کمپینهای محیط زیستی از فقدان آسیب شناسی و تبلیغات درست رنج میبرند
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، جلسه هماهنگی «کمپین هوای پاک شهر تهران» امروز با حضور آرش حسینی میلانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و پوریا سوری سرپرست مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در محل شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
آرش حسینی میلانی در این جلسه اصلیترین نکته فنی رفع آلودگی هوا را رفع ایرادات دیزل دانست و اظهار کرد: سازمان محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوا روی این بحث متمرکز هستند.
وی افزود: این کمپین باید خود را بر نکات اجرایی که مدیریت شهری در آن زمینه فعالیت و تبلیغات میکند، متمرکز کند. نباید غافل باشیم که به طور معمول کمپینهای ما کمبود آسیب شناسی و تبلیغات دارند که باید اینها را تامین و بررسی کنیم.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امسال برای انجام طرحهای وسیع محدودیت مالی و زمانی داریم، عنوان کرد: اگر بخشی از بودجه موجود را به ساخت چند فیلم تبلیغاتی خوب اختصاص دهیم، تبلیغ گستردهای است که همه میتوانند ببینند و تاثیر گذار باشد.
میلانی با پیشنهاد اینکه باید تمرکز خود را بر بخشهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی بگذاریم، گفت: در حال حاضر ۱۴۰ خودروی دیزلی داریم که فقط ۶ هزار خودرو متعلق به شهرداری است. وقتی برای اصلاح دیزل سخت گیری کنید منجر به اعتراضات دیگران خواهد شد و تبلیغ خوب تبلیغی است که بتواند این اعتراضات را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: در تبلیغات حضور کودکان بسیار موثر است. اما کودکان نیازمند امنیت روانی هستند و اینکه شما حجمی از اطلاعات استرس آور را به آنها تزریق کنید درست نیست و روانشناسی اجتماعی این موضوع نیازمند کار کارشناسی است و به طور حتم باید پشتیبانی فنی داشته باشد.
وی در خصوص نقش موثر سازمانهای مردم نهاد در کاهش آلودگی هوا بیان کرد: پیش از شهرداری سازمانهای مردم نهاد روی این کار تمرکز کردند. آنها در انتظار اقدامات دولتی نمیمانند و در این کمپین هم میتوانند بسیار تاثیرگذار باشند.
سوری: باید برای آلودگی هوا شورا داشته باشیم
پوریا سوری نیز در اینجلسه با بیان اینکه آغاز به کار این کمپین به پشتوانه نیاز دارد، اظهار کرد: اصراری نداریم که مدیریت این کمپین را مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری به عهده بگیرد.
وی افزود: باید شورایی داشته باشیم که بتوانیم آن را در دوره مدیریت جدید شهری راه اندازی و دنبال کنیم تا هر بخشی که میخواهد در این زمینه اقدامی انجام دهد، بداند به چه قسمتی باید مراجعه کند.
آبک: کمپین نمیتواند محیط زیست را نجات دهد
همچنین حمید ابک، طراح کمپین «برای تهران» در معرفی کمپین اظهار کرد: در این خصوص تحقیقات محیط زیستی وسیعی انجام شد و در کنار آن ارتقا همکاری نهادهای زیرمجموعه شهرداری و سازمانهای مردم نهاد را در دستور کار قرار دادیم.
وی با تاکید بر اینکه ما میتوانیم ذیل این شعار مضمونهای متفاوت دیگری را پوشش دهیم، افزود: آلودگی در تهران به قدری جدی است که ما باید با یک کادر فنی و مالی پیش برویم. در تحقیقاتی که داشتیم برخی از خطاهای ما رفع شد و باید توجه داشته باشیم که کمپین نمیتواند هوا را پاک کند و محیط زیست را نجات دهد. فقط میتواند افراد را درگیر موضوع کند.
وی ادامه داد: توصیه من این است که این کمپین را نباید خیلی تفکیک کنیم چرا که همه ما در این شهر زندگی میکنیم و از این معضل آسیب میبینیم و باید برای تهران کاری بکنیم.
ابک در بیان اهداف کمپین برای تهران گفت: اصلاح رفتار مخاطبین کمپین در پیشگیری و یا مواجهه با آلودگی هوا و شیوه صحیح مطالبه گری از مسئولین، نهادهای مسئول، شهروندان کم مشارکت پذیر و همچنین مطالبه گری مردم را خواهیم داشت. البته این مطالبه گری باید به گونهای باشد که ما بتوانیم آن را مدیریت کنیم.
ابک کودکان را یکی از جدیترین مخاطبان این کمپین دانست و افزود: کودکان عنصرهای تاثیرگذاری در خانوادهها هستند. باید آموزش و پرورش و دانش آموزان را با این کمپین درگیر کنیم. یکی دیگر از مخاطبان این کمپین سازمانهای درگیر هستند که آنها هم باید پای کار بیایند چرا که مردم فکر میکنند ترافیک و آلودگی هوا تقصیر شهرداری تهران است.
وی با اشاره به اینکه مردم باید یاد بگیرند برای رفع آلودگی هوا چه کارهایی باید انجام دهند، گفت: سهم رسانههای مختلف در این کمپین مشخص شده است و بهترین اتفاق در پوشش این کمپین رویدادها و دیجیتال مارکتینگ است.
ابک زمان آغاز به کار کمیپن را بسیار مهم دانست و افزود: به طور حتم باید یک آغاز موثر و در ادامه با مردم ارتباط داشته باشیم. در فاز اول اجرای کمپین باید یک گردهمایی داشته باشیم و من باید بتوانم دستاوردهای کمپین را ارائه دهم و از آنها حمایت کنم.
وی همکاری سازمانهای مردم نهاد را لازم و موثر دانست و تصریح کرد: همکاری و همراهی سازمانهای مردم نهاد باعث کاهش هزینههای شهرداری میشود.