گفت‌وگو|

تغییر در مرزهای مشترک ایران و ارمنستان پذیرفتنی نیست

15:28 - 20 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۸۱۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تغییر در مرزهای مشترک ایران و ارمنستان پذیرفتنی نیست
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در مناقشه قفقاز به دنبال توسعه جغرافیای خود است به مقامات این کشور توصیه کرد در رفتار غیرکارشناسی خود تجدیدنظر کنند چراکه هرگونه تغییر در مرزهای مشترک ایران و ارمنستان به هیچ وجه برای ایران قابل تحمل نیست.

خبرگزاری میزان - جمهوری آذربایجان در چند روز اخیر تحرکات نظامی جدیدی در مرز با ارمنستان آغاز کرده است، به باور کارشناسان تصرف کامل قره‌باغ و ایجاد کریدور جعلی زنگزور و اشغال جنوب ارمنستان از اهداف جمهوری آذربایجان است.

در این رابطه شهریار حیدری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان گفت: بعد از فروپاشی شوروری در مناقشه قره‌باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تنش به وجود آمد و آذربایجان توانست با بهره‌گیری از توان رژیم صهیونیستی، آمریکا و ترکیه بخشی از سرزمین‌هایی که مدعی بود را بازپس گیرد. 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس ادامه داد: به صورت سنتی قره‌باغ بخشی از خاک ارمنستان محسوب می‌شود و آذربایجان به دلیل اشغال مسیرهای منتهی به قره‌باغ به عنوان یک اهرم با قدرت نظامی و بهره‌گیری از توان رژیم صهصیونیستی، آمریکا و ترکیه به دنبال توسعه جغرافیایی خود است که هیچ گونه مبنای عقلی، تاریخی و ژئوپلیتیکی ندارد.

وی گفت: جمهوری آذربایجان چنانچه به مرزهای مشترک جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان که حدود ۴۷ کیلومتر است دست‌اندازی کند اقدام اشتباهی مرتکب خواهد شد که منطقه را دچار تفرقه و اختلاف می‌کند.

حیدری با بیان اینکه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به جای استفاده اهرم نظامی مذاکره را در پیش بگیرند افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است می‌تواند میزبان خوبی برای حل و فصل این مناقشه باشد و همواره به عنوان کشور همسایه، دوست و دلسوز دولت‌ها و ملت‌های آذربایجان و ارمنستان اعلام آمادگی کرده است. 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: هر گونه تغییر در مرزهای مشترک میان ایران و ارمنستان به هیچ وجه قابل تحمل نیست و ایران این موضوع را نمی‌پذیرد. بهتر است جمهوری آذربایجان در رفتار غیرکارشناسی خود تجدیدنظر کند.

وی گفت: امریکا و رژیم صهیونیستی به منابع نفتی و گازی در این منطقه طمع کرده‌اند و از سویی به فکر ایجاد تفرقه و تنش و تشکیل سرویس‌های جاسوسی در شمال غرب ایران هستند.

حیدری با تأکید بر رصد کامل اطلاعاتی ایران بر موضوع قفقاز گفت: جمهوری اسلامی ایران بر نیت‌های کشورهای فرامنطقه‌ای اشراف کامل دارد و می‌داند حضورشان در آینده باعث ناامنی و تنش و تفرقه خواهد شد. امنیت ما در امنیت کشورهای منطقه و مرزها است و هرگونه ناامنی برای ما تهدید است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ایجاد ناامنی در مرزهای خود را نمی‌پذیرد گفت: ما به تمامیت ارضی ارمنستان اهمیت می‌دهیم و مرز ۴۷ کیلومتری ایران و ارمنستان جزو تمامیت ارضی ارمنستان محسوب می‌شود؛ ایران از نظر دییپلماسی مداخله خواهد کرد تا ناامنی در منطقه رخ ندهد.

وی تأکید کرد: بهتر است جمهوری آذربایجان بیش از این دست‌درازی نکند. تمام تحرکاتش در این منطقه باعث تنش است و این اقدامات به صلاح و مصلحت جمهوری آذربایجان و منطقه نیست.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *