رییس کل دادگستری لرستان: باید برای کاهش ورودی پروندهها به دادگستری استان چارهاندیشی کرد
خبرگزاری میزان – رئیس کل دادگستری استان لرستان همراه با معاونان حفاظت اطلاعات، منابع انسانی و امور فرهنگی، آمار و فناوری و مالی و پشتیبانی دادگستری استان از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان خرمآباد بازدید و با قضات و کارکنان و مراجعان از نزدیک و صمیمی گفتگو کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سعید شهواری در این بازدید ضمن تسلیت نزدیکی به اربعین سرور و سالار شهیدان، از زحمات و تلاشهای مجموعه دادسرای مرکز استان، دادستان، معاونان دادستان، بازپرسان، دادیاران و همه کارکنان تقدیر و تشکر کرد و گفت: همکاران دادسرای مرکز استان زحمات فراوانی متحمل میشوند که شایسته تقدیر است.
وی ضمن تاکید بر توجه ویژه بر اجرای اسناد بالا دستی، چون «فرامان رهبر معظم انقلاب، دستورات و دیدگاههای ریاست قوه، سند تحولی و برنامه عملیاتی در حوزه قضایی» بیان کرد: در هر کدام از این برنامهها نکات و دستورالعملهای بسیار مهم و کاربردی وجود دارد که همه باید تلاش کنیم تا این برنامهها بصورت دقیق و در زمانبندی مختص به خود اجرا شوند.
رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه یکی از برنامههای مهم قوه قضاییه کاهش اطاله دادرسی است که امروز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است، افزود: روند افزایش زمان رسیدگی به پرونده بدون دلیل موجب تضییع حق مرد میشود که، اما سرعت رسیدگی به پروندهها باید همراه با دقت باشد و این موضوع در نهایت موجب رضایتمندی مردم خواهد شد.
رئیس شورای قضایی استان لرستان، تاکید کرد: بر فرآیند رسیدگی باید بصورت جدی نظارت شود و شعب در بازههای زمانی ماهانه، فصلی و سالانه مورد ارزیابی قرار گیرند.
وی ضمن اشاره به این موضوع که باید برای کاهش ورودی پروندهها به دادگستری چاره اندیشی کرد، افزود: معاونت پیشگیری از وقوع جرم باید با ابزارهای قانونی که در اختیار دارد مانع ورود پروندهها به دستگاه قضا شود.
حجت الاسلام والمسلمین شهواری وجود پروندههای مسن و معوق را نشانه اطاله دادرسی و تضییع حق مردم دانست و افزود: گره کار این پروندهها باید شناسایی و رفع شود که در این راستا قضات با تجربهتر باید به قضات درگیر با پرونده مشورت دهند.
رئیس کل دادگستری استان لرستان در ادامه با اشاره به اینکه معیار سنجش عملکرد دادگستری استان ها، آمار عملکرد است، گفت: شعب نامتعارف باید در دستور کار قرار گرفته و در راستای متعارف کردن آنها تلاش کرد.
وی گفت: تمام اهداف و عملکرد ما باید با تکریم مراجعان ختم به رضایتمندی مردم از دستگاه قضا شود بنابراین باید پاسخ مراجعان با صبر و حوصله داده شود.
حجت الاسلام والمسلمین شهواری با تاکید بر اینکه مدیران قضایی باید در جلسات موضوع تکریم ارباب رجوع را به مجموعه خود گوشزد کنند، گفت: مردم دردمند به دامان دستگاه قضایی پناه میآورند که کمترین کار داشتن گوش شنوا است و یقیناً همین کار در رضایتمندی آنها موثر است.
رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن تاکید بر اینکه باید از برنامه محوری به سمت هدف محوری حرکت کنیم، بیان کرد: نظارت بر قرارهای منتهی به بازداشت باید بصورت جدی صورت گیرد چرا که فلسفه قرار بازداشت در دسترس بودن متهم است.
وی گفت: بازداشتی یک تا سه روزنباید نداشته باشیم و دادستانها باید بر این موضوع نظارت جدی داشته باشند.
رئیس کل دادگستری استان لرستان انجام به موقع امورات نظارتی را یکی از کارهای مهم مدیریتی دانست و گفت: ظرفیت بسیار خوبی در سیستم برای نظارت بر عملکرد مجموعه تعبیه شده است که همه مدیران قضایی باید از آن استفاده کنند.
انتهای پیام/