گفت‌و‌گو |

شفیعی: کسب اطلاعات و آگاهی از حقوق فردی و اجتماعی باعث کم شدن دغدغه‌ها می‌شود/ چهره متفاوت از قوه قضاییه در «آقای قاضی»

8:10 - 16 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۷۵۴۱
شفیعی: کسب اطلاعات و آگاهی از حقوق فردی و اجتماعی باعث کم شدن دغدغه‌ها می‌شود/ چهره متفاوت از قوه قضاییه در «آقای قاضی»
تهیه‌کننده فصل اول سریال «آقای قاضی» معتقد است که اطلاعات و آگاهی از حقوق فردی، اجتماعی و فرهنگ‌سازی هدف سریال «آقای قاضی» بوده که اجرایی شده است. 

احمد شفیعی تهیه‌کننده سریال «آقای قاضی» در گفت‌و‌گو با میزان همزمان با بازپخش سری نخست این سریال گفت: سریال «آقای قاضی» دارای ساختار فرمی و روایی منسجم و استاندارد بود. نکته برجسته سریال «آقای قاضی»، استفاده از ساختار دراماتیک و داستانی برای آموزش و انتقال اطلاعات مفید حقوقی به مخاطبان در نظر گرفته شده بود. این سریال در ۴۳ قسمت در آبان ماه سال ۱۴۰۱ پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها روی آنتن شبکه دو سیما می‌رفت. 

وی ادامه داد: سریال «آقای قاضی» گامی موفق در حوزه نمایش و داستان برای شناساندن مفاهیم و اطلاعات حقوقی به مردم بوده و تلاش همکاران و دست‌اندکاران این سریال عملکرد قابل توجه آنان را به دنبال داشت. باید توجه داشت که لزوم حمایت و تقدیر از سازندگان سریال‌هایی همانند سریال «آقای قاضی» زمینه را برای بالا بردن کیفیت تولید در آثار تلویزیونی به دنبال دارد و توجه بیشتر به قالب‌های نمایشی و داستانی برای انتقال مفاهیم و موضوعات مهم و ارزشمند خواهد بود. به همین دلیل تغییر رویکرد در برنامه‌سازی و حرکت به سمت ساخت آثار خلاقانه با محوریت درام و و به دور از شعارزدگی و کلیشه‌پردازی از نکاتی بود که در این سریال مد نظر قرار گرفته بود. 
شفیعی در مورد بازخوردهای این سریال در بین مخاطبان گفت: بررسی‌های میدانی و در عین حال آماری صدا و سیما حاکی از جذب مخاطب و دیده شدن سریال «آقای قاضی» در قالب تلویزیون دارد، در عین حال سخنان بسیاری از همکاران و فیلمسازان نیز بر این مهم تاکید داشت که این سریال توانسته جای خود را در بین مخاطبان باز کند و رضایتمندی از آن زیاد بوده است. 

این تهیه‌کننده به نظرات برخی از مخاطبان در مورد سریال «آقای قاضی» اشاره و اظهار کرد: برخی نظراتی داشتند و معتقد بودند که سریال «آقای قاضی» به مدینه فاضله نزدیک بوده و با واقعیت فاصله داشته است. چرا باید یک قاضی این اندازه ایده‌آل به تصویر کشیده شود؟ من در پاسخ به آنان بیان می‌کنم هدف ما ساخت و بیان وضعیت تراز یک قاضی بود؛ چیزی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و در رویکرد حضرت علی(ع) قرار داشته است، زیرا معتقد بودیم می‌تواند نتایج خوبی در بخش آموزشی برای قضات جوان و دانشجویان این رشته در پی داشته باشد. از سوی دیگر طعم خوش عدالت را به زبان تصویر بیان می‌کند. 

وی بیان کرد: مردم شخصیت «آقای قاضی» را که بهزاد خلج آن را بازی کرده است، به عنوان یک قهرمان نظاره کردند. او توانست با بازی خوب و فیلمنامه قوی چهره‌ای متفاوت را از قوه قضاییه و عدالت به نمایش بگذارد. از این رو باید تاکید کنم که سریال «آقای قاضی» علاوه بر متن موفق، باورپذیری موثر، دکور مناسب و شیوه تصویربرداری خوب و همچنین انتخاب موسیقی متن درست و گرافیک مناسب توجه مخاطبان را به خود جلب کند. 

فیلمنامه‌ای بکر 
شفیعی ویژگی‌های سریال «آقای قاضی» را مورد بررسی قرار داد و افزود: موضوع و مضمون فیلمنامه کاملا بکر بود. در عین حال دغدغه‌های روزمره جامعه را مطرح می‌کرد و از سوی دیگر آموزش‌ها و اطلاعات فراوانی را در حوزه قضایی و قانونی به صورت غیرمستقیم به مخاطب انتقال می‌داد. همه این موارد ویژگی‌هایی بود که در ساختار سریال «آقای قاضی» به کار گرفته شده و در نتیجه سریالی با کیفیت را ارائه کرد. 

این تهیه‌کننده، به چگونگی حضورش در این پروژه اشاره و اظهار کرد: در ابتدا طرح از سوی صدا و سیما به سازمان اوج داده شد و آنها نیز مرا به عنوان تهیه‌کننده این اثر انتخاب کردند. چیزی که در همان ابتدای کار نظر مرا به خود جلب کرد، بار آموزشی و اطلاعاتی بود که در سوژه وجود داشت. روایی بودن فضای سریال «آقای قاضی» سبب شد تا در ابتدا به این امر بیاندیشم که سریالی سخت را در دست دارم، زیرا نظیر این سریال تا به حال در مدیوم تلویزیون تهیه نشده بود. از سوی دیگر حساسیت قانونی و قضایی در این سریال بسیار بالا بود، با این حال به جذابیت کار در همان ابتدای امر ایمان آوردم. 

ساده‌انگاری قوانین 
وی کمبود اطلاعات حقوقی و قانونی را ضعف جامعه دانست و تصریح کرد: از آنجا که جامعه امروز بخش بزرگی از دغدغه‌هایش به دلیل عدم آگاهی از قوانین بوده و ساده‌انگاری در زمینه آموزش و کسب اطلاعات حول محور حقوق عادی و اولیه ضعیف است، چالش‌های فراوانی را شاهد هستیم که درگیری‌هایی را در بر دارد. سریال‌ها و برنامه‌هایی همانند سریال «آقای قاضی» که به صورت غیرمستقیم به ارائه اطلاعات می‌پردازد، به هوشیاری جامعه کمک شایانی کرده و در عین حال فشار کاری و حجم زیاد پرونده‌هایی را که به دادگاه‌ها و دادسراها می‌رود، کاهش می‌دهد.


شفیعی به انتخاب بازیگر در سریال «آقای قاضی» اشاره و بیان کرد: در روند ساخت سریال «آقای قاضی» از بچه‌های با استعداد تئاتر بهره‌برداری شد. آنها افرادی مستعد و در عین حال توانمند هستند که جویای نام بوده و برای فعالیت‌های خود تلاش خوبی انجام می‌دهند. در این مسیر از سلیبریتی‌ها استفاده نکردیم. 
وی یکی از نقاط قوت سریال «آقای قاضی» را مورد تحلیل قرار داد و تاکید کرد: همذات‌پنداری که سریال «آقای قاضی» در بین مخاطبان ایجاد کرد و باورپذیری از جمله نکات شاخص این سریال بود، به همین دلیل امروز شاهد دیده شدن و استقبال مخاطبان از تکرار سریال «آقای قاضی» هستیم. 
تهیه‌کننده سری نخست سریال «آقای قاضی» ویژگی‌های شاخص و شناخته شده سریال‌ها را مطرح و بیان کرد: باید تاکید کنم که نیازسنجی و انعکاس نتایج و بررسی میدانی که عموما برگرفته از دغدغه‌های جامعه است، شاه کلید اقبال و همراه کردن مخاطبان با آثار تولید شده محسوب می‌شود؛ همان کاری که در سریال «آقای قاضی» انجام شد. اگرچه این کار دشواری‌ها و سختی‌های خاص خود را داشت اما همکاری منسجم گروه و همراهی آنان زمینه را برای تولید اثر خوب و با کیفیت که بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند، در بر داشت. 

مجاهدت برای ساخت اثر 
شفیعی دشواری‌های مسیر تولید سریال «آقای قاضی» را بیان و تاکید کرد: تعامل با فضای صدا و سیما کاری بسیار دشوار است، زیرا شبکه‌ها عطش دریافت سریال‌ها را دارند. از این رو فشار بسیاری بر روند تولید و پیش تولید عوامل سریال وارد می‌شود و این امر در تولید و کیفیت آثار نیز تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی و تزریق سرمایه به صورت نامنظم دشواری‌های خاصی در پی دارد و کار را با سختی همراه می‌کند، به همین دلیل باید تاکید کرد که تولید اثر در چنین شرایطی یک مجاهدت است. 

وی شرایط سرمایه‌گذاری با توجه به روند تولید اثر در صدا و سیما را مورد تجلیل قرار داد و افزود: وقتی بودجه نامناسب به اثر انتقال داده می‌شود، مشکلات فراوانی را به دنبال دارد. من به عنوان تهیه‌کننده سریال «آقای قاضی» به دلیل ضررهای مالی عملا ادامه فعالیت با برنامه برایم میسر نبود و سازمان نیز در ادامه برای تولید سری دوم تصمیم گرفت تا مرا کنار بگذارد. البته من در جریان ادامه فعالیت‌های سایر تهیه‌کنندگان با توجه به قسمت دوم سریال «آقای قاضی» نیستم. 

شفیعی تولید آثار فاخر برای ارائه به مخاطبان را مهم دانست و افزود: تهیه آثار با کیفیت یعنی احترام به نگاه مخاطب و ساخت چنین آثاری در شرایط امروز کاری سخت بوده و نیازمند حوصله فراوان است. در عین حال همکاری تمام گروه را طلب می‌کند؛ چیزی که در سریال «آقای قاضی» وجود داشت. من معتقدم برای آثار خوب نمی‌توان قیمت تعیین کرد، زیرا کارکردی که در سطح فرهنگ بر جای می‌گذارد بسیار است و در عین حال اطلاعات قانونی را افزایش داده که این امر بسیار ارزشمند محسوب می‌شود. 

وی گلایه‌ای از رسانه ملی داشت و تصریح کرد: حمایت از سوی رسانه ملی بخش مهم و موثری در روند تولید اثر فاخر است. باید در نظر داشته باشیم که حمایت حتی در حد تقدیر نیا زعرصه تولید است تا آنان را به ادامه راه دلگرم کند؛ نکته‌ای که در عملکرد هیچ یک از این دستگاه‌ها دیده نشد. البته من همواره تلاش کردم تا در هر سطح و مرحله، کار را با بهترین کیفیت تولید و عملی کنم، اما این امر وظیفه دستگاه‌های دیگر اثرگذار را کاهش نمی‌دهد. 

شفیعی در مورد بخش‌های مختلف سریال «آقای قاضی» خاطرنشان کرد: سریال «آقای قاضی» دعاوی شیرین را در هر بخش مطرح می‌کرد که در ضمن آن اطلاعات آموزنده‌ای را برای مخاطبان به همراه داشت، تا حدی که خود من به عنوان تهیه‌کننده این برنامه اطلاعات حقوقی بسیاری کسب کردم، به عنوان مثال نکات حقوقی و حتی آشنایی با ساختار آیین دادسرای کشور را در جریان تولید شناختم؛ هر کدام نکاتی بود که اطلاعات کمی از آنان داشتم. این مسیر برای مردم نیز جذاب بود، زیرا کسب اطلاعات و آگاهی کم شدن دغدغه‌ها را به همراه داشته و در حفظ زمان، انرژی و انگیزه را با خود به همراه دارد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *