تراموا برای شبکه حملونقل شهر تهران مناسب نیست
خبرگزاری میزان - شهردار تهران هفته گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تراموا الگوی حمل و نقلی پیشرو است و در دنیا به ویژه دنیای غرب به آن تکیه می شود گفت: مطالعات احداث تراموا از نیمه اول دهه ۹۰ آغاز شده بود و پس از بررسیها سه محور ترمینال شرق به تهرانسر، پونک به خاوران و جنت آباد به لویزان برای این کار انتخاب شده است.
زاکانی همچنین گفت که رشد تراموا در کشورهای پیشرفته به سرعت در حال افزایش است و جزء حمل و نقل پاک به شمار می رود.
در این رابطه هرمز ذاکری، کارشناس حملونقل و ترافیک در گفتوگو با میزان با بیان اینکه از جزئیات این طرح چیزی نمیدانم و مطلع نیستم که این طرح در کدام منطقه و با چه ظرفیتی قرار است ایجاد شود گفت: به طور کلی تراموا مناسب فضای شبکه حمل و نقل داخل شهر برای کلانشهری مثل تهران نیست.
این کارشناس حمل و نقل و ترافیک ضمن اشاره به اینکه در حاشیه شهر تهران مناطق مسکونی زیادی وجود دارد و باید با جابهجایی سریع تعداد زیادی از مسافرانی که محل کارشان در کلانشهر تهران است از شهرهایی نظیر اسلامشهر و ورامین به پایتخت بیایند و در آنجا از انبوهبرهایی نظیر مترو، اتوبوس بی آر تی و سایر اتوبوسها استفاده کنند افزود: معمولا تراموا برای داخل کلانشهر مناسب نیست چرا که ظرفیت تراموا محدود است و فضای شهری هم اجازه نمیدهد که خطوط زیادی داشته باشیم تا میزان جابهجایی مسافر با حمل و نقل عمومی بالا برود و بتوانیم بهرهوری مناسبی از این شیوه حمل و نقل داشته باشیم.
وی با بیان اینکه شاید پیشبینیهایی صورت گرفته که این طرح بتواند بهرهوری مناسبی داشته باشد، ادامه داد: معمولا اینگونه است که تراموا برای حاشیه شهر، شهرها و شهرکهای اطراف کلانشهرها البته نه با فاصله بسیار زیاد و برای جمعیتی که میخواهند به حاشیه شهرهای بزرگ برسند و از آنجا به حمل و نقل عمومی منتقل شوند، مناسب است؛ البته باید جزئیات طرح بررسی شود و سپس در این خصوص اظهار نظر کرد.
انتهای پیام/