سفرهای هنیه و عباس به ترکیه و مصر/حرکت حماس و فتح به سمت همکاری

14:49 - 08 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۳۸۱
سفرهای هنیه و عباس به ترکیه و مصر/حرکت حماس و فتح به سمت همکاری
هدف نشست قاهره احیای گفت‎وگو‌های آشتی میان گروه‌های فلسطینی اعلام شده است.

خبرگزاری میزان - «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به تازگی میزبان دیداری نادر میان «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «اسماعیل هنیه»، رئیس سیاسی حماس، بود.

اردوغان در این دیدار گفت که اختلاف میان فلسطینی‌ها در خدمت بازیگرانی است که می‌خواهند تلاش‌ها برای حل و فصل مناقشه فلسطین را تضعیف کنند. 

تلاش‌های منطقه‌ای برای گفتگو‌های آشتی میان گروه‌های اصلی فلسطینی

به گزارش «المانیتور»، این دیدار نادر میان طرفین فلسطینی پیش از گفت‎وگو‌ها میان گروه‌های اصلی فلسطینی از جمله «فتح» به ریاست «عباس» و حماس که قرار است امروز در قاهره مصر برگزار شود، انجام شد.

«عباس» و «هنیه» آخرین بار در جولای ۲۰۲۲ ملاقات کردند؛ زمانی که «عبدالمجید تبون»، رئیس جمهور الجزایر میزبان این ۲ نفر در الجزیره بود. دیدار در الجزایر اولین دیداری از این قبیل از سال ۲۰۱۶ بود. 

«تبون» نیز اخیرا به ترکیه سفر کرد که نشان دهنده افزایش تلاش‌های منطقه‌ای برای متقاعد کردن گروه‌های فلسطینی برای پیشبرد گفت‎وگوهاست.

این دیدار در آنکارا در چارچوب سفر ۲ روزه «عباس» به ترکیه انجام شد. 

رئیس جمهور ترکیه در یک کنفرانس خبری مشترک پس از دیدار روز «محمود عباس»، بر اهمیت وحدت فلسطین تاکید کرد و گفت: آشتی میان برادران فلسطینی ما یکی از عناصر کلیدی در این روند است.

هدف نشست قاهره

هدف نشست قاهره احیای گفت‎وگو‌های آشتی میان گروه‌های فلسطینی است.

جهاد اسلامی فلسطین پیشتر اعلام کرده بود که به دلیل اقدامات اخیر تشکیلات خودگردان فلسطین علیه اعضای خود در کرانه باختری، در مذاکرات قاهره شرکت نخواهد کرد. 

در این کنفرانس، سران گروه‌های فلسطینی راه‌های دستیابی به وحدت ملی و آخرین تحولات در عرصه فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

«عباس» همچنین امیدوار است حماس را متقاعد کند که به یک دولت جدید فلسطینی بپیوندد که به شکاف بین کرانه باختری و نوار غزه پایان دهد. 

در همین حال حماس گفت که هدف اصلی نشست قاهره، اتخاذ یک رویکرد و استراتژی جامع ملی است.

«عزت الرشق»، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، تاکید کرد که اولویت و هدف اصلی نشست سران گروه‌های فلسطینی در قاهره اتخاذ رویکرد و استراتژی جامع ملی و یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی و جنایت آن علیه ملت فلسطین و دفاع از قدس، مسجد الاقصی و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی در برابر خطر صهیونیست‌سازی و دفاع از این سرزمین در برای توسعه شهرک‌سازی رژیم اشغالگر است.

«الرشق»، می‎گوید: ما به دنبال تقویت مقاومت با تمامی شیوه‌های آن از جمله مقاومت مسلحانه و وحدت بخشی به گروه‌های فلسطینی و مخالفت قاطع با همکاری امنیتی با دشمن صهیونیستی و بازداشت‌های سیاسی هستیم. 

وی افزود که جنبش متبوعش موافق هرگونه گفت‎وگوی ملی با هدف تقویت جبهه داخلی و پایبندی به حقوق ملی است. 

این مقام حماس اظهار کرد: ما بار‌ها بر حرص و پافشاری خود بر تحقق آشتی ملی طبق توافقات قبلی تاکید کرده و گفته‌ایم نیازی به دیدارها، گفت‎وگو‌ها و توافقات جدید نیست و هرآنچه که لازم است، اجرای توافقنامه‌های قبلی است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *