گفت‌وگو|

دامغانی: عطایی می‌خواست در همه مسابقات خودش باشد/ عبادی‌پور به خاطر دودستگی خط خورد

7:45 - 22 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۷۲۳
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
دامغانی: عطایی می‌خواست در همه مسابقات خودش باشد/ عبادی‌پور به خاطر دودستگی خط خورد
پیشکسوت والیبال ایران گفت: متاسفانه ملی‌پوشان جای تمرکز روی نکات فنی مدام درمورد شرایط هتل، نوع بلیت هواپیما، غذا و ... صحبت می‌کردند.

محمدرضا دامغانی در گفت‌وگو با میزان، درباره نتایج ضعیف تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های اخیر و عملکرد ناامید کننده در مسابقات انتخابی المپیک، اظهار داشت: نتایج تیم ملی به خصوص در مسابقات انتخابی المپیک بسیار دور از انتظار بود، تا جایی که فکر نمی‌کنم تیم ملی والیبال در ۱۲ سال اخیر چنین عملکرد ضعیفی داشته باشد. متاسفانه باخت‌های عجیب و نمایش ضعیف به ویژه مقابل تیم‌های پایین‌تر از خودمان در رده‌بندی جهانی باعث شد تا در بدترین زمان و در فاصله کمتر از یک سال به آغاز المپیک پاریس از رده هشتم به رتبه پانزدهم رنکینگ جهانی سقوط کنیم و حتی برای اولین بار پایین‌تر از تیمی مانند ترکیه قرار بگیریم. 

وی افزود: این نتایج ضعیف دلایل متعددی دارد و ثمره برخی اشتباهاتی است که باید باتوجه به برنامه فشرده بازی‌های تیم ملی والیبال در تورنمنت‌های مختلف، پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دادیم. مورد اول درخصوص دعوت از بازیکنان برای تورنمنت‌های مختلف بود که به نظرم کادرفنی می‌توانست انتخاب‌های بهتری داشته باشد. باتوجه به فشردگی رقابت‌ها و در اولویت بودن سومین حضور متوالی در المپیک باید همانند کشوری مانند آلمان بیشتر از این‌ها از بازیکنان باتجربه‌مان استفاده می‌کردیم.

*باید معروف را به تیم ملی والیبال برمی‌گرداندند

پیشکسوت والیبال کشورمان با انتقاد از نحوه دعوت از بازیکنان، تصریح کرد: کادرفنی باید با هماهنگی فدراسیون والیبال، سعید معروف را به تیم ملی دعوت می‌کرد، چرا که معتقدم صرف حضور معروف به عنوان کاپیتان و رهبر در اردو‌ها می‌توانست جلوی خیلی از حواشی و اختلافاتی که منجر به خط خوردن و حذف برخی بازیکنان شد را بگیرد. معروف این توانمندی را داشت که با مدیریت و تجربه‌اش جو خوبی بین بازیکنان و کادرفنی ایجاد کند و از سوی دیگر باتوجه توانمندی‌های فنی‌اش می‌توانست در لحظات حساس به داد تیم ملی برسد.

دامغانی در واکنش به خط خوردن معنوی‌نژاد، گفت: علاوه بر عدم استفاده از بازیکنی مانند معروف، به نظرم محمدجواد معنوی‌نژاد هم یکی از بازیکنانی بود که باید به کار گرفته می‌شد، اما متاسفانه به خاطر اختلاف نظر جزئی با کادرفنی کاملا کنار گذاشته شد. متاسفانه در لیست تیم ملی والیبال برای مسابقات اخیر مانند قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک، بازیکنانی دعوت می‌شدند که واقعا حضورشان چه از نظر فنی و چه از لحاظ سنی عجیب و غریب بود. 

*ضعف در پست پاسور پس از رفتن معروف بیشتر به چشم آمد

وی خاطرنشان کرد: سال‌های سال است که با کمبود و ضعف در پست پاسور مواجه هستیم و واقعا بعد از رفتن سعید معروف، این ضعف بیشتر به چشم می‌آید. پاسور‌های تیم‌های بزرگی مانند آمریکا، لهستان، ایتالیا، برزیل و ... همگی جزو بهترین‌های پست خودشان در جهان هستند و می‌بینیم که باوجود بالارفتن سن‌شان همچنان در تیم‌های ملی کشورشان بازی می‌کنند، زیرا تغییر یا خداحافظی یک پاسور کاملا ریتم بازی و حملات را تغییر می‌دهد. 

کارشناس والیبال با تاکید بر لزوم تشکیل تیم ب به دلیل ترافیک مسابقات، اظهار داشت: تیم ملی در ماه‌های اخیر در ۴ تورنمنت مختلف شرکت کرد که هرکدام از این مسابقات اهمیت خاص خودشان را داشتند. با اینکه در سال‌های قبل هم تجربه مشابه و بدی از استفاده از یک سری بازیکن خاص و یک کادرفنی برای تورنمنت‌های مختلف داشتیم، اما بازهم فدراسیون والیبال چنین اشتباهی را تکرار کرد که حاصل آن خستگی سفر، سقوط آزاد در رنکینگ جهانی و کمرنگ شدن شانس صعود به المپیک است.

*باید تیم ب زودتر تشکیل می‌شد و به هانگژو می‌رفت

دامغانی ادامه داد: بهتر بود داورزنی باتوجه به تجربه‌ای که داشت کمی از بار مسئولیت بهروز عطایی بکاهد و برای نمونه بهتر بود در تورنمنتی مانند بازی‌های آسیایی از بازیکنان و کادرفنی متفاوتی استفاده می‌شد تا بازیکنان و کادرفنی اعزامی به انتخابی المپیک با تمام توان آماده این مسابقات حساس می‌شدند نه آنکه با خستگی به برزیل برسند و در نهایت آن‌ نتایج افتضاح رقم بخورد. کاری به شخص عطایی ندارم، اما واضح بود که او دوست داشت باوجود فشار سنگین کاری در تمام مسابقات خودش باشد، که واقعا تصمیم اشتباهی بود و باید کمیته فنی فدراسیون جلوی این کار عطایی را با تشکیل تیم ب با یک کادرفنی مجزا می‌گرفت. 

وی با انتقاد از بی‌نظمی‌ها و حواشی در اردوهای تیم ملی والیبال، گفت: مورد سوم که به نظرم تاثیر زیادی در کسب نتایج ضعیف تیم ملی والیبال داشت، عدم وجود نظم و انضباط کافی در اردو‌ها و تمرینات بود که متاسفانه تنش‌ها میان اعضای کادرفنی با برخی بازیکنان، اختلاف نظر بین بازیکنان باتجربه و عدم توانایی در مدیریت بی‌نظمی‌ها، تیم ملی را به حاشیه راند. متاسفانه بازیکنان به جای تمرکز روی نکات فنی و تمرینات، مدام در فضای مجازی درمورد شرایط هتل، نوع بلیت هواپیما، غذا و ... صحبت می‌کردند. در آخر هم که حواشی کاپیتانی و دودستگی در تیم ملی باعث شد تا عبادی‌پور باتجربه خط بخورد. به همین خاطر در ابتدا گفتم که معروف می‌توانست پیش از آنکه این حواشی به بیرون درز پیدا کند، چنین چالش‌هایی را مدیریت کند.

*مربیان بزرگ پیش از مبلغ قرارداد به فکر اعتبارشان هستند

بازیکن اسبق تیم ملی والیبال درباره انتخاب مربی خارجی خاطرنشان کرد: متاسفانه شانس بسیار کمی برای صعود به المپیک داریم، اما با توجه به فاصله ۶ ماهه تا لیگ ملت‌های سال آینده، زمان مناسبی برای انتخاب سرمربی خوب خارجی داریم. در روز‌های اخیر اسامی مربیان بزرگی مطرح شده، اما موضوع اصلی آنست که باید ببینیم در وضعیت بحرانی تیم ملی و پتانسیل فعلی آیا کسی حاضر به قبول هدایت تیم ایران است یا نه؟ نباید سرمربی خارجی را به صرف شهرتش انتخاب کنیم. باید از این مربیان برنامه بخواهیم و پس از بررسی برنامه‌ها بهترین گزینه انتخاب شود. مربیان بزرگ پیش از آنکه به مبلغ قرارداد پیشنهادی فکر کنند به فکر اعتبار خودشان هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *