل تشریح کرد: بعد از اینکه یک مهندس فنی وضعیت مصالحی که باید بکار گرفته شود را مکتوب کرد باید یک مشاور حقوقی و یا یک وکیل از حیث ادبیات حقوقی مشخص کند که این قرارداد چه آیتم‌های داشته باشد. 

بهروزی درپایان خاطرنشان کرد: قطعا در یک قرارداد باید مواردی همچون وضعیت افراد، آدرس، اقامتگاه، شروط ضمن عقد، وضعیت فورس ماژور، تعهدات طرفین، وضعیت تخلفات ساختمانی، بحث داوری و اتمام قرارداد و شرایطی که ممکن است اتفاق بیفتد حتی شرایط پیش فروش به صورت مکتوب موجود باشد، ولی در پرونده مذکور هیچگونه قراردادی وجود ندارد.

شایان ذکر است نکات ارائه شده توسط معاونین قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران در برنامه‌های ملاقات مردمی، به صورت گزیده تحت عنوان"ارشاد قضایی" برای بهره‌مندی عموم افراد جامعه تهیه که در حال حاضر موضوع "تنظیم قرارداد" ضمن خبر منتشر می‌شود.



انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *