کمبود ۶۰ هزار معلم پرورشی در مدارس

11:38 - 29 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۰۶۵
کمبود ۶۰ هزار معلم پرورشی در مدارس
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به بیان توضیحاتی درباره میزان کمبود نیروی انسانی پرورشی در مدارس پرداخت.

خبرگزاری میزان - به گزارش روابط عمومی برنامه تهران ۲۰، اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه شب گذشته با موضوع احیای معاونت پرورشی گفت: یکی از دلایل به حاشیه کشیده شدن معاونت پرورشی این بود که وظایف و انتظارات از معاونت پرورشی کم کم رنگ باخت و به جای اینکه معاونت پرورشی به پرورش فضایل اخلاقی روی بیاورد به وسیله‌ای برای برگزاری مراسمات و همایش‌ها تبدیل شد.

وی در ادامه بیان کرد: این معاونت وظیفه‌اش ارتباط تک به تک و شناخت تمام دانش آموزان و استعداد‌های آن‌ها بود، ولی این وظیفه به حاشیه رفت و مسائلی مطرح شد که وظیفه تربیت در عهده تمام عوامل حاضر در مدرسه است پس ما نیازی به معاونت پرورشی نداریم.

باقرزاده خاطرنشان کرد: در مقابل این استدلال کارشناسان این حوزه اعلام کردند که معاونت پرورشی نقش تنظیم گری، مدیریت، هدایت دانش آموزان را بر عهده دارد و نباید این مسئولیت زمین گذاشته شود و با همین استدلال مقرر شد دوباره معاونت پرورشی احیا شود.

باقرزاده ادامه داد: بعد از تصویب قانون احیا در سال ۸۶ اهتمامی بر جذب نیروی انسانی متخصص پرورشی وجود نداشته است و استدلال این بوده که کمبود نیروی انسانی باعث شده تمام ظرفیت‌ها به حوزه آموزش داده شود. در ۱۰ سال گذشته در بین ۲۰ هزار دانشجو معلمی که جذب شده کمتر از ۵ درصد آن‌ها برای معاونت پرورشی بوده است.

وی ادامه داد: آموزش و پروش نیاز را اعلام می‌کند و سازمان اداری و استخدامی با توجه به ظرفیتش ظرفیت جذب را اعلام می‌کند و در حال حاضر مجوز جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی در حال صادر شدن است، ولی این موضوع به این زودی‌ها عملیاتی نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: آموزش و پرورش نیاز نقطه به نقطه خودش را اعلام کرده است و از بین ۱۱۸ هزار مدرسه‌ای که داریم ۴۷ هزار مدرسه مربی پرورشی دارند و در حال حاضر ۷ تا ۸ هزار نفر بازنشست می‌شود و ما به ۶۰ هزار نیروی انسانی پرورشی نیاز داریم که به معاونت پرورشی اعلام کرده‌ایم.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت:، اما اینکه این نیاز چطور برطرف شود مشخص نیست و هنوز سازمان اداری و استخدامی در حال فراهم کردم مقدمات آن است. اگر همین امروز استخدام ۵ هزار نفری که سازمان امور اداری و استخدامی با آن موافقت کرده انجام شود ۵ سال بعد این نیرو به بدنه ما تزریق می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: هنوز هیچ چشم اندازی برای برگزاری آزمون استخدامی وجود ندارد. برنامه فراگیر پرورشی مدارس را تدوین کرده ایم و در این برنامه وظایف مربیان پرورشی و اولیایی که می‌خواهند به ما کمک کنند که امسال به مدارس ابلاغ می‌شود و ۵ هدف ایمان، امید، هویت، نشاط و خرد ورزی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: این ۵ هدف ۵ فعالیت پایه اعم از اقامه نماز، اجرای اردو‌های آموزشی، جشنواره‌ها سرود‌ها و فعالیت‌های ورزشی، پرسش و پاسخ و تشکیل‌های دانش‌آموزی دارد. کل بودجه پرورشی برای ۱۶ میلیون دانش آموز زیر ۹۰۰ میلیارد تومان است که تقریبا بودجه ما روزی ۱۶۵ هزار تومان می‌شود که خیلی کم و خنده دار است.

باقرزاده ادامه داد: وقتی سالانه به آموزش و پرورش اعلام می‌شود که سقف افزایش بودجه این وزارت خانه ۲۰ درصد است قطعا افزایش بودجه حوزه پژوهشی هم به همین نسبت بالا می‌رود. درخواست ۳ هزار میلیارد تومان برای بودجه امور پرورشی کردیم که با آن موافقت نشد و اعلام شد که سقف بودجه هر نهادی میزان مشخصی است.

از ظرفیت موسسات قرآنی در امور پرورشی باید استفاده شود

در ادامه نایب رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اقدامات لازم برای احیای معاونت پرورشی پرداخت.

محمد وحیدی گفت: احیا معاونت پرورشی و تربیت بدنی در این وزارت خانه مبتنی بر چند فرآیند است. اولین فرآیند جذب نیروی انسانی متخصص در حوزه پرورشی است که وظیفه تربیت و جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی را در آن‌ها بر عهده دارند و مسئله بعدی جذب نیروی انسانی در حوزه تربیت بدنی است.

وحیدی در ادامه بیان کرد: امسال ردیف جذب معاونین پرورشی در سازمان امور اداری و استخدامی تعیین شد و احیا بخشی از ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان در کشور برای تربیت نیرو‌های تخصصی در حوزه پرورشی نیز در نظر گرفته شده است.

وحیدی در ادامه بیان کرد: در گذشته در دانشگاه‌های تربیت معلم در زمینه نیروی پرورشی نیز جذب وجود داشت و مربی پرورشی را وارد آموزش و پرورش می‌کردند، ولی قانون احیا معاونت پرورشی به درستی اجرایی نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در قانون لایحه برنامه هفتم توسعه که هم اکنون در دستور بررسی است، به موضوع کیفیت و عدالت آموزشی پرداخته شده است و موادی گنجانده شده که فرآیند آینده توسعه آموزشی و پرورشی مدارس را به صورت شفاف بیان کرده است.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: مهمترین نگاهی که در آنجا وجود دارد این است که آموزش و پرورش موظف است در برنامه هایش در حوزه پرورشی به غنی سازی برنامه‌ها توجه کند و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده کند و روش‌های تربیتی جدید مثل اردو‌های آموزشی و پرورشی و مذهبی استفاده کند و نظام جامع امور تربیتی و مراقب از دانش آموزش را ظرف ۶ ماه باید تدوین و اعلام کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر ما به عنوان اولیای دانش آموزان به مخاطرات حوزه دانش آموزان باور داشته باشیم و بدانیم که مدارس از بعد تربیتی باید ارتقا یابند باید نظام جامع امور تربیتی را داشته باشیم تا تعیین شود چه دستگاه‌هایی در این زمینه وظایفی دارند و از پراکندگی در حوزه فرهنگ کشور جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ما سازمان‌های بزرگ قرآنی و فرهنگی داریم و باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

به ازای هر ۴۰۰ دانش آموز یک معلم داریم

محمد صادق عبداللهی کارشناس آموزش نیز در این برنامه گفت: بزرگترین مسئله حوزه پژوهشی ما که باعث شد که قانون احیا هم عملیاتی نشود این است که وزارت آموزش و پرورش هم عزمی به اجرای آن ندارد. پیشنهاد آموزش و پرورش به مجلس برای بودجه پژوهشی ۴۰۰ میلیارد بوده که به هر دانش آموز ۳۲ هزار تومان می‌رسد که در نهایت هم مجلس ۵۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه کرد.

وی ادامه داد: ما با ۶۰ هزار کمبود نیروی انسانی رو به رو هستیم، ولی گویا اصلا باوری به این کمبود وجود ندارد. ما بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم به ازای هر ۱۵۰ دانش آموز باید یک معلم داشته باشیم در حالی که در برخی شهرستان‌ها به ازای هر ۴۰۰ دانش آموز یک معلم داریم.

این کارشناس مسائل آموزشی ادامه داد: متعدد بودن نهاد‌های متولی امور پرورشی هم عامل دیگر رسیدگی نکردن به امور پژوهشی است.

در مدارس ما پرورش رها شده و فقط کنکور مهم است

در ادامه برنامه تهران۲۰ سید باقر پیشنمازی معاون اسبق پرورشی در وزارت آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در مدارس ما فقط به حوزه آموزش و اینکه چند نفر در کنکور رتبه برتر را بیاورند توجه شده است در حالی که این وزارت خانه مسئولیت پرورش را هم بر عهده دارد. ولی در حال حاضر هم قانون احیا مصوب مجلس با عنوان معاونت پرورشی و تربیت بدنی به طور کامل اجرا نمی‌شود. در این قانون صراحتا قید شده که هر مدرسه باید یک معاون پرورشی داشته باشد که اجرایی نشده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *