تکرار هتک حرمت قرآن کریم؛ چالشهای روزافزون برای سوئد
خبرگزاری میزان – بهتازگی «سلوان مومیکا»، پناهجوی عراقی ساکن سوئد، در این کشور دست به قرآنسوزی زد.
ادامه این هتک حرمتها برای سوئد چالشهای بسیاری را به همراه خواهد داشت.
انتقاد کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
«ولکر تورک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته از «حوادث نفرتانگیز» اخیر در اروپا انتقاد کرد.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در کنفرانسی برای بزرگداشت هفتادوپنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر در مادرید، گفت: آنها «تحریکهای عمدی هستند... با هدف ایجاد شکاف بین کشورها و جوامع».
«تورک» همچنین از اروپا خواست نژادپرستی را ریشهکن و از حقوق بشر مهاجران و پناهندگان دفاع کند.
وی با تأمل در مورد زمان تصویب اعلامیه حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ پس از جنگ جهانی دوم، گفت: ای کاش درک عمیقتری از تاریخ وجود داشت؛ اروپا ۶۰ میلیون نفر را به عنوان پناهنده آواره داشت... رژیم قانونی پناهندگان محصول مهم آن تجربه بود.
چالش برای سوئد
سوئد در آستانه بحران قرار دارد، زیرا هتک حرمتهای مداوم واکنشهایی را در سراسر سوئد و اعتراضهای دیپلماتیک در خارج از این کشور برانگیخته است.
در اوایل سپتامبر گذشته، پلیس در جنوب شهر مالمو، ۳ نفر را دستگیر کرد که بهشدت با آتش زدن مقدسات اسلامی مخالفت کردند، ماه قبل، سرویس امنیتی سوئد تهدید تروریستی را برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ به «بالا» -دومین سطح- رساند.
قرآنسوزی در دانمارک و دیگر کشورهای غربی نیز اتفاق افتاده است، اما گستردگی قوانین سوئد و «آزادی بیان» ادعایی، به این معناست که مقامهای سوئدی توقف اینگونه هتک حرمتهای بحث برانگیز را سختتر میدانند.
بیشتر سوئدیها نیز با قرآنسوزی موافق نیستند؛ بیش از نیمی از پاسخدهندگان به نظرسنجی اخیر از سوی شبکه عمومی سوئد گفتند که موافق ممنوعیت سوزاندن کتب مقدس مانند قرآن هستند.
با این وجود، هتک حرمتهای اخیر خشم را در جهان اسلام برانگیخته است؛ در ماه ژوئن، صدها معترض به سفارت سوئد در پایتخت عراق، یورش بردند.
از آن زمان، چندین کشور عمدتا مسلمان - ایران، مراکش، کویت، اردن و امارات- با خودداری از اعزام نماینده جدید یا فراخواندن سفیران خود به این هتک حرمت پاسخ دادهاند.
بسیاری از سوئدیها نگران تأثیر هتک حرمتها بر جامعه مسلمانان هستند که حدود ۸ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل میدهند.
«آکیل ظهیری»، سخنگوی بزرگترین سازمان مسلمانان در سوئد، گفت: ما رویکردی بدون مدارا در قبال جنایات ناشی از نفرت و سوزاندن متون مقدس مذهبی را تشویق میکنیم. در جامعه نباید جایی برای این نوع اقدامات وجود داشته باشد.
در ژانویه، یک سیاستمدار راست افراطی با تابعیت دوگانه دانمارکی و سوئدی، قرآن را در هر دو کشور سوزاند؛ دولت سوئد در واکنش به این هتاکیها، آن را «اسلامهراسانه» خوانده و گفته که این اقدامات تحریکآمیز را محکوم میکند.
اما مقامهای سوئدی همچنان به هتاکیها مجوز دادهاند؛ طبق قوانین ملی سوئد، این اقدامات به عنوان نقد مذهبی مجاز تلقی میشود.
«مارتن شولتز»، استاد دانشگاه استکهلم، توضیح داد: امروز سوزاندن کتب مقدس در سوئد قانونی است، زیرا نقطه شروع در همه بحثهای سیاستی در سوئد، فرضی برای آزادی بیان است.
تبعیض علیه مسلمانان در سوئد
آمار بهروز در مورد تبعیض جامعه مسلمان در دسترس نیست؛ با این حال، یکی از آژانسهای وزارت دادگستری سوئد در گزارشی از سال ۲۰۲۱ دریافت که حدود ۸۰ درصد از مصاحبهشوندگان جرایم ناشی از نفرت اسلامهراسانه را تجربه کردهاند.
این مصادف با تغییر سیاست در سوئد به سمت راست افراطی است که یکی دیگر از نگرانیهای جامعه مسلمانان است؛ یک زن ۸۰ ساله سوئدی، گفت: من فکر میکنم این اقدامات یک تحریک است، این واقعا مربوط به آزادی بیان نیست، اما ما نمیتوانیم آنها را متوقف کنیم. بنابراین، ما سعی میکنیم قوانین اساسی خود را تغییر دهیم و زمانی که آنها صدها سال در آنجا بوده اند، دشوار است.
انتهای پیام/