تحولات قره‌باغ؛ تنش ارمنستان با روسیه بر سر پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی

9:48 - 12 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۴۹۰
تحولات قره‌باغ؛ تنش ارمنستان با روسیه بر سر پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی
پیوستن ارمنستان به دادگاه کیفری بین‌المللی با واکنش مسکو همراه بوده و حاکی از افزایش تنش‌ها میان این ۲ کشور متحد است.

خبرگزاری میزان - پارلمان ارمنستان یک گام کلیدی برای پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) را تصویب کرد؛ اقدامی که قرار است تنش‌ها را با متحد سنتی این کشور، یعنی روسیه تشدید کند.

قانونگذاران ارمنستان روز سه‌شنبه اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی موسوم به «اساسنامه رم» را تصویب کرده و خود را تحت صلاحیت دادگاه لاهه قرار دادند.

سخنگوی پارلمان ارمنستان، گفت: ۶۰ نماینده به تصویب اساسنامه رم دادگاه بین‌المللی کیفری رای موافق و ۲۲ نماینده رای مخالف دادند.

کشور‌هایی که اساسنامه رم را امضا و تصویب کرده‌اند، موظفند رئیس‌جمهور روسیه را در ارتباط با جنگ اوکراین بازداشت کنند.

مسکو ماه گذشته تلاش ایروان را برای پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی «گامی غیردوستانه» خوانده و سفیر ارمنستان را احضار کرده بود. 

پیش از این رای‌گیری، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین به ارمنستان هشدار داد که هر اقدام این کشور برای پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی، از سوی مسکو «خصمانه» تلقی خواهد شد.

حساسیت مسکو نسبت به این اقدام از آن جهت بوده که این نهاد بین‌المللی حکم بازداشت «ولادیمیر پوتین» را صادر کرده است.

انتظار می‌رود که کشور‌های عضو دیوان بین‌المللی کیفری در صورت ورود رئیس‌جمهور روسیه به قلمرو آن‌ها این بازداشت را انجام دهند.

کارشناسان می‌گویند که این رای، اختلاف بین مسکو و ایروان را که به دلیل آنچه «انفعال روسیه در موضوع قره‌باغ کوهستانی» از سوی ارمنستان خوانده شده، نشان می‌دهد.

واکنش مسکو

کرملین پس از این رای‌گیری، گفت که این تصمیم «نادرست» بوده و درباره حکومت فعلی ارمنستان که باید متحدان خود از جمله مسکو را در نظر بگیرد، سوالاتی ایجاد خواهد کرد.

سخنگوی کرملین، می‎گوید: ما نمی‌خواهیم رئیس‌جمهور روسیه به دلایلی از سفر به ارمنستان خودداری کند. 

به گفته وی، ارمنستان متحد ما، یک کشور دوست و شریک ماست، اما در عین حال، ما سوالات بیشتری در رابطه با حکومت فعلی ارمنستان خواهیم داشت؛ ما هنوز معتقدیم که این تصمیم اشتباهی است.

مسکو همچنین ایروان را به آسیب رساندن به روابط با روسیه از طریق روابط نزدیک با غرب و همچنین میزبانی از نیرو‌های نظامی آمریکایی متهم می‌کند.

موضع ارمنستان

مسکو ناامیدی فزاینده‌ای را از «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان ابراز کرده است.

«پاشینیان» به طور مسقیم گفته بود که سیاست ارمنستان مبنی بر اتکا به روسیه برای تضمین امنیت خود یک اشتباه است. ارمنستان همچنین به طور واضح میزبان رزمایش‎های مشترک نظامی با نیرو‌های آمریکایی بود. 

احساس ارمنستان مبنی بر اینکه روسیه این کشور را ناامید کرده، با بازپس‌گیری قره‌باغ کوهستانی از سوی جمهوری آذربایجان تشدید شده است.

ایروان می‌گوید که صلح‎بانان روس به دنبال محاصره ۹ ماهه منطقه قره‌باغ اقدام موثری انجام ندادند.

پس از آنکه مسکو در ماه مارس نسبت به «عواقب جدی» هشدار داد، ارمنستان، گفت که درباره طرح‌های خود در ارتباط با دیوان کیفری بین‌المللی با روسیه گفت‌وگو کرده است. 

۶۰ روز طول می‌کشد تا این اساس‌نامه اجرایی شود. 

ایروان گفته است که این اقدام به آنچه «جرایم جنگی که جمهوری آذربایجان در درگیری طولانی مدت با ارمنستان مرتکب شده است» خواند، می‌پردازد؛ اگرچه رسیدگی به موضوعات پیش از امضای اساس‌نامه در صلاحیت دادگاه بین‌المللی کیفری نخواهد بود. 

تحولات قره‌باغ

در همین حال «پولیتیکو» در گزارشی نوشت که مقام‎های ارشد آمریکا و اتحادیه اروپا با همتایان روس خود برای گفت‌وگو‌های اضطراری نامعلوم در ترکیه که برای حل بن‌بست قره‌باغ کوهستانی طراحی شده بود، ملاقات کردند.

این ملاقات درست چند روز قبل از اینکه جمهوری آذربایجان حمله نظامی را برای تصرف منطقه آغاز کند، برگزار شده بود.

یک دیپلمات ارشد نزدیک به این گفت‌وگو‌ها، گفت که این دیدار در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) در استانبول به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تحت فشار قرار دادن باکو برای پایان دادن به محاصره ۹ ماهه این منطقه و اجازه ورود کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه از ارمنستان برگزار شد.

در همین حال خبرگزاری دولتی جمهوری آذربایجان (APA) گزارش داد که چهار نفر از مقام‎های ارشد سابق منطقه قره‌باغ کوهستانی از سوی سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان بازداشت و به باکو منتقل شدند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *