ایرانخودرو خود اظهاری کند/ چند دستگاه خودرو پس از دستور مقامهای قضایی تحویل مشتریان شده است؟
خبرگزاری میزان - اخبار زیادی در رسانههای معتبر کشور در روزهای گذشته مبنی بر احتکار خودرو در پارکینگ خودروسازان در تهران و حتی سایتهای تولیدی این خودروسازان در شهرستانها منتشر شد.
در این راستا رئیس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قوه قضاییه(۱۰ مهر) خطاب به رئیس سازمان بازرسی کل کشور دستوراتی را صادر کرد و گفت: موضوع خودرو برای اقشار مختلف مردم یک امر عمومی تلقی میشود؛ در بعضی رسانهها این مقوله مطرح شده که برخی در راستای گرانکردن خودرو میخواهند بازار را تشنه کنند و حتی تعبیر «احتکار» را هم من در جریدهای ملاحظه کردم؛ علیایحال بازرسی کل کشور باید در اسرع وقت به این موضوع ورود کند تا چنانچه در این قضیه کوتاهی صورت گرفته به سرعت اصلاح شود و در غیراینصورت، موضوع برای مردم به روشنی تبیین شود؛ خیلی واضح است که برای مثال یک خودروساز در بازه زمانی ۳ ماه چه میزان تولید و چه میزان عرضه داشته است؛ باید با سرعت به این مقوله ورود کرد و موضوع برای مردم روشن و شفاف شود؛ اینکه فردی از مردم عادی که از مدتها قبل برای خرید خودرو اقدامات لازم و اعلام شده را انجام داده، اما هنوز خودرویی دریافت نکرده، در رسانهای صحنهای از خودروهای عرضهنشده را مشاهده کند، موجبات دلآزردگی او فراهم میشود.
پس از ورود دستگاه قضا جهت بررسی تاخیر در تحویل خودروها و بازدید مدیران تعزیرات، گزارشهای مردمی و رد ادعای مدیرعامل ایرانخودرو در مورد نداشتن تاییدیههای لازم شمارهگذاری این خودروها از سوی مدیران سازمان ملی استاندارد، خبری از سوی روابط عمومی ایرانخودرو مبنی بر بالا رفتن سرعت و میزان تحویل خودروها به مشتریان منتشر شد.
در این خبر که یکشنبه هفته گذشته (۱۶ مهر) در سایت رسمی ایران منتشر شد آمده است:
گروه صنعتی ایرانخودرو در اطلاعیهای تاکید کرد، حمل خودروها به روزانه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده و ظرف ۱۰ روز آینده تمامی خودروهای شمارهگذاریشده تحویل مشتریان خواهد شد.
خبری که خود میتواند به موضوع احتکارخودرو توسط این خودروساز دامن بزند چرا که سوال اساسی اینجاست که در این مدت کوتاه چه اتفاقی افتاد که به یکباره مشکل شمارهگذاری و تحویل خودروهای نگه داشته در پارکینگها برطرف شد و ترخیص خودروها روی روال طبیعی افتاد؟
سوال دوم آنکه وقتی خودرویی شمارهگذاری میشود یعنی تمامی تاییدیههای لازم استاندارد و محیطزیست و ... را پاس کرده و بعد از آن توسط پلیس راهور شمارهگذاری شده است، پس این خودروساز با چه توجیهی این خودروها را تاکنون نگه داشته و به مشتریان تحویل نداده و حالا که خبرهای احتکار و تعلل خودروساز در تحویل خودروها رسانهای میشود، مدیران آنجا به خود آمده و تحویل خودروها را به یکباره افزایش میدهند!
نکته قابل تامل ماجرا اینجاست که چرا این مشکلات اعلامی برای تحویل خودروهای گران قیمتتر ایران خودرو بوجود آمد و چگونه میشود که خودروهای هایما که از لحاظ امکانات و تجهیزات از خودروهای دیگر ایران خودرو به روزتر بوده و دارای استانداردهای بالاتری هستند دچار مشکل تاییدیه استاندارد و شمارهگذاری شده بودند و خودروهای قدیمی و ارزانتر ایرانخودرو کمتر در پارکینگها ماندگار میشوند؟!
و اما خبر روز گذشته روابطعمومی ایران خودرو شبهات را بیشتر کرد که نیاز است این خودروساز پاسخ آن را به مراجع قضایی و نظارتی اعلام کند.
در خبر منتشر شده روابطعمومی ایران خودرو در سایت رسمی این شرکت در تاریخ ۲۴ مهر آمده است:
گروه صنعتی ایرانخودرو ضمن انتقاد از انتشار برخی مطالب جهتدار و تخریبی در خبرگزاریهای کشور، تاکید کرده ادعای احتکار که توسط برخی از این رسانهها مطرح شده از سوی هیچ مرجع رسمی تایید نشده است.
اما در یکی از پاراگرافهای همین خبر عنوان شده:
«تولیدات ۲ ماهه اخیر هایما S۷ پلاس ایرانخودرو خراسان فاقد تاییدیه سازمان ملی استاندارد بوده و به محض صدور مجوز نسبت به شمارهگذاری و حمل آن اقدام شده است که طبق مستندات موجود در تاریخ پنجم مهر، مجوز شمارهگذاری این محصول تمدید شده است.»
اما جالب اینجاست که پیش از این مدیران سازمان ملی استاندارد موضوع نداشتن مجوز را رد کرده بودند
حال سوال اینجاست که بر فرض صحت ماجرا و اخذ مجوز لازم از سازمان ملی استاندارد در تاریخ پنجم مهر که در بیانیه این خودروساز آورده شده است، چرا این خودروها بعد از گذشت بیش از ۲۰ روز از تاریخ اخذ مجوز باز هم به دست مشتریان نرسید و اساسا چرا این توضیحات قبل از ورود دستگاههای نظارتی و سازمان بازرسی به موضوع احتکار به مردم و مشتریان این شرکت اعلام و منتشر نشده بود و در حال حاضر چند خودروی دیگر در پارکینگ این خودروساز باقی مانده است؟
انتهای پیام/