واحدهای حقوقی استانها در برابر جسارت به ساحت معلم چشم پوشی نکنند
علیرضا کمرهای در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره بیشترین حجم شکایات ثبت شده در سامانه رسیدگی با شکایات آموزش و پرورش اظهار کرد: در سامانه ثبت شکایتهای آموزش و پرورش شکایاتهای در فصلهای مختلف متفاوت است، اما تعداد زیاد شکایتها بیشتر مربوط به اول مهر و بازگشایی مدارس است.
رییس اداره ارزیایی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش در ادامه درباره موضوع این شکایات بیان کرد: این شکایات بیشتر حول سه محور شامل جذب کمکهای مالی، محدوده بندی دانش آموزان و هدایت تحصیلی است.
وی در ادامه افزود: این شکایات در سایر فصول به جنبههای آموزشی و چگونگی آموزش همکاران به دانش آموزان، نحوه برخود معلمین با دانش آموزان و ... است البته موارد خاصی هم وجود دارد که شامل شکایت معلمین و همکاران از دانش آموزان و اولیا است.
کمرهای در ادامه گفت: سیر بررسی شکایات باید ۴ ویژگی داشته باشد. این شکایات در ابتدا برای اینکه شکایت تلقی شود باید یک: مقاد شکایت روشن باشد شاکی خصوصی داشته باشد، سه: موضوع شکایت کاملا روشن باشد یعنی مشخص باشد به دنبال چه هست، چهار: شکایت شونده و شکایت کننده مشخص باشند، چهار: موضوع شکایت مدارک مستدل ارائه شود، اگر این ۴ شرط را داشته باشد و شکایت وارد باشد و مربوط به همکار، مدیر وعوامل مدرسه باشد و به هیات رسدیگی به تخلفات اداری ارسال میشود که یک مرجع شبه قضایی است.
کمرهای همچنین درباره نحوه برخورد معلمان با دانش آموزان گفت: هیچ نوع تنبه بدی در سیستم آموزشی ما قابل دفاع نیست. این تنبهه از قهر تا ضرب و شتم را شامل میشود. این عوامل در صورت اثبات به هیات تخلفات اداری ارجاع میشود.
وی در ادامه درباره ضرب شتم معلمین توسط دانش آموزان و اولیا اضافه کرد: ضرب و شتم معلم تقبیح شده و برای ما فوق العاده حساس است و اگر در جایی به ساحت معلم جسارت شود و واحدهای حقوقی استانهای نباید چشم پوشی کنند و باید به آن واکنش دهند. حفظ ساحت مقدس مدرسه و شان و منزلت معلم برای ما بسیار مهم است و با کسانی که به این امر خدشه وارد کنند برخورد میشود.