حرکت فرانسه در مسیر برخورد با جمعیت مسلمان

13:09 - 07 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۸۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حرکت فرانسه در مسیر برخورد با جمعیت مسلمان
فرانسه در دهه‌های اخیر با بی‌توجهی کامل به موضوع حقوق بشر در مسیر برخورد خطرناک با جمعیت مسلمان این کشور حرکت می‌کند.

خبرگزاری میزان – اعلام خبر ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس فرانسه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید بار دیگر پاریس را با موجی از انتقاد‌ها مبنی بر انجام اقدام‌های اسلام ستیزانه و ضد مسلمانان مواجه کرد.

فرانسه در سال‌های اخیر با سرعت بالایی در مسیر اسلام‌ ستیزی حرکت می‌کند؛ این روند سبب نقض گسترده حقوق مسلمانان در این کشور که سهمی پنج میلیون نفری از جمعیت فرانسه دارند، شده است.

سکولاریسم؛ ابزار فرانسه برای توجیه اسلام‌ستیزی

سکولاریسم ادعایی فرانسه به‌ویژه در حوزه مدارس در دهه‌های اخیر موضوعی جنجالی و بحث‌برانگیز بوده است؛ سکولاریسمی که فرانسه مدعی پیروی از آن است، مانند ادعا‌های این کشور در زمینه آزادی بیان دارای استاندارد‌های دوگانه و گزینشی است.

سکولاریسم فرانسه در سال‌های اخیر به بروز تنش‌های سیاسی پی‌درپی منجر شده است.

روند اعمال ممنوعیت‌های مذهبی در مدارس فرانسه به بهانه سکولاریسم ریشه در قوانین قرن نوزدهم در این کشور دارد، زمانی که فرانسه نبرد با هرگونه نفوذ سنتی کاتولیک‌ها در آموزش عمومی را آغاز کرد.

به نظر می‌رسد دستورالعمل‌های قدیمی فرانسه در این زمینه در سال‌های اخیر برای مقابله با اقلیت مسلمان این کشور به‌روزرسانی شده‌اند.

دفاع از سکولاریسم، بهانه‌ای است که فرانسه از آن برای توجیه سیاست‌ها و رویکرد‌های ضد اسلامی خود استفاده می‌کند؛ اهداف متعددی پشت این رویکرد وجود دارند.

فرانسه از سال ۲۰۰۴ پوشیدن روسری در مدارس این کشور را برای دختران مسلمان ممنوع کرد تا به زعم خود از سکولاریسم ادعایی خود که لائیسیته نیز نامیده می‌شود، دفاع کند.

این کشور در سال ۲۰۱۰ ممنوعیت حجاب تمام صورت در انظار عمومی را تصویب کرد که با واکنش جدی مسلمانان این کشور مواجه شد.

از سال ۲۰۱۵، دولت فرانسه قوانین مختلفی را جهت محدود کردن آزادی‌های مذهبی مسلمانان تصویب کرده است، از جمله قانونی که در سال ۲۰۱۶ به تصویب رسید و پوشیدن حجاب در محل کار را ممنوع کرد.

در سال ۲۰۱۷ نیز قانونی در فرانسه تصویب شد که مسلمانان و مساجد را تحت نظارت شدید دولت قرار می‌دهد.

قانونگذاران فرانسوی در سال گذشته نیز به بهانه به‌خطر افتادن ایمنی زنان ورزشکار از ممنوعیت حجاب در مسابقات ورزشی حمایت کردند.

رویکرد اسلام‌ستیزانه فرانسه و تعمیق شکاف‌ها

اعلام خبر ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس فرانسه از سوی وزیر آموزش و پرورش این کشور که در چارچوب اعمال محدودیت‌ها برای مسلمانان این کشور در دولت «امانوئل مکرون» انجام شد، بحث‌های جدی را ایجاد کرد.

تشدید اقدام‌های اسلام‌ ستیزانه و متعاقب آن وخامت روند تبعیض علیه اقلیت مسلمان در این کشور از مهم‌ترین بحث‌های پیش آمده هستند.

در حالی‌که مقام‌های فرانسه تلاش دارند تا عبا را یک لباس مذهبی و نشانه سیاسی در تضاد با فضای سکولار مدارس بدانند، جامعه‌شناسان و کارشناسان بر این باورند که عبا صرفا یک مد در عرصه پوشاک است.

سیاستمداران چپگرای فرانسه ضمن انتقاد از رویکرد دولت «مکرون» در این رابطه می‌گویند که دولت بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه در ماه سپتامبر را به جنگی دوقطبی در فضای سیاسی و مذهبی تبدیل کرده است.

در حالی که برخی از مقام‌های آموزش و پرورش فرانسه از پیشنهاد ممنوعیت پوشیدن عبا در مدارس استقبال کردند، اتحادیه معلمان «SNES-FSU» تاکید دارد که مشکل اصلی مدارس در حال حاضر پوشیدن عبای دختران مسلمان در مدارس نیست.

حرکت فرانسه در مسیر برخورد خطرناک با جمعیت مسلمان این کشور

فرانسه در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بحث‌برانگیز را در مورد لباس‌های اسلامی دنبال کرده که نه‌تنها خشم کشور‌های مسلمان بلکه سازمان‌های بین‌المللی اسلامی و غیراسلامی را برانگیخته است.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که ممنوعیت پوشیدن برقع برای زنان مسلمان نقض حقوق بشری کسانی است که از آن استفاده می‌کنند.

کارشناسان تاکید دارند که فرانسه در مسیر خطرناک برخورد با جمعیت مسلمان خود قرار دارد.

«ریم سارا آلوان» محقق حقوقی فرانسوی، می‌گوید که این نوع سیاست در تقابل با هسته لیبرال قانون ۱۹۰۵ درباره جدایی کلیسا از دولت است؛ قانونی که فرانسه از دهه ۹۰ آن را تحریف و به سلاح تبدیل کرده است.

به گفته وی، این‌گونه سیاست‌ها به ناکامی‌های کشور دامن می‌زند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *