گفت‌وگو

مستند بلند «شماره ۵» روایتی از قدیمی‌ترین کارخانه نساجی ایران/ پدر صنعت نساجی ایران را در مستند «شماره ۵» بشناسید

10:50 - 24 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۴۴۰
مستند بلند «شماره ۵» روایتی از قدیمی‌ترین کارخانه نساجی ایران/ پدر صنعت نساجی ایران را در مستند «شماره ۵» بشناسید
کارگردان مستند بلند «شماره ۵»، این مستند را روایتی از سرنوشت قدیمی‌ترین کارخانه نساجی ایران و پتانسیل‌های هنرمندان و صنعتگران شهر کاشان را قابل توجه دانست.

دانیال رحیمی کاشانی کارگردان مستند بلند «شماره ۵» در گفتگو با میزان درباره مضمون این مستند گفت: مستند بلند «شماره ۵» روایتی از سرنوشت متفاوت پنجمین کارخانه ثبت شده در ایران است. این واحد صنعتی قدیمی‌ترین کارخانه ریسندگی و نساجی در ایران بوده که طی فراز و نشیب فراوان، مشکلات پیش رو را پشت سر گذاشته و پابرجا مانده است.

وی ادامه داد: کارخانه نساجی کاشان علاوه بر فواید اقتصادی تاثیرات قابل توجهی نیز بر فرهنگ و جامعه این شهر گذاشته و طی سال‌ها حامی مردم این خطه محسوب می‌شود. از این رو جایگاه ویژه در بین مردم خصوصا افراد ریش‌سفید این شهر دارد.  

کاشانی بیان کرد: مستند «شماره ۵» روایتی متفاوت از نخستین خاستگاه نساجی جهان در ایران را به تصویر کشیده است. تمدن باستانی «سیَلک» کاشان را می‌توان نخستین خاستگاه نساجی جهان به شمار آورد.

این کارگردان تاکید کرد: هزاران سال پس از تمدن سیلک، فردی با نام حسن تفضلی که به «پدر صنعت نساجی ایران» معروف است با سرمایه‌گذاری خود و تنی چند از تجار و بازرگانان خوش‌نام کاشان، در سال ۱۳۱۳ مجموعه کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی کاشان و سپس «نساجی کاشان» را بنا کرد که در گذر زمان به یکی از مهم‌ترین بنگاه‌های صنعتی ایران تبدیل شده است.

وی افزود: این کارخانه‌ها از بدو تأسیس، سال‌های متمادى محل اشتغال و امرار معاش بیش از ۲۰ هزار نفر از شهروندان کاشانی و شهر‌های اطراف بوده است، اما این مجموعه نیز مانند دیگر صنایع نساجی ایران در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی با بحران‌های شدیدی دست‌وپنجه نرم کرده و همانند سایر کارخانه‌های مشابه، رو به نابودی کامل رفته، ولی سرنوشت پنجمین کارخانه ثبت‌شده ایران متفاوت از سایرین رقم خورده است.

کاشانی به اهداف مستند بلند «شماره ۵» پرداخت و تصریح کرد: این فیلم تلاش می‌کند تا برای نخستین بار روایتی بی‌فاصله از درون یک مجموعه عظیم صنعتی را با توجه به سال‌های بحران صنایع روایت کند.   شاید این اولین و آخرین مستندی باشد که در مورد این کارخانه ساخته شده است، چون مسئولان کارخانه معتقد بودند یک‌بار برای همیشه نیاز بود تا نساجی کاشان معرفی شود.  

وی در مورد ساخت مستند بلند «شماره ۵» بیان کرد: این مستند ۷۲ دقیقه‌ای است. فرایند ساخت این فیلم مستند بلند که از آبان ماه ۱۴۰۱ در شهر کاشان آغاز شده بود، پس از ۲۵ جلسه تصویربرداری و چهار ماه پروسه پس‌تولید، به پایان رسیده و هم‌اکنون آماده نمایش است. این اثر در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و روز ۳۰ آبان ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. همچنین آن را به جشنواره سینما حقیقت نیز ارسال کرده‌ایم.

این کارگردان حمایت‌های مالی برای ساخت مستند بلند «شماره ۵» را مورد بررسی قرار داد و افزود: بودجه‌ای که برای مستندسازی ارائه می‌شود عموما کم است، زیرا تورم و نوسانات قیمت چند گام از تولیدکنندگان اثر جلوتر است، اما خوشبختانه از تجهیزات موجود در موسسه خودم در کاشان استفاده کردم و در عین حال مسئولان کارخانه نساجی کاشان نیز مرا در این زمینه همراهی کردند.

کاشانی توانمندی هنرمندان شهر کاشان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: پتانسیل‌ها و توانمندی‌های فراوانی در هنرمندان شهر کاشان وجود دارد. آن‌ها به‌خوبی می‌توانند با ابزار هنر ظرفیت‌های شهر خود را به معرض نمایش بگذارند. از این رو اعتماد به آن‌ها مهم بوده و نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.

وی در مورد مستند بلند «شماره ۵» تاکید کرد: مستند بلند «شماره ۵» بر اساس اسناد و تحقیقات، تولید شده و به همین منظور از اسناد برجای‌مانده و حتی مسئولانی که طی سال‌ها در این کارخانه کار کرده و گفته‌های مستندی درباره رویداد و حوادث این کارخانه داشتند، استفاده کردیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *