گفت‌وگو

راوی مستند «رویای کارمانیا» از شرایط اقلیمی ایران می‌گوید

7:58 - 20 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۱۰۷
راوی مستند «رویای کارمانیا» از شرایط اقلیمی ایران می‌گوید
راوی مستند «رویای کارمانیا» ضمن تاکید بر تلاش مستندسازان برای ارائه آثار ارزشمند، مستند «کارمانیا» را منعکس‌کننده ابعاد گسترده‌ای از شرایط اقلیمی و آداب‌ورسوم مناطق مختلف ایران دانست.

مهدی خلیلی در گفت‌وگو با میزان در مورد حضورش به عنوان یک راوی در مستندهای ایران‌گردی گفت: علاقه فراوان من به طبیعت، زمینه را برای حضور در مستندهای محیط زیستی و مسافرتی فراهم کرد. این برنامه‌ها عموما حول محور ایران‌گردی تولید می‌شوند و اطلاعات ارزشمندی در خصوص آداب‌ورسوم مردم در مناطق مختلف کشور را به مخاطب ارائه می‌کنند، البته پیش‌ از این مستندی در مورد محیط‌زیست را تولید کردیم که بسیار قابل توجه بود.

وی ادامه داد: از آنجا که معلم هنر بودم، همواره علاقه من به محیط‌زیست بسیار زیاد بود. در موردی حتی همراه با دانش آموزان برای طراحی و الهام گرفتن از طبیعت به پارک‌ها می‌رفتم. از سوی دیگر در دوران کودکی نیز بیشترین اوقات خود را در طبیعت می‌گذارندم، بنابراین طبیعتاً دل‌بستگی و علاقه‌ای ویژه در من وجود داشت تا علاوه بر مسافرت، طبیعت آن منطقه را بیان کنم و به تصویر بکشیم. بعد از بازنشستگی شرایطی برایم فراهم شد که با مستندسازان آشنا شوم و همین امر سبب شد تا با این گروه همراهی کنم.

خلیلی در مورد تیم مستندسازی بیان کرد: تیم مستندسازی به کارگردانی یاسر طالبی، تهیه‌کنندگی میترا روحی‌منش و روایت و اجرای خودم شکل گرفت، بنابراین یک تیم مستندساز مجموعه‌های موفقی چون «از سرزمین شمالی» «رویای کارمانیا»، «گلستانم آرزوست»، «تاج زاگرس» و «اهل سفر» را ساخته‌اند. این برنامه‌ها همگی باهدف آشنایی نزدیک با فرهنگ هر دیار و آداب رسوم مختص هر استان، ساخته‌شده‌اند و اشارات دقیقی هم به مستندهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری هر منطقه دارند.

وی رویکرد مستندهایی که در حوزه ایران‌گردی و سفر ساخته شده را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: این تیم مستندساز با تلفیق تجربه جوانی، دانش و اطلاعاتی از منطقه، دست به تولید اثر زدند، ازاین‌رو محتواهای تولید شده در حوزه ایران‌شناسی، گردشگری، طبیعت ناشناخته، مردم‌شناسی و آداب‌ورسوم، موسیقی و تاریخ هر منطقه در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر تاریخ، سنت‌ها، فرهنگ، جاذبه‌های دیدنی، آشپزی و خوراکی‌های محلی و دیگر جذابیت‌های هر منطقه با شیوایی و جذابیت فوق‌العاده به تصویر کشیده شده است. این مجموعه و یا تیم مستندسازی توانسته علاقه‌مندان خاص خود را جذب کند.

این راوی مستند در مورد حضورش در مستندهای محیط زیستی بیان کرد: مجموعه مستند «لبه بهشت» نیز از جمله مستندهایی بود که به واسطه این تیم کاری ساخته شد و روی آنتن رفت. مستند «لبه بهشت» به شناسایی جنگل‌ها و مراتع منطقه شمال در فصول مختلف سال که رنگ و تنوع خاصی دارد، می‌پردازد و در هر قسمت موضوعاتی مانند پیدایش، بوم‌شناسی جنگل‌ها، فواید جنگل، تخریب جنگل‌ها، نمونه‌های جنگل، آلاینده‌ها، زباله‌ها، آتش‌سوزی و مخاطرات، قاچاقچیان چوب و علائم نابودی و زیست‌محیطی را بررسی می‌کند. مستند «لبه بهشت» در نوع خود بسیار زیبا بود و متاسفانه کمتر بازپخش شد.

خلیلی به بخش‌های مورد علاقه خود در بین قسمت‌های ضبط شده اشاره و بیان کرد: بخش‌هایی که در حوزه مستند مسافرت فیلم‌برداری شد، نکاتی جالب و جذاب داشتند، اما در یکی از این سفرها در منطقه رامسر به روستایی رفتیم که توانسته بود در مقابل تحولات تکنولوژی تا حدود زیادی ایستادگی کند و فرهنگ منطقه آسیب کمتری دیده بود. این روستا المان‌های اصلی خود را به طور کامل حفظ کرده بود و وقتی برای نوای لالایی خواندن از افراد سوال شد، تعداد زیادی از افراد حاضر شدند. آن‌ها می‌توانستند نواهایی قدیمی و سنتی منطقه را به خوبی بخوانند و این نکته برای من بسیار جذاب بود. برای ساخت مستند «رویای کارمانیا» به منطقه‌ای برای تهیه برنامه سفر کردیم که زندگی غارنشینی در آنجا وجود داشت. این منطقه در نزدیکی میمند قرار دارد و برای من جذابیت خاصی داشت. دیدن منطقه غارنشینی این تفکر را در ذهن ایجاد می‌کرد که وجود چنین منطقه‌ای نمونه‌ای از یک همزیستی مسالمت‌آمیز انسان و طبیعت بوده که در بهترین شکل ممکن سال‌های سال است با یکدیگر کنار آمده‌اند. اینکه انسان تا چه حد می‌تواند نسبت به شرایط اطرافش منعطف باشد، کاملا از در و دیوار خانه‌های میمند مشخص است.

وی در مورد ادامه فعالیتش با گروه مستندسازی تصریح کرد: بیماری سرطان روده و درمان آن ادامه دارد؛ همچنین حادثه جلفا و افتادن من از اسب مسابقه در حین فیلم‌برداری آخرین قسمت سبب شد تا مدت‌ها در خانه باشم و ادامه فعالیت ندهم. با این حال در تمام قسمت‌های تولیدشده همه افراد گروه آنچه را در توان خود داشتند به اجرا گذاشتند تا بتوانند مستندی ارزشمند را به مخاطبان تقدیم کنیم.

خلیلی در مورد شرایط فعالیت با تیم کاری مستندهای ایران‌گردی افزود: تیم تولیدکننده مستندهای سفرگردی، همانند یک خانواده بودند اگرچه برخی از شرایط سخت بود اما حضور و همراهی گروه زمینه را برای ادامه فعالیت و روند تولید فراهم می‌کرد.

وی در مورد همراهی خانواده برای تولید مستندهای ایران‌گردی و سفر بیان کرد: من و همسرم هر دو باز نشسته آموزش و پرورش هستیم و سه دخترمان نیز ازدواج کرده و مشغول زندگی خود هستند؛ش به همین دلیل من از اوقات فراغتم برای حضور و ساخت مستند بهره بردم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *