تغییر لوگو، دستاورد مدیر سینماشهر طی ۲ سال!/ سالنهای تئاتر را به سینما تبدیل میکنیم/ آرزوی سازمان سینمایی در سینماشهر محقق شد/ اسنپ بلیت سینما میفروشد
به گزارش خبرنگار میزان، نشست هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر صبح امروز دوشنبه ۲۴ مهر در محل این موسسه برگزار شد.
در ابتدای این نشست میرزاخانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر گفت: به جامعه هنری و سینمایی کشور برای حادث شدن این اتفاق تاسفبار تسلیت میگویم. امیدوارم عاملان قتل این هنرمند و همسر گرامی او زودتر شناسایی و انگیزه عجیب و غریب آنها مشخص شود.
وی همچنین گفت: با هر فکر و آیین نمیتوان اتفاقات تاسفبرانگیز غزه را نادیده گرفت. هر روز با اخبار کشتار مردم مظلوم غزه روبهرو هستیم، در غزه رسانهها اجازه فعالیت ندارند و اخباری که به ما میرسد گوشه کوچکی از آنچه را که رخ میدهد، نمایان کرده است.
میرزاخانی به مدت زمان حضورش در این موسسه اشاره و اظهار کرد: ۲۲ ماه است در مجموعه سینماشهر توفیق خدمت به مخاطبان سینما را داریم. در ابتدا باید بگویم آرم موسسه سینماشهر ۲۰ سال پیش طراحی شده بود و با گرافیک روز فاصله داشت، ما آن را بازنگری کردیم و این آرم و لوگوی جدید توسط آقای روحالامین طراحی شده است. موسسه سینماشهر بازوی فنی سازمان سینمایی است و قریب به سه دهه است که فعالیت دارد. این سازمان در توسعه سینمای کشور نقش بسزایی داشته است و در تمامی شهرهایی که سینما فعالیت دارد، خدمات ارزندهای ارائه داده است.
تبدیل ۵۰ آمفیتئاتر در ۲۳ استان به سالن سینما
وی ادامه داد: ماهیت سینماها اصلیترین بحث برای ماست. از طریق سایت جدیدی که راهاندازی شده است، اطلاعات فنی سینما را در اختیار مخاطبان خواهیم گذاشته و فروش روزانه سینماها اعلام میشود.
مدیرعامل موسسه سینماشهر ادامه داد: مصوبهای تصویب شده که سالنهای آمفیتئاتر استانها را به سالن سینما تبدیل کنیم. تلاش ما این است که دویست و اندی شهر فاقد سینما، در پایان دولت به واسطه تغییر کاربری این آمفیتئاترها صاحب سینما شوند. ۵۰ آمفیتئاتر در ۲۳ استان مختلف شناسایی شدند و همکاران ما بیش از ۱۵ شهر را تجهیز کردهاند.
بولتن فعالیتهایی ۲۲ ماهه سینماشهر با نام «رهتوشه»
وی اظهار کرد: ما تلاش کردیم موسسه سینماشهر از حالت ستادی به صنف تبدیل شود. با توجه به افزایش نرخ دلار و ارتباط مستقیم آن با سینما، این مقوله باعث شده بود قیمت سینما بالا برود، به همین دلیل مدیریت توسعه را راهاندازی کردیم و توانستیم این فعالیت جدید را آغاز کنیم که افراد به صورت میدانی در استانها حاضر شوند و سینماها را تجهیز کنند. کتابی بهعنوان «رهتوشه» هم داریم که حاصل ۲۲ فعالیت ما در دولت جدید است. موسسه عملاً ۱۱ بند فعالیت را برای دوره جدید خود تعریف کرد که حمایت از اکران، توسعه سامانه بلیتفروشی، ساخت مجموعههای تفاهمی با استانها، باشگاه مشتریان و … از جمله آنها بوده است.
آرزوهای سازمان سینمایی به سرانجام رسید
میرزاخانی گفت: با برنامهریزی که انجام شد، توانستیم در همه بخشها نتایجی کسب کنیم. بیش از ۱۵۰ سینما را به شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران وصل کردهایم و در نظر داریم در ۲۰ روز آینده سینمای کل کشور به این شبکه متصل شوند. این موضوع فواید مختلفی دارد که اولین آن امنیت فیلمها است، با این طرح میتوانیم بعد از تایید فیلم در شورای صنفی نمایش، فیلم را در اختیار سینماهای سراسر کشور بگذاریم تا همزمان در سراسر کشور اکران شود؛ این یکی از آرزوهای سازمان سینمایی بود که به سرانجام رسید. روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه هم آیین افتتاحیه این سامانه با عنوان «شناسا» را خواهیم داشت. بحث دیگر مربوط به سرور است، ما در کشور یکی دو کمپانی واردکننده سرور داشتیم؛ سینماداران به هر حال دغدغههای مختلف داشتند، ولی در ارائه فضا باید رقابتی باشد تا قیمتها به شکل عجیب و غریب بالا نرود. با برنامهریزی انجام شده، چند سرور دیگر وارد کشور شدند و در تلاشیم یک سرور داخلی را هم مورد استفاده قرار دهیم.
مدیرعامل موسسه سینماشهر افزود: مسئله بعدی ما سینماکارت به عنوان یکی از تدابیر حمایتی اکران است. همیشه در دوران مختلف برنامهریزی شده بود تا بتوانیم از پتانسیل پرسنل بازنشسته برای اکران بهره ببریم؛ مثلاً پیش از این با سینماها قرارداد بسته میشد و کارتی در اختیار آنها قرار میگرفت، اما این موضوع مسائلی داشت که الان این کار از طریق مجموعه آیتیکت انجام میشود و مثل کد تخفیف اسنپ است، یعنی شما در هر جای کشور به هر سینما و برای هر فیلمی میتوانید مراجعه کنید. پس اگر این مصوبه تایید شود ۱۰ میلیون خانواده بازنشسته و کارمندان دولت از این موضوع بهره میبرند. تلاش ما این است که در مورد مسائل فنی آموزش از راه دور داشته باشیم، یعنی شهرهایی که در دوردست هستند و صاحبان سینماهایشان امکان سر زدن به دفاتر پشتیبانی ندارند، برای هر کار کوچکی سینما را تعطیل نکنند. یک بخش دیگر ارائه تجهیزات روز سینمای جهان است؛ خرید تجهیزات سینمایی به واسطه اینکه تحریم هستیم و شرکتهای بزرگ در اینجا فعالیت ندارند، قیمتهای چندبرابری دارد، لذا ارائه قیمتهای جهانی و ارائه اطلاعات فنی درباره سالنهای در شرف ساخت و توسعه از برنامههای ماست.
ترغیب مخاطبان اسنپ برای حضور در سینما
وی یادآور شد: سمفا در سال ۹۸ راهاندازی شد. در این بازه ۲۰ ایراد از آن رفع شده و تلاش ما بر این است که حق تهیهکننده از طریق این سامانه واصل شود. بعد از سمفا هم آیتیکت راهاندازی شد. ما حتی به اسنپ هم امکان فروش بلیت سینما را دادهایم و با توجه به اینکه تعداد نصبکنندگان این پلتفرمها زیاد است، مخاطب خاموش میتواند ترغیب شود و از همین سامانهها بلیت تهیه کند.
میرزاخانی عنوان کرد: بحث گیشه سیار هم هست که امکان تبلیغات و خرید در آن وجود دارد. شما میتوانید تمامی سانسهای سینماها را از طریق گیشه سیار ببینید، حسن این کار در این است که میتوانید از پتانسیل آن در مراکز پرتردد مثل مترو، بازارها و … استفاده کنید و بلیت بخرید. بعد از اکران هر فیلمی بخشی از فروش متعلق به سینماداران و بخشی متعلق به تهیهکنندگان بوده است، اما هر بار این روند مناقشاتی داشته است. در شورای راهبردی ابلاغیه به سینماشهر داده شد تا این مسئله را حل کنیم. توانستیم از طریق بانکهای عامل این موضوع را رفع کنیم، یعنی به محض خرید هر بلیتی سهم سینمادار و تهیهکننده جدا میشود.
یک طبقه از پاساژ را به سینما اختصاص دهید
مدیر سینماشهر توضیح داد: بحث دیگر ما بحث لابراتوارها هستند، این مراکز مسائل فنی را انجام میدهند و خیلیها آنها را نمیشناسند. طی برنامهریزی که انجام شد برای تمامی هزینههای دیسیپی فیلمها تقبل توسط موسسه سینماشهر تقبل میشود. اکنون بیش از ۷۰۰ پرده سینمایی داریم که در مجموع ۵۰ پرده امکان پخش تبلیغ کالاهای مختلف را دارند و ۹۰ درصد سینماها از این امکان بیبهره هستند. کاری که انجام شده این است که امکان نمایش کل تبلیغات را در سامانه نمایشی سینماهای سراسر کشور ایجاد کردهایم، یعنی وارد مذاکره با برندهای مختلف شده و امکان تبلیغات را در تمامی سینماها ایجاد میکنیم، قطعا برندها از این موضوع استقبال میکنند. با این طرح سینماها صاحب تبلیغ میشوند و برندهای مختلف قبل از نمایش فیلم تبلیغ شده و این روند درآمد سینماها را پنج برابر ارتقا خواهد داد. اکنون سینماها در ماه ۳۰۰ میلیون عایدی دارند و با این روش درآمد آنها خیلی بالاتر میرود، این موضوع بخش زیادی از هزینه جاری سینماها مثل هزینه پرسنل، آب، برق و… را مرتفع خواهد کرد. سالانه چهار پنج فیلم هستند که پول تولید را درآورده و معادل ۸۰ درصد فیلمها زیانده هستند.
مدیرعامل موسسه سینماشهر گفت: بحث معافیت مالیاتی سینماها از خیلی وقت پیش برداشته شده است. ما باید از مالها تشکر کنیم، چون خیلی بیشتر از آنچه که از سینماها عایدی دارند، میتوانند سود کنند، باید ممنون هر کسی باشیم که حتی یک صندلی به سینمای ایران اضافه کرده است، چون سرمایهاش را به هر کجا ببرد، بیشتر سود میکند. اگر کسی سینمایی دارد و از نظر ابنیهای بلااستفاده است و میخواهد آن را از نو بسازد، از این سینمادار حمایت خواهد شد، به شرط آنکه فضای فرهنگی را تامین کند. مالکان میتوانند سینماهای قدیمی خود را تبدیل به پاساژ کنند، اما حتما یک طبقه از این ساختمان یا پاساژ باید سالن سینما باشد.
انتهای پیام/