رابطه مستقیم وابستگی به دنیا و انکار مرگ در «مقیمان ناکجا» ساخته شهاب حسینی
خبرگزاری میزان – طبق اعلام روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، در ابتدای این نشست شهاب حسینی ضمن تشکر از همکاری گروه هنر و تجربه در اکران این فیلم گفت: برخی از آثار بوی خاک باران خورده را میدهد و حس آشنایی به آدم القا میکند. من این حس را به آثار آقای اشمیت دارم و احساس میکنم دغدغه این آثار جنبه یادآوری دارد، بنابراین برای اولین بار که نمایشنامه «مهمانسرای دو دنیا» را مطالعه کردم، تاثیر بسیاری گرفتم و علاقهمند شدم آن را بازتاب دهم.
وی با اشاره به اینکه همیشه به مرگ فکر میکند، ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ عارضه قلبی داشتم و این امر باعث شد من بیشتر به دنیای دیگر فکر کنم. پس از آن مطالعات من در این خصوص جدیتر شد.
حسینی اظهار کرد: من در نسلی بزرگ شدهام که دسترسی به فیلم با سختی همراه بود، بنابراین تماشای یک فیلم برای نسل ما از اهمیت بالایی برخوردار بود و سعی میشد به محتوای فیلم اهمیت بیشتری دهیم.
وی با اشاره به علاقهمندی جدیاش به آثار اشمیت گفت: آشنایی من با متنهای آقای اشمیت به واسطه نمایشنامه جذاب ملاقاتکننده شکل گرفت. این نمایشنامه را در دهه ۸۰ در فرهنگسرای نیاوران اجرا کردیم. اریک امانوئل اشمیت به نوشتن ادبیاتی مشهور است که در درجه اول فلسفی است. او به عنوان یک نویسنده میگوید هدف او ارائه و کاوش ایدههای فلسفی است که درک آن به اندازه کافی ساده است و این را میتوان به راحتی در نمایشنامه ملاقاتکننده مشاهده کرد.
کارگردان «مقیمان ناکجا» ادامه داد: مضامین اصلی در این نمایشنامه موضوعات مهمی همچون وضعیت و نقص انسان، اعتقاد به خدا و... است. آثار اشمیت هیچگاه انسان را مجبور به تغییر اندیشه نمیکند، وی معمولا از این موقعیتها استفاده کرده و مطالب مهمتری را انتقال میدهد. به اعتقاد اشمیت زندگی چنان نعمتی است که باید در طول آن یک کار مهم و ماندگاری انجام شود.
وی با اشاره به فیلم «مقیمان ناکجا» گفت: من قائل به دست بردن در متن سایر نویسندگان نیستم و مطمئنم که نویسنده بارها و بارها متن را بررسی کرده است، بنابراین دخل و تصرفی بر آثار نمیکنم و تنها سعی داشتم که اسامی و متن را به فرهنگ ایرانی نزدیک کنم.
حسینی افزود: ساختن هر اثری به شرایط ساخت آن اثر بستگی دارد. به لحاظ زمانی، فیلمبرداری فیلم «مقیمان ناکجا» با اجرای نمایشنامه اعتراف با بازی علی نصیریان همزمان بود. این تئاتر هر شب ساعت ۲۱ شروع و ۲۳:۳۰ به پایان میرسید، بنابراین فیلمبرداری «مقیمان ناکجا» از نیمه شب آغاز میشد و تا ساعت ۸ صبح ادامه داشت، زیرا شرایط فیلمبرداری تنها در این زمان مهیا بود. فلیمبرداری حدود ۲۷ جلسه انجام شد.
وی ادامه داد: سال ۹۶ هزینه ساخت یک فیلم بلند بین ۳ تا ۵ میلیارد تومان برآورد میشد. این در حالی است که فیلم «مقیمان ناکجا» با هزینه بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان ساخته شده است.
کارگردان و تهیهکننده «مقیمان ناکجا» ضمن تشکر از عوامل فیلم و با اشاره به طراحی صحنه این فیلم و استفاده از آینه در طراحی گفت: در ابتدا یک صحنه طراحی شد، اما به این نتیجه رسیدیم که این صحنه مخاطب را برای مدت زمان طولانی نگه نمیدارد، بنابراین ایده آینه به ذهن ما رسید.
وی با اشاره به نمایشنامهها و داستانهایی که در فرهنگ ایرانی وجود دارد گفت: بسیاری از این نمایشنامهها قابلیت تبدیل شدن به یک اثر سینمایی را دارند و در زمانهای که ما دنبال سوژههای ناب برای فیلمسازی هستیم این نمایشنامهها یکی از بهترین منابع برای اقتباس و ساخت و آثار است من به شخصه بسیار دوست دارم تا از از روی آثار نویسندگان و همچون عباس نعلبندیان و غلامحسین ساعدی یک فیلم سینمایی بسازم.
منوچهر اکبرلو پژوهشگر سینما، تئاتر و منتقد سینما نیز با اشاره به فیلم «مقیمان ناکجا» و مضمونی که مطرح میکند، گفت: افرادی که به اغما رفته و به دنیا برگشتهاند و یا فضانوردان به یک آگاهی و شعور دست پیدا میکنند و دنیا را از زاویه دیگر نگاه میکنند؛ این امر را میتوان در آثار مستند مشاهده کرد.
وی معتقد است: هر قدر وابستگی افراد به دنیا بیشتر باشد، آگاهی آدمها کمتر و انکار آنها درباره مرگ بیشتر میشود و نمونه آن را میتوان در یکی از شخصیتهای فیلم «مقیمان ناکجا» دید.
اکبرلو با اشاره به اثر اشمیت عنوان کرد: فیلم «مقیمان ناکجا» با اثر اشمیت دارای دو تفاوت است؛ در فیلم «مقیمان ناکجا» شهاب حسینی در پنج مرحله مواجهه آدمها با مرگ را به تصویر کشیده است، در حالی که در نمایشنامه «مهمانسرای دو دنیا» این مسئله وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه «مقیمان ناکجا» در کارنامه کارگردانی شهاب حسینی اثری قابل قبول است، گفت: فیلم علیرغم زمان طولانی که دارد، مخاطب را جذب خود میکند، اما من به عنوان یک تماشاگر انتظار داشتم شهاب حسینی در نسخه سینمایی که از روی نمایشنامه ـمهمانسرای دو دنیا ساخته است، از فضای بسته و یک لوکیشن ثابت خارج میشد و گذشته شخصیتها را نشان میداد.
اجرای این نشست را علی زادمهر بر عهده داشت و در پایان نشست شهاب حسینی و منوچهر اکبرلو به سوالات مخاطبان پاسخ دادند.
استقبال مخاطبان از این نشست بسیار خوب بود و علاقهمندانی از شهرهایی همچون یزد و چابهار به این نشست آمده بودند.
انتهای پیام/