افزایش حجم مصرف بنزین در سالجاری قابل درک نیست/تاثیر گرمای هوا بر افزایش مصرف بنزین
خبرگزاری میزان _ رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور، در رابطه با مشکلات به وجود آمده در جایگاههای سوخت گفت: این مشکلات را در مسئله بنزین سوپر به تازگی نداشتهایم، زیرا از چندین ماه قبل در مسئله تولید بنزین سوپر به مشکل برخورد کردهایم. بهعلت شدت مصرف بنزین در کشور ظرفیت موجود در بحث تولید بنزین سوپر را به تولید بنزین معمولی تخصیص دادهایم.
وی در ادامه افزود: تولید بنزین سوپر از چندین ماه قبل کاهشی شده به همین دلیل است که برخی از جایگاهها دیگر بنزین سوپر عرضه نمیکنند. اگر خطوط تولید بنزین سوپر را به همین تولید تخصیص دهیم در زمینه تولید بنزین معمولی و یورو ۴ با مشکل مواجه میشویم. در روزهای گذشته خبرهایی از صفهای شلوغ پمپ بنزینها منتشر شد که علت مختلفی داشت، ولی در حال حاضر در تهران و برخی از شهرستانها در جایگاههای سوخت وضعیت مناسبی را داریم.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور با بیان اینکه در ماه گذشته نیز صفهای طولانی بنزین وجود داشته است، اظهار کرد:، ولی این موضوع رسانهای نشده بود از نظر ما یک ماه پیش صفهای بنزین به دلیل افزایش مصرف شلوغتر بود. ما سال ۱۴۰۲ را با افزایش حیرتانگیز مصرف بنزین شروع کردیم این حجم از مصرف برای ما قابل درک نیست. رکورد مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین در سال زده شد که بر این اساس در بین ۱۰ کشور اول جهان در زمینه مصرف بنزین قرار گرفته و به میانگین مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیدهایم.
نواز در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر تولید نیز در ۲ سال گذشته افزایش یافته است نزدیک به ۱۰۸ تا ۱۰۹ میلیون لیتر افزایش تولید بنزین را داشتهایم، اما با این وجود باز هم نمیتوان مصرف را جبران کرد.
به گفته سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور بیشترین علت افزایش مصرف بنزین پرمصرف بودن خودروها است. بر اساس آمارهای بینالمللی مصرف بنزین خودروهای داخلی خیلی زیاد بوده و افزایش استفاده از کولر خودرو نیز در افزایش مصرف بنزین تاثیرگذار است.
وی با تاکید بر اینکه رکوردهای مصرف بنزین در کشور در حال جابهجا شدن است، افزود: بعد از ورود معاون اول رئیس جمهور به این موضوع مقداری کارها روانتر شد و در برخی از جایگاهها روال عادی عرضه بنزین را شاهد هستیم.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور همچنین توضیح داد: معتقدیم شلوغی پمپ بنزینها به دلیل شایعه گرانشدن بنزین نبوده؛ بلکه به علت شایعه کمبود بنزین این صفها شکل گرفته است و مردم به علت نگرانی از کمبود بنزین مدام به پمپ بنزین مراجعه میکردند تا باکهای بنزین خود را پر نگه دارند.
نواز با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکلات کلان شهرها حل شده و درخواست داریم که اقداماتی انجام شود تا مشکلات استانهای مرزی هم حل شود، افزود: شاید ما مشکلاتی داشته باشیم، اما شرایط به حدی حاد نخواهد شد که برای تامین بنزین با مشکلات اساسی روبهرو شویم.
وی همچنین در رابطه با غیرفعالبودن برخی از پمپبنزینها گفت: در استانهای مرزی طرحهای بومی در حال اجرا است که توزیع را تحتالشعاع قرار میدهد، زیرا اقدامات خاصی برای نظارت و کنترل مصرف وجود دارد به همین دلیل استانهای مرزی بیشترین اعتراضات را دارند. مرحله بعد شهرها و استانهای بزرگ هستند که با بیشترین مشکل مواجه هستند و در مرحله بعد تهران و چند کلان شهر ما هستند که با این مشکلات مواجه هستند بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردهایم وضعیت رو به بهبود است.
نواز در ادامه اعلام کرد: در حوزه خرابی نازلهای هوشمند سوخت در سالهای گذشته تلاش زیادی کردیم تا این مشکلات برطرف شود، با شرکت ملی نفت هم مکاتباتی انجام دادهایم که این خرابیها برطرف شود وضعیت هم تا حدودی بهتر شده، اما این قطعات و تجهیزات نیازمند نوسازی است ۵۸ هزار نوع نازل سوخت داریم که باید از چرخه خارج شوند. البته میزان نازلهای سوختی که با مشکل روبهرو هستند بیشتر از سطح استاندارد جهانی است.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور در ادامه بیان کرد: تعمیرات روی بسیاری از این نازلهای سوخت پاسخگو نیست، ولی میتوان با استفاده از کارت بانکی، توزیع هدفمند سوخت را بهتر انجام داد. در حال حاضر یارانه سوخت هدفمند توزیع نمیشود و برخی از افرادی که جز دهکهای بالای درآمدی جامعه هستند از این یارانه خیلی بیشتر برخوردار میشوند.
به گفته وی مردم میتوانند برای اعلام خرابی نازلهای پمپبنزینها با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ به صورت شبانهروزی و شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ در ساعات اداری تماس بگیرند.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور در رابطه با توزیع گازوئیل نیز گفت: گازوئیل به صورت سهمیهای در استانها توزیع میشود و مشکلات در این حوزه بیشتر از بنزین است جایگاههای سوخت هم به این موضوع معترض هستند، زیرا حقالعملی که برای توزیع گازوئیل میگیرند بسیار کمتر از بنزین است. ولی در مسئله بنزین بهعلت شدت مصرف بنزین امکان دارد که ارسال فرآورده به جایگاهها با تاخیر صورت بگیرد، اما مردم بدانند که هیچ عمدی در این حوزه در کار نیست و تلاش ما این است که جایگاههای سوخت در سراسر کشور فعال باشد و عرضه را برای تمام مردم ایران انجام دهند.
نواز همچنین در رابطه با کاهش تعداد کارتهای سوخت آزاد در جایگاههای سوخت بیان کرد: براساس مصوبه مجلس باید تا پایان شهریور سالجاری ۹۰ درصد سوختگیریها در جایگاهها با کارت سوخت شخصی باشد تا پایش توزیع بهتر شود و به همین علت از فروردین با یک شیب ملایم تعداد کارتهای سوخت کمتر شد و کارتهای سوخت جایگاهها تحت عنوان کارتهای اضطرار شناخته میشوند.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور در ادامه برنامه تهران بیست تاکید کرد: با این اقدام با توجه به اینکه کارت سوختهای شخصی مردم هم به موقع به دستشان نرسیده بود با مشکل روبهرو شدیم و از سوی دیگر این کارتها اضطرار سقف مصرف ۸ هزار لیتر در روز را دارد و اگر استفاده بیشتر شود آن کارت کارایی ندارد. بیشتر مواقع به دلیل اینکه سهمیه کارت سوخت به پایان میرسد این کارت دیگر در جایگاهها به مردم ارائه نمیشود.
به گفته وی محدودیت در برداشت بنزین هم اعمال شده است و بر اساس گزارشات واصله به ما کارت سوخت آزاد محدودیت برداشت ۱۵ تا ۳۰ و ۴۰ لیتر را دارد و برای کارت سوخت شخصی عدد ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتر را گزارش داشته ایم. این شرایط بسته به استان و شهر متفاوت است، ولی در تهران ۶۰ لیتر در هر بار سوختگیری با کارت شخصی امکانپذیر است.
انتهای پیام/