چراغ های راهنمایی و رانندگی در شرایط بحران باید به طور دستی کنترل شوند
به گزارش گروه جامعه ،سردار محمدرضا مهماندار در حاشیه نشست «دورنگاه اطلاعرسانی، فرهنگسازی و آموزش شهروندی در آستانه فصل زمستان» با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرایط رانندگی و ترافیک در تهران در زمان عادی و بارندگی متفاوت است. البته در تمام دنیا شرایط برف و باران موجب افزایش ترافیک میشود و یکی از دلایل ترافیک نیز کاهش سرعت به دلیل لغزندگی خیابان است.
رئیس پلیس راهور تهران ادامه داد: به دلیل حجم زیاد استفاده از خودروهای شخصی در تهران از ساعت ۶ تا ۹:۳۰ صبح و از ساعت ۳ تا ۹ شب ترافیک در تهران و در بزرگراهها اشباع میشود و وقتی در شرایط اشباع به سر میبریم زمان سفر نیز افزایش پیدا میکند و در هنگام برف و باران نیز شدت ترافیک افزایش خواهد یافت.
وی با تاکید بر اینکه تنها ۴۰ درصد از سفرهای تهران کاری است، تصریح کرد: مابقی سفرها مربوط به خرید و یا تفریح است و با توجه به این شرایط مردم باید همکاری لازم را داشته باشند، پلیس و شهرداری نیز در خدمت مردم است و ۱۰۰ درصد نیاز به مشارکت مردم داریم.
سردار مهماندار عنوان کرد: در هنگام بارش برف و باران باید برای کاهش ترافیک و رضایت مندی شهروندان تصمیمات مدیریتی گرفته شود تا از مشکلات بارشهای سنگین برف و باران بکاهد.
وی گفت: در بارش برف سنگین سال ۹۶ ادارات با تاخیر شروع به کار کردند و مدارس نیز تعطیل شدند، بنابراین با این اقدام مردم دیگر در ترافیک معطل نماندند و مشکلات احتمالی نیز برای آنها به وجود نیامد.
رئیس پلیس راهور تهران تصریح کرد: امسال هم در خدمت مردم خواهیم بود و قطعاً با مشارکت آنها شاهد کاهش بار ترافیک در هنگام بارش برف و باران خواهیم بود.
وی از مردم خواست تا برف مقابل خانه خود را پاکسازی و از زنجیر چرخ استفاده کنند و از سوی دیگر مدیران نیز در هنگام بحران تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
سردار مهماندار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تغییر زمان چراغهای راهنمایی و رانندگی موجب افزایش بار ترافیکی نمیشود، توضیح داد: چراغها و زمانبندی برای شرایط عادی خوب است، ولی در زمان بحران مناسب نیست، به عنوان مثال در شرایط بارش برف که ماشینها قدرت حرکتی ندارند میتوان از چراغهای دستی استفاده کرد.
رئیس پلیس راهور تهران افزود: در شرایط بحران باید چراغهای راهنمایی و رانندگی دستی کنترل شود.
وی تصریح کرد: پلیس این آمادگی را دارد که در شرایط بحرانی چراغهای راهنمایی و رانندگی را به صورت دستی کنترل نکند که قطعاً شاهد افزایش بار ترافیکی و قفل شدن مسیرها خواهیم بود.
سردار مهماندار در پاسخ به پرسش دیگری در مورد حذف زوج و فرد عنوان کرد: موضوع کاهش و یا افزایش محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد از اختیارات شورای ترافیک تهران است و با توجه به درخواستهای نهادهای ذیربط موضوع افزایش محدودههای ترافیکی در دستور کار شورای ترافیک قرار میگیرد و در این شورا تصمیمگیری لازم اتخاذ میشود.
وی با بیان اینکه نه پلیس و نه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نمیتواند محدوده طرح ترافیک و یا زوج و فرد را تغییر دهد، گفت: به نظر میرسد گسترش طرح ترافیک و حذف زوج و فرد و پولی کردن آن آثار بسیار مخربی را داشته باشد و موجب به هم ریختن بزرگراههای شمالی شهر میشود، در هر صورت هر تصمیمی که شورای ترافیک در این خصوص بگیرد قابل احترام است و اجرایی میکنیم.