۲۱۵ هزار و ۵۸۹ مورد ملاقات مردمی در یکماه توسط مسئولان قضایی انجام شده است
خبرگزاری میزان - پاسخگویی به درخواستهای مشروع و به حق مردم و استماع مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان ازعمدهترین وظایف مسئولان قضایی محسوب میشود و در همین راستا مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه در تماس دائم با مردم است و بیش از سایر ادارات و برخی نهادهای قضایی، عمدهترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذیربط انتقال میدهد در این اداره بیشترین درخواستهای مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی بوده است.
بسیاری از مردم که خواستار دیدار با شخص رئیس قوه، معاونان ومسئولان عالی رتبه هستند، به اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه میکنند و خواستههای خود را با قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواستهها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر در میآورند.
برگزاری میز خدمت و جلسات ملاقات مردمی هر هفته و به طور منظم در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، مجتمعهای قضایی، دادگستری کل استانها و شهرستانها برگزار میشود که غیر از کم کردن فاصله مردم با مسئولان قضایی به شهروندانی که مسافت طولانی با مراکز قضایی دارند، کمک میکند تا در این جلسات بتوانند مشکلات و دغدغههای خود را با مسئولان قضایی درمیان بگذارند.
گفتنی است که موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیر کل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه میرسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و دردودلهای مردم بوده فی نفسه ارزشمند است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه بیان کردند که نکته مهم مسئله برخورد با مراجعان است که این را هم ما قبلها گفتهایم و یک جاهایی هم البتّه انجام گرفته؛ این خیلی تأثیر دارد؛ یعنی کسی که مراجعه میکند به دادگستری، اگر چنانچه با اخم آن کسی که به او مراجعه شده مواجه بشود، این دلشکسته از آنجا بیرون میآید، ولو حالا شما آن اخم را بکنید بعد هم به کارش رسیدگی کنید، این باز همان تأثیر سوء را دارد و فرق نمیکند؛ یعنی برخوردِ خوب [لازم است]. البتّه کار سختی است، بنده میدانم؛ یعنی مراجعات مردمی گاهی اوقات واقعاً انسان را خسته میکند؛ در نوع مواجهه و مراجعه، آدم خسته میشود، اعصاب انسان [به هم میریزد]لکن باید تحمّل کرد.
حجتالاسلام محسنی اژهای نیز همواره به مقامات و مسئولان دستگاه قضا در مرکز و استانها تکلیف کرده که نسبت به برگزاری ملاقاتهای مستمر مردمی اهتمام داشته باشند و مسائل و مشکلات مراجعه کنندگانی که به دستگاه قضایی رجوع میکنند را بررسی و رسیدگی کنند، رئیس دستگاه قضا همچنین تاکید کرده است که تجربه نشان داده هر چقدر ارتباط ما با مردم صمیمیتر، آسانتر و نزدیکتر باشد، اول به نفع خود ما و بعد هم به نفع مردم است.
ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی سراسر کشور
در همین رابطه سیدعلی اصغر رفاهی، مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در گفتوگو با میزان، درباره ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در مرداد ماه سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: در مرداد ماه سال جاری تعداد ۲۱۵ هزار و ۵۸۹ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۹ هزارو ۷۷۰ مورد آن متعلق به روسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۱ هزارو ۴۶۸ مورد متعلق به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضایی است.
وی افزود: استان خراسان رضوی با ۲۳ هزار و ۴۰۷ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان کردستان با ۲ هزار و ۵۵۲ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان نیز با ۱ هزار و ۲۷ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: ملاقاتهای انجام شده در این ماه نسبت به ماه قبل که ۲۱۳ هزار و ۴۱۸ بوده است حدود ۱ درصد افزایش داشته است.
رفاهی ادامه داد: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواستهای مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ...، ارشاد و راهنمایی، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، پیگیری پرونده، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان، اعسار و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.
وی بیان کرد: تعداد ملاقاتهای انجام شده در این ماه که توسط دادستانهای عمومی و انقلاب تهران انجام شده است و ۳ هزار و ۶۶۱ مورد بوده است.
اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره اهم پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در مرداد ماه سال جاری، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۴۱۱ تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۳۴۸ تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۷۰۶ پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۱۵۳ وقت اخذ شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۱۱۸ پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۸۴ پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضایی، ۳ پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۴۰ اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته که در مجموع ۱ هزارو ۸۶۳ مورد است.
رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد ۲۴۹ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۵۶ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستریهای کل استانها ارسال شده همچنین ۱۸۶ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۴۰ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است، استانهای آذربایجان شرقی، ایلام، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس، قم، کردستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان مکاتبه پیگیری دوم نداشته اند؛ و هیچ یک از نامههای استانهای اردبیل، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، در مرداد ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.
حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه
وی درادامه درباره حضور مرتب و مؤثر معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: با هماهنگیهای انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور مییابند. همچنین در روزهای زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان تهران در اداره کل بطور مرتب حضور مییابند و فهرستی از مالباختگان تجمعات و پروندههای کثیرالشاکی از اداره ملاقاتها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در مرداد ماه ۱۴۰۲ معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد ۱۲۳ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردهاند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۲۹۵ مورد تقاضای مردمی بودهاند.
وی ادامه داد: در این ماه قضات مستقر در اداره پاسخگویی نیز به تعداد ۲ هزارو ۳۷ مورد درخواستهای مردمی ارجاع شده رسیدگی کردند. همچنین توسط کارشناسان حقوقی مستقر در اداره پاسخگویی نیز تعداد ۷۴۳ مورد ارشاد قضایی صورت پذیرفته است.
برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران حسب الامر ریاست قوه قضاییه
رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند. درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۶۰ مورد بوده است.
انتهای پیام/
سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سریع به مصوبات مولد سازی ورود کنند و جلوی فروش بگیرند
کمیته مولد سازی فقط میتواند آنچه راکد و غیر قابل استفاده و طبق استدلال منطقی استفاده نمیشود طرح و تصویب و اجرا کند اگر سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در درگاه این مولد سازی وارد شوند با دارایی هایی مواجه میشوند که دارای استفاده مولد و مفید هست و به واقع خصوصی سازی به جای مولد سازی دارد اتفاق میافتد
به واقع مولد یعنی پایدار و سود آور کردن منبع و دارایی که ارزش افزوده ندارد ولی اینکه دارایی که ارزش دارد بفروشیم عین خصوصی سازی سابق هست
پس اولین هشدار چه دارایی باید مولد شود هست و باید آیین نامه اصلاحی تبیین شود