مقاومت فلسطین؛ از نوار غزه تا کرانه باختری

9:04 - 20 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۸۲۲
مقاومت فلسطین؛ از نوار غزه تا کرانه باختری
افزایش قدرت مقاومت در سراسر فلسطین، به چالشی بسیار بزرگ برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - دلایل آغاز عملیات «طوفان الاقصی» برای کسانی که جویای عدالت هستند، روشن است. 

مبارزان مقاومت تحت تأثیر رنج مردم خود قرار گرفته‌اند. انگیزه آن‌ها عدالت در آرمان آزادی فلسطین بوده است.

مقاومت فلسطین از غصب عمده سرزمین فلسطینیان، پاکسازی قومی و نسل‌کشی تدریجی، در نتیجه یک پروژه نژادپرستانه صهیونیستی ناشی از حتی قبل از ایجاد رژیم صهیونیستی در ۷۵ سال پیش، سرچشمه می‌گیرد.

اشغال نظامی مرگبار از سال ۱۹۶۷ چرخش جدیدی برای مقاومت در سراسر فلسطین ایجاد کرد.

۵۰۰ روستای فلسطینی در سال ۱۹۴۸ از صحنه روزگار محو شدند. 

رژیم صهیونیستی قصد دارد در صورتی که بتواند، غزه را هم از روی زمین پاک کند. 

به گفته برخی تحلیلگران، میادین نفتی فراساحلی غزه تا حد زیادی برای امپریالیسم رژیم صهیونیستی وسوسه‌انگیز است.

«میدل ایست مانیتور» در مقاله‌ای، می‌نویسد که مقاومت کنونی در پی ۱۶ سال محاصره غیرانسانی غزه بوده که همراه با گرسنگی و تباهی، بمباران‌های پیاپی از زمین، دریا و هوا از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را شاهد بوده است. 

هزاران مرگ شامل صد‌ها زن و کودک، گا‌ها کل یک خانواده، نتیجه طاعون فاشیستی مجازات جمعی رژیم صهیونیستی است. این اقدامات در طول دوران به طرز وحشتناکی یادآور روش‌های نازی بوده است.

دولت‌های غربی از جمله آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا با سیاست‌ها و حمایت‌های خود در طول تاریخ خود در تحریکات خونین و جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی و معاف کردن این رژیم از مجازات علیه بشریت نقش داشته‌اند.

در کرانه باختری، از جمله قدس اشغالی شرقی، حملات نظامی منظم، قتل‌عام از سوی شهرک‌نشینان و تصرف سرزمین‌های فلسطینیان برای شهرک‌سازی‌های غیرقانونی، فلسطینیان را در طول دهه‌ها به وحشت انداخته است.

مقاومت در شهر‌هایی مانند «جنین» و «نابلس» در برابر کابوس روزانه اشغال نظامی نشان‌گر مرحله جدیدی از مبارزه مسلحانه در سال‌های گذشته بوده است.

اوضاع در رژیم نتانیاهو تحریک‌آمیزتر شده است. منطق صهیونیسم به این شکل است که در آن شخصی مانند «ایتامار بن‌غویر»، وزیر داخلی رژیم صهیونیستی مفتخر است که خود را فاشیست می‌خواند. 

در حال حاضر چاره دیگری برای فلسطین به جز مبارزه مسلحانه (مقاومت) وجود ندارد. جدا از مقاومت در غزه، مقاومت در کرانه باختری نیز خواب را از چشم صهیونیست‌ها گرفته است.

مقاومت فلسطین در کرانه باختری با وجود چالش‌ها و موانعی که با آن مواجه بود، به مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی ادامه داده است. مقاومت در کرانه باختری از سال ۲۰۰۲ تاکنون مسیری دشوار و پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشت تا اینکه در سال ۲۰۲۱ و به ویژه بعد از نبرد «شمشیر قدس» جان تازه‌ای گرفت و عملیات‌های مقاومتی در کرانه باختری وارد یک فاز پیشرفته و بی‌سابقه شد.

اما با آغاز سال ۲۰۲۳ زمانی که وضعیت کرانه باختری را با ۲ سال قبل مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که امسال شاهد افزایش چشمگیر اقدامات مقاومت و درگیری‌های مسلحانه در شهر‌های کرانه باختری بوده است. تاکنون ده‌ها شهرک‌نشین در عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در سال ۲۰۲۳ به هلاکت رسیده‌اند. 

نکته قابل توجه اینجاست که طی هفته‌های گذشته عملیات‌های استشهادی فلسطینیان در مناطقی انجام شده که تحت نظارت و کنترل امنیتی شدید رژیم صهیونیستی قرار دارد و انجام عملیات ضدصهیونیستی در این مناطق کم‌سابقه بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *