افزایش و بهره‌وری تحقیقات با تدوین شاخص‌های نوین ارزشیابی در مطالعات بزرگ جمعیتی

13:23 - 21 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۹۷۷
افزایش و بهره‌وری تحقیقات با تدوین شاخص‌های نوین ارزشیابی در مطالعات بزرگ جمعیتی
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه تدوین شاخص‌های نوین ارزشیابی به افزایش بهره‌وری تحقیقات در مطالعات بزرگ جمعیتی (کوهورت) منجر می‌شود، افزود: شاخص‌های ارزشیابی این کوهورت‌ها در سطح جهان در طول دهه اخیر تغییر کرده است.

خبرگزاری میزان- به گزارش وبدا، یونس پناهی ضمن تاکید بر نقش بسزای مطالعات کوهورت در بهبود و ارتقای سلامت کشور و کاهش بار بیمای ها، در خصوص تدوین شاخص‌های نوین ارزشیابی عنوان کرد: برای افزایش بهره‌وری در تحقیقات سلامت، برنامه ریزی‌هایی در سطح معاونت تحقیقات و فناوری انجام شده است. در کنار ماموریت‌گرایی به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند منجر به بهره وری تحقیقات شود، تدوین شاخص‌های نوین ارزشیایی است.

وی ادامه داد: طبق تحلیلی که از مدل‌های ارزیابی در جهان و همچنین بومی سازی این مدل‌ها به عمل آمده مشخص شده که در مطالعات بزرگ جمعیتی (کوهورت)، شاخص‌های ارزشیابی این کوهورت‌ها در سطح جهان در طول دهه اخیر تغییر کرده است و علاوه بر روش شناسی این مطالعات می‌توان بر سه اصل کشف (discovery)، توسعه (development) و ارائه/ کاربرد پذیری/ اثرگذاری (delivery) اشاره کرد.

وی با ذکر یک مثال ادامه داد: مثلا یک مطالعه کوهورت، فاکتور خطر برای یک بیماری را کشف کرده است که علاوه بر مطرح کردن کشف در جامعه علمی، موظف است پروتکل‌ها و گایدلاین‌های (راهنما‌های بالینی) تخصصی برای کشف خود ارائه دهد و در نهایت مخاطبان مطالعه خود را جهت کاهش ریسک ابتلا آموزش دهد.

رئیس موسسه نیماد با اشاره به لزوم در نظر گرفتن عوامل تقویت کننده و عوامل بازدارنده در تدوین شاخص‌های ارزشیابی مطالعات کوهورت بر اهمیت اتفاق نظر سیاستگذاران عرصه بهداشت و درمان در ارائه الگوی ساختار، پیامد و راهکار تاکید کرد.

پناهی اظهار داشت: انتظار می‌رود مدیران، محققان و مسئولان مرتبط با مطالعات بزرگ جمعیتی بر این سه اصل تمرکز داشته باشند چرا که در راستای انجام تحقیقات نافع در کشور لازم است به سمت تحقیقات کاربردی گام برداریم بنابراین ارزشیابی‌ها نیز باید در همین راستا انجام شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *