گفت‌وگو |

مسابقه «خوش‌نمک» بعدی متفاوت از یک طنز

8:14 - 26 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۴۵۲
مسابقه «خوش‌نمک» بعدی متفاوت از یک طنز
تهیه‌کننده مسابقه «خوش نمک» از این برنامه به عنوان یک مسابقه کمدی هیجان‌انگیز نام برد که در هر قسمت از آن پنج شرکت‌کننده که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک کشورمان گرد هم آمده‌اند، برای اثبات بامزگی خودشان با هم رقابت می‌کنند.

مقداد مومن‌نژاد تهیه‌کننده برنامه «خوش نمک» در گفت‌وگو با میزان در مورد ساخت مسابقه «خوش نمک» گفت: مسابقه «خوش نمک» یک مسابقه کمدی هیجان‌انگیز است که سه‌شنبه تا جمعه ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و هدف آن فراهم کردن اوقات فراغتی شاد و مناسب برای مخاطبان است. تا به حال ۱۶ قسمت از مسابقه «خوش نمک» روی آنتن رفته و بنا بر قراردادی که با صدا و سیما بسته شده است، ۳۵ قسمت این مسابقه قبل از ماه محرم و صفر و بقیه آن بعد از ماه محرم به روی آنتن خواهد رفت. 
وی درباره این مسابقه اظهار کرد: مسابقه «خوش نمک» یک مسابقه کمدی هیجان‌انگیز است و در هر قسمت از آن پنج شرکت‌کننده که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک کشورمان گرد هم آمده‌اند، برای اثبات بامزگی خودشان با هم رقابت می‌کنند. 
مومن نژاد به روند برگزاری مسابقه «خوش نمک» اشاره کرد و افزود: این مسابقه در دو فصل و کلا ۷۰ قسمت در حال تولید است. مراحل مسابقه به این شیوه است که در پایان هر قسمت یک نفر که بیش از همه موفق به خنداندن تماشاچیان حاضر در سالن شده و آرای بیشتری از حضار کسب کرده باشد، به مرحله بعدی راه پیدا خواهد کرد. همچنین کسی که کمتر از همه لبخند به لب تماشاچیان آورده باشد به عنوان «خوش نمک» آن قسمت انتخاب می‌شود. فرد خوش‌نمک تندیس یادگاری برنامه را دریافت می‌کند و طی یک خداحافظی باشکوه از دور رقابت خارج می‌شود. هدف اصلی «خوش‌ نمک» خلق لحظاتی خوش برای مردم شریف ایران و جا انداختن فرهنگ شوخ‌طبعی و پذیرش شوخی‌ است. 
وی طراحی و ایده‌پردازی برای تولید مسابقه «خوش نمک» را مورد تحلیل قرار داد و بیان کرد: مسابقه «خوش نمک» از سوی شبکه نسیم سفارش داده شد، اما در مورد ابعاد و طرح آن انتخاب و چینش بر عهده خودمان بود. با نگاهی به شیوه برگزاری سایر مسابقات انتخاب یک مدل و طرح سخت بود، زیرا همخوانی لازم با مضمون مسابقه در آنان وجود نداشت. به همین دلیل اقدام به طراحی و برنامه‌ریزی برای یک برنامه ویژه و طنز را در پیش گرفتیم و برای این منظور از مشاوران متعدد استفاده کردیم. با این همه خروجی نهایی بررسی‌ها و جست‌وجوها برای یک طرح خاص در مورد مسابقه «خوش نمک» تدوین و برنامه‌ریزی شد. در ابتدای راه به کمک سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۵۱ برای جذب تماشاچی و شرکت‌کننده فراخوان داده شد و عده‌ای از افراد اعلام حضور کردند که پس از طی کردن مراحل لازم به مسابقه پیوستند. 
این تهیه‌کننده تلویزیون ویژگی‌های مسابقه «خوش نمک» را نام برد و افزود: مسابقه «خوش نمک» به هیچ برنامه خارجی شباهت ندارد. از سوی دیگر گامی نو برای آشنا کردن مردم جامعه با گویش‌ها و اقوام دیگر در فضای شاد است. در این برنامه تلاش بر این بود که لودگی را از بانمک بودن جدا کرده و آن را به اجرا بگذاریم تا لبخند به لب مخاطب آورده شود. افراد با گویش‌های خاص یک منطقه وارد بازی می‌شوند، با هم‌تیمی‌های خود آشنا شده و شوخی‌های لفظی و محلی را نیز مطرح می‌کنند. در مسابقه «خوش نمک» بخش‌های متعددی همانند اسم و فامیل، حاضر جواب و… در نظر گرفته شده است از ویژگی‌های دیگر مسابقه «خوش نمک» این است که از هیچ سلبریتی در اجرای مسابقه استفاده نشده است. برخی از برنامه‌ها با استفاده از سلبریتی‌ها مخاطب را به سمت خود جلب می‌کنند، اما در مسابقه «خوش نمک» اینگونه نیست. 
مومن‌نژاد تاکید کرد: مسابقه «خوش نمک» برنامه و بازی‌هایی را به مخاطبان آموزش می‌دهد که در خانواده در زمان حضور در کنار همدیگر می‌توانند به اجرای آن بپردازند و اوقات فراغت خود را با شادی پر کنند؛ بازی‌هایی همانند اسم و فامیل که سال‌ها در ایران رواج داشته است. 
وی مضمون مسابقه «خوش نمک» را تشریح کرد و افزود: مسابقه «خوش نمک» تفریحی و سرگرم‌کننده بوده و نوعی نگاه زیرپوستی دارد که در کنار آن بازی به دنبال آموزش است که می‌توان از آن در زمان دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها بهره‌برداری کرد. در گذشته نیز افرادی در خانواده‌ها بودند که نسبت به سایرین بانمک‌تر بوده و زمینه خنده و شادی را برای افراد به وجود می‌آوردند و در شب‌نشینی‌های بلند زمستانی خانواده به عنوان میهمان به خانه اقوام و آشنایان خود می‌رفتند تا اوقاتی خوش را در کنار هم داشته باشند. مسابقه «خوش نمک» از این روابط اجتماعی نشات گرفته و استخراج شده است.

این تهیه‌کننده به سختی‌های مسیر تولید مسابقه «خوش نمک» اشاره و اظهار کرد: ساخت برنامه‌های طنز همواره جزو تولیدات سخت بوده است، حال اگر این برنامه به شیوه مسابقه طنز باشد، دشواری بیشتری را در بر دارد. حرکت در مسیر اصولی طنز در شرایطی که از مسیر اصلی خود خارج نشود و به لودگی و یا تمسخر منحرف نشود، کاری دشوار است و نکته‌ای مهم است. همین مسئله کار را برای تولید اثر طنز و فرهنگی سخت کرده است. افرادی که در این مسابقه شرکت می‌کنند از شهرهای مختلف می‌آیند بنابراین هماهنگی برای ایجاد اسکان و حتی رفت و آمدهای بین شهری آنان در عین حال سالم رسیدن آنان به مقصد مهم است. ما در روند کار حدود شش ساعت فیلمبرداری داریم، در حالی که خروجی آن تنها یک ساعت برای مخاطبان است. 
وی نقایص مسابقه «خوش نمک» را مطرح و بیان کرد: بر این باور تاکید دارم که انتقاد سازنده، زمینه را برای رشد و تعالی برنامه‌ها و حتی افراد فراهم می‌کند. در همین راستا معتقدم که مسابقه «خوش نمک» نیز دارای ایرادتی است و برنامه‌ای که از صفر کار خود را آغاز کرده است، در ابتدا با وجود تمام بررسی‌ها و توجه به جنبه‌های تولید شده، نمی‌تواند بی‌عیب باشد و ایرادات تنها در ادامه مسیر مشخص و اصلاح خواهد شد. در دکور مسابقه «خوش نمک» ایراداتی وجود دارد که دست و پای ما را برای تولید با کیفیت‌تر بسته است و نیاز به اصلاح دارد که در فصل دوم مشکلات آن برطرف خواهد شد. 
مومن‌نژاد بازخورد و استقبال مخاطبان از مسابقه «خوش نمک» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: مسابقه «خوش نمک» یک اثر تازه به تولید رسیده است، با این حال چون داوری را بر عهده مردم قرار داده و بازخورد داوری‌ها همواره به واسطه فضای مجازی به مسابقه برمی‌گردد، از این رو می‌توانیم میزان بازخوردها را مورد سنجش قرار دهیم. از سوی دیگر راستی آزمایی‌هایی که انجام شده است، بیانگر این مهم است که با توجه به شرایط موجود، برنامه توانسته تا حدودی جای خود را در بین مخاطبان باز کند. نکته قابل تامل دیگر درخواست‌هایی است که برای حضور به عنوان تماشاچی داده شده و حدود ۶هزار نفر بر آورد می‌شود. همچنین ۱۰هزار نفر نیز با عنوان شرکت‌کننده درخواست داده‌اند که همگی معیارهای خوبی برای سنجش میزان مخاطبان مسابقه «خوش نمک» محسوب می‌شود. تلوبیون نیز از جمله عواملی است که می‌توان با کمک تعداد بازدیدهای آن در مورد مخاطبان نظر داد. 
وی شاخص‌های مد نظر گرفته شده برای وارد شدن به رقابت‌های مسابقه «خوش نمک» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: درخواست‌هایی که برای شرکت در مسابقه «خوش نمک» داده می‌شود، همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما برخی از این افراد توانایی حضور در مسابقه را ندارند و حتی نمی‌توانند در برابر دوربین بایستند و اجرایی داشته باشند یا صحبت کنند، به همین دلیل معیاری مشخص و نه چندان سخت را برای حضور شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان در نظر گرفته‌ایم و بر اساس آن حرکت می‌کنیم. 
این تهیه‌کننده تلویزیون در مورد انتخاب مجری مسابقه «خوش نمک» بیان کرد: مجری مسابقه «خوش نمک» در گذشته مجری استندآپ کمدی کیش بود و بداهه‌گویی خوبی داشت و می‌تواند در لحظه عکس‌العمل‌های خوبی داشته باشد، از این رو به عنوان مجری مسابقه «خوش نمک» برگزیده شد. 
وی به زمان پخش مسابقه «خوش نمک» اشاره و تصریح کرد: متاسفانه زمان پخش مسابقه «خوش نمک» در ساعت ۲۳ شب است و این امر با توجه به ساعت کار کارمندان و برخی اقشار جامعه نامناسب است، زیرا زمان استراحت بسیاری از شاغلین محسوب می‌شود. در هر صورت نیمی از مخاطبان ما به دلیل زمان نامناسب پخش از دست می‌روند. 
مومن‌نژاد در مورد کاهش میزان مخاطبان تلویزیون و اثر آن بر دیده شدن مسابقه «خوش نمک» تاکید کرد: من معتقدم مدت‌هاست که مخاطبان تلویزیون در سراسر دنیا کاهش یافته است. این مهم به دلیل ورود فناوری و فضای مجازی شکل گرفته و تنها در مورد کشور ما صدق نمی‌کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که همیشه یک برنامه نمی‌تواند تولید شود و روی آنتن برود، بالاخره زمانی نیز خاتمه دوران این برنامه‌ها فرا می‌رسد، در عین حال فضا باید برای تحول در تلویزیون نیز فراهم شود و برنامه‌های جدید با رویکردهای جدید و با ابتکار عمل بیشتر طراحی شود و به اجرا در آید. اکنون زمان آن رسیده است که برخی برنامه‌ها خاتمه یافته و جا برای برنامه‌های جدیدتر باز شود، تا از دل این تحولات نوآوری و جذابیت‌های نوین و رشد یافته‌ای به جامعه ارائه شود. این تحول نیازمند بکارگیری تجربه فعالان عرصه تولید و رسانه و همچنین استفاده از توانمندی‌ها و خلاقیت‌های نبوغ جوانان محسوب می‌شود. 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *