گرمای هوا در جهان/ حادثه ریلی در مولداوی به دلیل دمای بالا

10:15 - 15 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۷۴۱۷
گرمای هوا در جهان/ حادثه ریلی در مولداوی به دلیل دمای بالا
چند واگن حامل غلات یک قطار که عازم بندری در رودخانه اوکراین بود، به دلیل گرمای شدید در مولداوی از ریل خارج شدند.

خبرگزاری میزان - مقام‎های سیستم راه آهن مولداوی اعلام کرد که ۶ واگن حامل غلات در یک قطار ۶۱ واگنی که عازم بندری در رودخانه اوکراین بود، به دلیل گرمای شدید در مولداوی از ریل خارج شدند.

راه‌آهن مولداوی، می‎گوید که علت اولیه این حادثه دمای بسیار بالاست که باعث شده استحکام ریل‌ها از بین برود.

به گفته این سازمان، ۶ واگن حامل غلات در حالی که قطار در بخشی از خط ره آهن «کولما-سادیر-لونگا» بود، از ریل خارج شد.

هنوز جزئیاتی درباره مجروحان احتمالی این حادثه گزارش نشده است.

کشاورزان مولداوی که غلات و دانه‌های روغنی را به رومانی و ترکیه صادر می‌کنند، سالانه ۸۰۰ هزار تن محصول گندم را صادر می‌کنند.

تاثیر گرما بر کشور‌های اروپایی

امواج گرما بسیاری از کشور‌های اروپا را با مشکلات گسترده مواجه کرده است. 

به گزارش «یورو نیوز»، مقام‎های آتش‎نشانی در اسپانیا، می‎گویند که روز گذشته در تلاش برای مهار آتش سوزی، ۱۳۰ نفر را از منطقه «پورتبو» در مرز اسپانیا و فرانسه در ساحل مدیترانه تخلیه کردند.

آتش‌سوزی حدود ۴۳۵ هکتار زمین را سوزانده و گفته می‌شود که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در معرض خطر آتش قرار دارند.

 

گرمای هوا در جهان/ حادثه ریلی در مولداوی به دلیل دمای بالا

 

ساعاتی پس از اعلام آتش سوزی در جنوب «پورتبو»، که ایستگاه راه آهن آن اسپانیا را به فرانسه متصل می‌کند، صد‌ها نفر از مردم محلی چندین روستا را تخلیه کرده و شب را در اقامتگاه‌هایی که در این زمان از تابستان پذیرای گردشگران‌اند، سپری کردند. 

منابع خبری می‌گویند که وزش باد شدید به گسترش آتش در طول شب کمک کرد و مانع پرواز هواپیما‌های آب‎پاش برای خاموش کردن شلعه‌های آتش شد.

مقام‌های کاتالونیا در اسپانیا می‌گویند که برق حدود ۴ هزار نفر قطع شده و تردد ریلی میان «پورتبو» و «فیگرس» به سمت جنوب متوقف شده است. جاده اصلی «پورتبو» و مرز فرانسه نیز بسته شده است.

 

 

بر اساس داده‌های سیستم اطلاعات آتش‌سوزی جنگل‌های اروپا در سال گذشته حدود ۵۰۰ مورد آتش‌سوزی بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی را در اسپانیا سوزاند که بر اساس داده‌های سامانه اطلاعات آتش‌سوزی جنگل‌های اروپا، بالاترین رکورد در اروپا به حساب می‌آید.

به گزارش «پی‌بی‌اس»، همچنین در پی گرمای شدید، بخش گردشگری کشور‌هایی مانند ایتالیا، اسپانیا و یونان نیز تحت تاثیر امواج گرما و آتش سوزی‌های جنگلی قرار گرفته است.

یونان، ایتالیا، الجزایر و تونس در مجموع بیش از هزار و ۳۵۰ کیلومتر مربع(۵۲۰ مایل مربع) از اراضی جنگلی خود را در آتش سوزی‌هایی که در اواخر جولای ۱۲۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده بود، از دست دادند. 

در همین حال ادامه گرمای شدید در یونان طی روز‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.

این حوادث باعث شده‌اند که این کشور‌ها با افت تقاضای گردشگران برای سفر مواجه شوند. 

تاثیر موج گرما بر دمای اقیانوس‌ها

به گزارش «رویترز»، محققان پروژه اروپایی موسسه رصد زمین «کوپرنیک» می‌گویند که دمای سطح اقیانوس‌های جهان به ۲۰.۹۶ درجه سانتی‌گراد رسیده که این میزان، بالاترین مقدار اندازه‌گیری شده تاکنون به حساب می‌آید.

به گفته کارشناسان، دمای اندازه‌گیری شده سطح اقیانوس‌ها یکشنبه گذشته با رسیدن به ۲۰.۹۶ درجه سانتی‌گراد، از بالاترین میزان اندازه‌گیری شده قبلی در سال ۲۰۱۶ نیز فراتر رفت. 

بر اساس یافته‌های جدید، در جنوب فلوریدا اقیانوس اطلس تا میزان بیش از ۳۰ درجه گرم شده و این موضوع، پیامد‌های چشمگیری برای گیاهان و جانوران زیر آب به دنبال خواهد داشت.

در همین حال، دریای مدیترانه در ماه جولای به بالاترین دمای روزانه خود، یعنی ۲۸.۷۱ درجه سانتی‌گراد رسید. بالاترین میزان قبلی ۲۸.۲۵ درجه سانتی‌گراد در طول موج گرمای شدید تابستان سال ۲۰۰۳ گزارش شده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *