گزارش| 

سرمایه‌گذاری ویژه دستگاه قضا بر اشتغال زندانیان/ هدف‌گذاری اشتغال‌آفرینی ۶۰ درصدی زندانیان در استان سمنان

9:00 - 02 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۶۹۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
سرمایه‌گذاری ویژه دستگاه قضا بر اشتغال زندانیان/ هدف‌گذاری اشتغال‌آفرینی ۶۰ درصدی زندانیان در استان سمنان
مدیر کل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی سمنان گفت: سال گذشته بیش از ۵۵ درصد از زندانیان استان در کارگاه‌های خارج، مجاور و یا داخل زندان شاغل بودند و مقرر شده این رقم در سال جدید به ۶۰ درصد برسد.

خبرگزاری میزان- یکی از دغدغه‌های دستگاه قضایی و به تبع آن سازمان زندان‌ها، عدم تکرار جرم و بازگشت زندانیان به چرخه بزهکاری، بعد از اتمام دوره محکومیت است که در این راستا اقدامات و فعالیت‌های مبسوط و مفصلی در زمان حین و بعد ازآزادی زندانیان در نظر گرفته شده که محور اصلی آن‌ها اشتغال و حرفه‌آموزی است.

با توجه به اهمیت مقوله حمایت‌ها و مراقبت‌های جدی بعد از آزادی مددجویان، در این سال‌ها توسعه اقدامات در برنامه‌های مراقبتی پس از خروج از زندان در دستورکار قرار گرفته و بنیاد تعاون زندانیان نیز در بکار گماشتن بخشی از زندانیانی آزاد شده در کارگاه‌های خارج از زندان کمک‌های زیادی مبذول می‌دارد تا این افراد، به مرور از طریق ظرفیت‌های بخش خصوصی در کارگاه‌های آن‌ها مشغول به کار شوند.

اشتغال زندانیان

سرمایه‌گذاری در حوزه اشتغال زندانیان تا بدانجا موفق بوده که طبق گفته‌های غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها روز هفتم تیرماه امسال، در برنامه صف اول شبکه خبر، طی ۲-۳ سال اخیر، میزان بازگشت مجدد به زندان مددجویان کاهش پیدا کرده است، چنانچه در سال ۹۹ از هزار نفر تعداد ۶۶ نفر بازگشت به زندان داشتند و در سال ۱۴۰۰ نیز از هزار نفر ۵۵ نفر بازگشت داشتند و در سال ۱۴۰۱ که تسهیلات هم افزایش پیدا کرد از هزار نفر تنها ۴۵ نفر بازگشت مجدد به زندان داشتند.

در سند تحول و تعالی قضایی، تعهد ایجاد ۵۰ هزار شغل به طور سالانه، برای سازمان زندان‌ها در نظر گرفته شده بود که طبق آمار اعلامی از سوی رئیس این سازمان، در سال ۱۴۰۱ حدودا ۷۵ هزار نفر زندانی اعم از مولد و نشسته را در زندان‌ها مشغول کار کرده‌اند که رقم بسیار مطلوبی است.

اشتغال زندانیان

در سال‌های اخیر با هدفگذاری و سیاست گذاری‌هایی که در حوزه اشتغال زندان‌ها صورت گرفته است، حدود هزار واحد تولیدی در زندان‌ها، با ۵ هزار محصولی که حاصل زحمات زندانیان است، تولید می‌شود و این محصولات در حوزه‌های پوشاک، بخش زراعت، خدمات، صنعت هستند و به فروش می‌رسند.

البته سرمایه‌گذاری سازمان زندان‌ها روی اشتغال و حرفه آموزی زندانیان، مانع از انجام اقدامات تربیتی برای اصلاح رفتار زندانیان نشده است و هم اکنون، آموش کلاسیک، نهضت سواد آموزی تا مقطع دکتری در حال انجام است. از سوی دیگر مسابقات ورزشی و قرآنی فراوانی در سطح استان‌ها و سراسر کشور نیز برگزار می‌شود.

اداره کل زندان‌های استان سمنان نیز یکی از ادارات موفق در حرفه آموزی و اشتغال زندانیان است چناچه اشتغال آفرینی ۶۰ درصدی زندانیان در سال جاری برنامه ریزی و هدف‌گذاری شده است.

امید کهربایی، مدیرکل زندان‌های استان سمنان در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به میزان اشتغال در نظر گرفته شده در سال جدید برای مددجویان در این استان بیان کرد: از جمله اقدامات اصولی و تربیتی برابر سند تحول و تعالی قضایی و اولویت سازمانی در سال گذشته بیش از ۵۵ از زندانیان در کارگاه‌های خارج، مجاور و یا داخل زندان شاغل و در سال جدید مقرر شده تا این رقم به ۶۰ درصد برسد.

اشتغال زندانیان

وی با اشاره به مشاغلی که زندانیان در آن‌ها مشغول به کار هستند، افزود: در کارگاه‌های داخل زندان، صنایع دستی قابل فروش تاسیس شده است همچنین کارگاه‌های مونتاژ مشارکت با بخش خصوصی مانند، شرکت پارمیدا تولید کننده نوار دور درب خودرو، جعبه‌های تزئینی، پوشاک و البسه نیز راه اندازی شده است.

مدیرکل زندان‌های استان سمنان تصریح کرد: در کارگاه‌های خارج از زندان، مددجویان در کارگاه‌های تولید بلوک، پازل، موزائیک و MDF حضور پیدا می‌کنند و به تولید این محصولات مشغول می‌شوند.

کهربایی با اشاره به اینکه تعداد محکومان مرد در استان بیشتر از زنان است، گفت: به‌طبع تعداد زندانیان مرد شاغل بیشتر از زنان شاغل است.

اشتغال زندانیان

وی با اشاره به اهداف ایجاد اشتغال زندانیان گفت: استفاده از زمان گذراندن محکومیت در زندان به نحو مفید، آموزش شغل مناسب در جهت استفاده پس از آزادی، ایجاد منبع درآمدی و جلوگیری از بازگشت مجدد مددجویان به زندان، کسب درآمد روزانه که بخشی از آن به خانواده آن‌ها تعلق می‌گیرد از جمله این اهداف است.

مدیر کل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی سمنان با اشاره به اینکه اکثر محصولات تولیدی مددجویان در بازارهای داخلی کشور به فروش می‌رسند، خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی زندانیان شامل مصنوعات چوبی، فلزی، پوشاک، مصنوعات و تولیدات بتنی و صنایع دستی می‌شود.

کهربایی با اشاره به کارگاه‌هایی که زندانیان هم اکنون در آن‌ها مشغول به کار هستند، عنوان کرد: مددجویان در کارگاه‌هایی نظیر تولید پوتین، بلوک زنی، کارگاه کابینت سازی، تولید مصنوعات چوبی، تولید مصنوعات چرمی، مونتاژ، البسه و پوشاک مشغول به کار هستند و تعدادی از آن‌ها در باغ‌های پسته استان کار می‌کنند. 

انتهای‌‎پیام/ 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *