لزوم کمک بخشهای مختلف حاکمیتی در فرهنگ سازی بیمه/ ایجاد تحولات عظیم با روشهای نوین
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، صنعت بیمه به دلیل پشتیبانی فعالیت دیگر نهادهای جامعه به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی در هر کشوری مطرح است.
در همین خصوص در سلسله گزارشی به بررسی چالشهای صنعت بیمه و دلایل کم رنگ شدن استفاده از بیمههای اختیاری در کشور را بیان کرد.
در ادامه یونس مظلومی کارشناس صنعت بیمه در گفت و گویی مشروح با به بررسی آخرین وضعیت صنعت بیمه پرداخت که در ادامه میخوانید.
میزان: به طور کلی وضعیت صنعت بیمه را در کشور چطور ارزیابی میکنید؟
مظلومی: ارزیابی عملکرد صنعت بیمه به این مساله بستگی دارد که ایران با کدام کشور منطقه مقایسه میشود به طوریکه آخرین بررسیها حاکی از آن است که ایران در صنعت بیمه جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است، اما مقایسه ایران با کشورهای در حال توسعه رده پایین تری را نشان میدهد که امیدواریم با تلاشهای صورت گرفته در صنعت بیمه ضریب نفوذ بیمه رشد محسوسی پیدا کند.
میزان: به نظر شما چه عواملی باعث کمرنگ شدن استفاده از بیمههای اختیاری در سبد خانوار ایرانی شده است؟
مظلومی: بیشتر دلایل مربوط به مسائل فرهنگی میشود و نمیتوان انتظار داشت که بطور خودجوش این فرهنگ در بین افراد شکل بگیرد و در این امر لازم است برای فرهنگ سازی، از بخشهای مختلف حاکمیتی استفاده شود تا بتوان ضرورت استفاده از بیمهها را به افراد نشان داد.
میزان: چه بیمههایی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد که در ایران هیچ توجهی به آن نمیشود؟
مظلومی: عمده تفاوتی که ما با کشورهای در حال توسعه داریم در بحث بیمههای زندگی و بیمههای بازنشستگی است. منتهی مسئلهای که فراموش شده این است که در کشورهای در حال توسعه بیمههای بازنشستگی به صورت صندوقهای بازنشستگی و مستمری است که این صندوقها ماهیتاً شرکتهای بیمهای هستند و در نتیجه حق بیمه تولیدی آنها نیز در کشورهای در حال توسعه جزء حق بیمه بازرگانی انها حساب میشود.
این درحالی است که در ایران بیمه بازنشستگی توسط مجموعه صنعت بیمه انجام نمیشود در نتیجه این حق بیمهها جزو حق بیمههای تولیدی صنعت بیمه به حساب نمیآید و این را میتوان یکی از عوامل عقب افتادن ایران در بحث بیمههای زندگی دانست. اصولا بیمههای زندگی که توسط شرکتها در ایران به فروش میرسد نوعی بیمه تکمیلی بازنشستگی محسوب میشود بطوریکه بیمه بازنشستگی پایه در سازمان دیگری انجام میشود و جزو عملکرد صنعت بیمه نیست.
میزان: در صورتیکه نبود فرهنگ در بحث شناخت بیمهها را کنار بگذاریم چه عوامل دیگری در زمینه کم رنگ شدن استفاده از بیمههای اختیاری دخیل است؟
مظلومی: در بحث تنوع دربیمهها ضعفی دیده نمیشود و در حال حاضر هر بیمهای که تقاضا برای آن وجود داشته باشد از سوی شرکتهای بیمهای ارائه میشود، ولی در حال حاضر صنعت بیمه به جایی رسیده که اگر بیمهای با هزینه اندک نیز در اختیار افراد قرار گیرد افراد برای بیمه کردن اقدام نخواهند کرد.
در حال حاضر شرکتهای بیمهای در خیلی از شاخهها از جمله بیمه شخص ثالث و درمان، زیانده هستند و در بیمههای آتشسوزی پایینترین رقم را دریافت میکنند، ولی کماکان مردم برای پرداخت حق بیمه تردید دارند.
میزان: اگر روزی به شما سمت رئیس کل بیمه مرکزی داده شود ترجیحا کدام نوع بیمه را در کشور از اختیاری به اجباری تبدیل میکنید؟
مظلومی: به نظر من اجباری شدن بیمه حوادث طبیعی در کشور مثل زلزله، سیل بیش از بیمه نامههای اختیاری دیگر ضرورت دارد تا به طور اجباری ارائه شود.
میزان: با وجود ضررده بودن شرکتهای بیمهای در برخی از شاخهها چرا تعداد بیمهها در کشور رو به رشد است؟
مظلومی: این مورد نیز یکی از اشکالات فرهنگی بیمهها محسوب میشود و بخاطر رقابت و دریافت سهم بیشتر بازار در رشتههای مختلف، شرکتهای بیمهای در حال افزایش هستند.
میزان: تحولات نرخ ارز در مدت اخیر در کدام شاخههای بیمهای تاثیرگذار بوده است؟
مظلومی: تحولات نرخ ارز در چند بخش بیمهای تاثیرگذار یوده بطوریکه یکی از آنها مربوط به شرکتهایی میشود که سپرده ارزی دارند و طبیعی است که سود بالایی را نصیب شرکت کردند از طرفی تعهدنامههایی دارند که در صورت خسارت برای پرداخت آن با نرخ ارز فعلی اقدام میکنند؛ بنابراین هم در بحث تعهدات و هم در زمینه داراییهای شرکتهای بیمهای تاثیرگذار بوده است و در مواقعی که تعهدات ارزی وجود داشته با تحولات نرخ ارز در پرداخت خسارت با زیان روبرو میشوند.
میزان: در بحث بازاریابی بیمهای چرا به فناوری اطلاعات و استفاده از روشهای نوین کمتر اهمیت داده میشود؟
مظلومی: خوشبختانه سال جاری سمینار بیمه به فناوری اطلاعات اختصاص داده شد و در جهان تحولات شدیدی در این زمینه رخ داده است و پیشبینی میشود در آینده نه چندان دور تحولات عظیمی در این حوزه در کشور ایجاد شود.
میزان:به نظر شما چقدر امکان دارد تا روشهای نوین در بحث بازاریابی جای بازاریابیهای سنتی بیمهای را پر کند؟
مظلومی: در کشورهای توسعه یافته نیز که پیشرفت بالایی در صنعت بیمه داشتهاند بازاریابی اصلی بیمه بصورت فروشهای حضوری انجام میشود به طوریکه باید با مشتری تعامل بالایی داشت تا وی را متقاعد به خرید بیمه نامه کرد در نتیجه علیرغم پیشرفتهای بسیار در این حوزه کماکان قسمت عظیمی از فروش صنعت بیمه توسط نمایندگیها و کارگزاریها انجام میشود.