سفر بشار اسد به چین؛ مناسبات دمشق و پکن بر مدار توسعه

11:09 - 01 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۶۴۲
سفر بشار اسد به چین؛ مناسبات دمشق و پکن بر مدار توسعه
کارشناسان ضمن مهم خواندن سفر رئیس جمهور سوریه به چین، این سفر را به‌عنوان نقطه عطف مهمی در روابط دمشق و پکن توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین و «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه به تازگی به طور مشترک از ایجاد شراکت راهبردی ۲ کشور خبر دادند.

روسای جمهور ۲ کشور پیش از افتتاحیه نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی، که قرار است روز شنبه برگزار شود، در شهر «هانگژو»، واقع در استان «ژجیانگ» در شرق چین دیدار کردند. 

گسترش روابط چین با کشورهای منطقه

سوریه یکی از اولین کشور‌های عربی بود که روابط دیپلماتیک با چین برقرار کرده و از قطعنامه برای بازگرداندن مقر قانونی چین در سازمان ملل حمایت کرد.

«شی»، می‎گوید که پس از ۶۷ سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور، روابط چین و سوریه در آزمون تغییرات در شرایط بین‌المللی ایستاده است و دوستی آن‌ها در طول زمان قوی‌تر شده است.

چین تلاش‌های دیپلماتیک خود را در خاورمیانه افزایش داده است؛ به‌ویژه با کمک به احیای روابط میان ایران و عربستان در ماه مارس. 

در همین حال «تایمز» در مطلبی درباره روابط پکن و دمشق،می‎گوید که پیاده‌سازی سیاست چین در حالی انجام می‌شود که نفوذ آمریکا در خاورمیانه کاهش یافته و همچنین پکن فضای بیشتری برای تقویت روابط در خلیج فارس دارد.

ماه گذشته، کمپین چین برای افزودن اعضای بیشتر به بلوک «بریکس»، با پیوستن عربستان، صادرکننده بزرگ نفت و همچنین ایران، مصر و امارات، موفقیت‌آمیز بود.

گرم شدن روابط دیگر کشورها با سوریه

«اسد» آخرین‌بار در سال ۲۰۰۴، یعنی حدود چهار سال پس از اینکه رئیس‌جمهور شد، به چین سفر کرد. او در آن زمان با «هو جین تائو»، رئیس‌جمهور سابق چین ملاقات کرد. از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور در سال ۱۹۵۶، سال ۲۰۰۴ اولین‌بار بود که یک رئیس دولت از سوریه به چین رفت.

روابط دیگر کشور‌ها با دولت سوریه در حال گرم‌تر شدن است. در ماه می، کشور‌های اتحادیه عرب با نادیده گرفتن ملاحظات ابراز شده از سوی آمریکا، اقدام به عضویت دوباره دمشق در این اتحادیه کردند.

چین و روسیه تلاش‌ها برای تحریم دمشق را در شورای امنیت سازمان ملل مسدود کرده‌اند و این امر باعث شده است که آمریکا و اتحادیه اروپا محدودیت‌های یک‌جانبه‌ای را علیه دولت سوریه اعمال کنند. 

سفر اسد؛ نقطه عطف مهم در روابط سوریه و چین

«المانیتور» نیز در مطلبی درباره اهمیت سفر «بشار اسد» به پکن نوشت که این سفر یک نقطه عطف مهم در روابط سوریه و چین و اولین سفر او از سال ۲۰۰۴ به این کشور است.

روابط سوریه با چین مدتی است که در زمینه‎های مختلف به‎ویژه در زمینه اقتصادی، بهبود یافته است؛ سوریه در اوایل سال ۲۰۲۲ به طرح کمربند و جاده چین برای زیرساخت‌های جهانی پیوست. 

چین همچنین در حال نزدیک شدن به ایران، متحد کلیدی سوریه است. در ماه می، روسای جمهور ایران و سوریه بیانیه مشترکی صادر کرده و از چین به خاطر میانجیگری در توافق مارس که روابط ایران و عربستان را احیا کرد، قدردانی کردند. 

چین در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۸۲ میلیون دلار به سوریه صادر کرد که بیشترین میزان صادرات آن برنج بود.

به گفته «اکونومیک کامپلکسیتی»، یه نهاد ناظر بر روابط اقتصادی کشورها، سوریه در همان سال ۱.۲۱ میلیون دلار به چین صادرات داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *