کودکی که کارتون خارجی میبیند لوازم تحریر ایرانی را نمیپسندد/ چند صد عروسک داخلی معرفی نشده در کشور داریم
خبرگزاری میزان - هر ساله در روزهای آخر شهریور و با نزدیک شدن به فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی شاهد شور و هیجان دانشآموزان و خانوادههایشان برای خرید نوشتافزار هستیم، اما متاسفانه دانشآموزان بیشتر به خرید نوشت افزارهایی با طرحهای شخصیتهای کارتونی خارجی علاقهمندند و از طرفی دیگر نوشت افزارهای دارای طرح ایرانی کمتر در بازار موجود است و فروشندگان و تولیدکنندگان اقبال کمتری به ارائه این محصولات دارند چرا که به گفته تعدادی از فروشندگان، نوشت افزارهای با طرح ایرانی کمتر به فروش میرسد.
در رابطه با این موضوع محمد عیدی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفتوگو با میزان با بیان اینکه متاسفانه در حوزه فرهنگ چندان به کهن الگوهایمان نپرداختیم گفت: بیشتر کارتونهایی که کودکان و نوجوانان تماشا میکنند و یا شخصیتهای اسطورهای که در قالب بازیها و عروسکها در اختیار فرزندان ما هستند، غیر بومیاند و از این رو طبیعی است که تصویر ذهنی کودکان و نوجوانان بیشتر با شخصیتهای خارجی انطباق داشته باشد چرا که در کارتونها و داستانها بیشتر با این شخصیتها برخورد دارند و در صدا و سیما هم روی کارتونهایی با شخصیتهای بومی کمتر کار شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه هر کدام از اقلیمهای فرهنگی ما روستا به روستا دارای عروسکهای روایتداری از لعبتک بختیاری گرفته تا گلنار خراسان هستند که سابقه بسیار طولانی هم دارند، ادامه داد: ما حدود چند صد عروسک در داخل کشور داریم که متاسفانه روی آنها کار نشده و در قالب عروسکهای بازی کودکانه مورد توجه قرار نگرفته است و نباید انتظار داشته باشیم که فرزندانمان با شخصیتهای اسطورهای داخلی آشنا باشند.
این جامعه شناس و مدرس دانشگاه با بیان این سوال که کجا در قالب بازی و داستان داستان رستم و سهراب را برای کودکانمان گفتیم و در مهدهای کودک داستانهای بومی خودمان را بیان کردیم؟ گفت: مادران مثل گذشته برای فرزندانشان داستان گویی نمیکنند، خانوادهها در مسیر تربیت کودک از الگوی اسطورههای وطنی کمتر بهره میبرند و آموزش و پرورش هم بیشتر روی مسائل درسی تمرکز دارد و کمتر به این مسائل میپردازد و از این رو دانشآموزان کمتر با شخصیتهای اسطورهای و قهرمانان حماسی ما آشنایی پیدا میکند.
وی با بیان طرح این سوال که رسانههای ما تا چه حد به شخصیتهای اسطورهای و کاربردشان در فرایندهای تربیتی امروزی پرداختهاند اظهار کرد: تا زمانی که ذهن با الگو و هویت ملی آشنایی نداشته باشد نمیتوان از کودکی که در رسانهها کارتونهای خارجی میبیند، انتظار انتخاب نوشت افزارهایی با شخصیتهای داخلی داشت چرا که کودکان لوازم تحریرشان را با توجه به تصویر ذهنی خود انتخاب میکنند.
این جامعه شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه جامعهای که اسطورههای خود را نشناسد در جهان امروز حرفی برای گفتن ندارد، عنوان کرد: ما یادمان رفته است که در فرایند جهانی شدن ابتدا باید بومی شد اما در حال حاضر علاوه بر اینکه کودکان به شخصیتهای خارجی علاقه بیشتری نشان میدهند بزرگسالان نیز متاسفانه هنگام خرید به تهیه محصولات خارجی اقبال بیشتری دارند.
انتهای پیام/
اگه یکم ابتکار به خرج بدید ما هم جنس ایرانی میخریم مثل چینی ها و کشور های که جنس های کشور خودشون رو میخرن