دیدار «سدوی» با پوتین؛ واگنر به جنگ اوکراین باز می‌گردد؟

14:19 - 08 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۸۵۴
دیدار «سدوی» با پوتین؛ واگنر به جنگ اوکراین باز می‌گردد؟
شواهد نشان می‎دهد که گروه نظامی واگنر در حال بازگشت به جنگ اوکراین و محور باخموت است.

خبرگزاری میزان - مرگ «یوگنی پریگوژین»، رئیس «واگنر» بر اثر سانحه هوایی، گمانه‌زنی‌هایی را درباره آینده این گروه به وجود آورد.

از آن زمان این پرسش‎ها مطرح شد که «آیا واگنر به صحنه جنگ اوکراین باز خواهد گشت یا خیر؟» و یا «فرمانده بعدی واگنر چه کسی خواهد بود؟». 

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه به تازگی با یکی از فرماندهان سابق واگنر ملاقات و درباره چگونگی بهترین استفاده از این گروه در جنگ اوکراین گفت‌وگو کرد.

 

دیدار «سدوی» با پوتین؛ واگنر به جنگ اوکراین باز می‌گردد؟

 

رویترز درباره این دیدار نوشته که کرملین با برگزاری این نشست نشان داد دولت روسیه پس از شورش نافرجام ژوئن از سوی «پریگوژین»، کنترل گروه واگنر را به دست آورده است. 

تلویزیون دولتی روسیه، «پوتین» را در این جلسه در کرملین به همراه «آندری تروشف»، فرمانده سابق واگنر که با نام «سدوی» نیز شناخته می‌شود، نشان داد.

واژه «سدوی» در زبان روسی به معنای «موی خاکستری» است.

 

دیدار «سدوی» با پوتین؛ واگنر به جنگ اوکراین باز می‌گردد؟

 

«یونس بیک یوکوروف»، معاون وزیر دفاع روسیه نیز در کنار «پوتین» حضور داشت.

معاون وزیر دفاع روسیه در ماه‌های اخیر به چندین کشور که نظامیان واگنر در آن‌ها فعالیت می‌کردند، سفر کرده است.

گروه واگنر 

واگنر، یکی از سرسخت‌ترین گروه‌های نظامی خصوصی جهان، از سوی «یوگنی پریگوژین» و «دیمیتری اوتکین»، افسر سابق نیرو‌های ویژه روسیه در بخش اطلاعات نظامی تاسیس شد.

کشور‌هایی مانند آمریکا، واگنر را به‌عنوان یک گروه جنایتکار معرفی می‌کنند که در کشور‌های آفریقایی فعالیت می‌کند.

واگنر همچنین در اوکراین جنگید و شهر باخموت را در ماه می، پس از درگیری‌های سنگین تصرف کرد. پس از سقوط باخموت، نیرو‌های واگنر از این منطقه خارج شدند.

واگنر در اوج خود ده‌ها هزار نظامی در اختیار داشت. از زمان آغاز جنگ اوکراین ده‌ها هزار داوطلب روس، از جمله بسیاری از نیرو‌های سابق نیرو‌های ویژه ارتش این کشور به واگنر پیوستند.

اما «پریگوژین» که از سیاست‌های مقام‎های ارشد نظامی روسیه عصبانی بود، کنترل مقر نظامی شهر جنوبی روستوف را به دست گرفته و سپس در شورش ۲۳ تا ۲۴ ژوئن (دوم و سوم تیر) به سمت مسکو حرکت کرد. 

«پوتین» در ابتدا گفت که شورش را سرکوب خواهد کرد، اما ساعاتی بعد توافقی برای خنثی کردن شورش منعقد شد. 

از زمان توافق تاکنون چه اتفاقی افتاده است؟

پس از اینکه «ولادیمیر پوتین»، شورشیان را به عنوان خائن معرفی کرد، واگنر و «پریگوژین» مورد حمله دولت روسیه قرار گرفته و پلیس به املاک واگنر یورش برد.

در ۲۳ آگوست (اول شهریور)، جت شخصی که «پریگوژین» و «اوتکین» با آن به سنت پترزبورگ سفر می‌کردند، در شمال مسکو سقوط کرده و تمام ۱۰ سرنشین آن کشته شدند.

پس از مرگ «پریگوژین»، «پوتین» به نظامیان واگنر دستور داد تا سوگند وفاداری به دولت روسیه را امضا کنند؛ اقدامی که «پریگوژین» به دلیل عصبانیتش از وزارت دفاع روسیه، با آن مخالفت کرده بود.

به گفته منابع روس، برخی از نظامیان این گروه با وزارت دفاع روسیه قرارداد امضا کردند؛ هرچند تعداد بیشتری از آن‌ها به گروه‌های مختلف نظامی خصوصی روسیه پیوسته‌اند.

گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن بود که «آنتون یلیزاروف» که با نام «لوتوس» شناخته می‌شود به‌عنوان فرمانده واگنر منصوب شده است. 

«یلیزاروف»، معاون سابق اوتکین، فرماندهی عملیات موسوم به «طوفان باخموت» را برعهده داشت.

علاوه بر اوکراین، «یلیزاروف» در عملیات‌هایی در آفریقای مرکزی و مالی نیز حضور داشت. 

 

دیدار «سدوی» با پوتین؛ واگنر به جنگ اوکراین باز می‌گردد؟

 

اما مشخص نیست که چه کسی در داخل روسیه، واگنر را هدایت می‌کند و تا چه حد واگنر می‌تواند به فعالیت‌های خود در خارج از کشور ادامه دهد.

واگنر به اوکراین بازمی‌گردد؟

دیدار «پوتین» و «تروشف» که اکنون زیر نظر وزارت دفاع کار می‌کند، نشانه مهمی است که نظامیان واگنر در حال بازگشت به جنگ هستند. 

این نشست همچنین نشان‌دهنده این است که «یونس بیک یوکوروف»، معاون وزیر دفاع روسیه و «تروشف» کار نظامیان واگنر را هماهنگ خواهند کرد. 

منابع روس، اوکراینی و غربی اشاره کرده‌اند که نظامیان واگنر در حال بازگشت به جنگ هستند. 

سازمان اطلاعات نظامی انگلیس اعلام کرد که صد‌ها نظامی که پیش از این با واگنر مرتبط بوده‌اند، احتمالا به‌عنوان بخشی از واحد‌های مختلف به اوکراین اعزام شده‌اند.

وبلاگ نظامی Rybar که بیش از ۱.۲ میلیون دنبال‌کننده دارد، می‎گوید که نظامیان واگنر به باخموت بازخواهند گشت.

بر اساس این گزارش، اولین واحد‌های واگنر شروع به بازگشت به باخموت کرد‌ه‌اند تا یک ضدحمله علیه مواضع از دست‌رفته قبلی انجام دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *