تایوان؛ انبار مهمات آمریکا در شبه جزیره

10:06 - 08 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۲۹۵
تایوان؛ انبار مهمات آمریکا در شبه جزیره
آمریکا در جدیدترین اقدام خود در جهت تقابل با چین بسته کمک نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری برای تایوان را اعلام کرد.

خبرگزاری میزان - چین پس از اعلام بسته کمک نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری کاخ سفید به تایپه، آمریکا را متهم کرد که تایوان را به یک «انبار مهمات» تبدیل کرده است. 

دفتر امور تایوان چین به تازگی بیانیه‌ای را در مخالفت با کمک نظامی به تایوان که پکن آن را قلمرو خود می‌داند، صادر کرد.

«چن بین‎هوا»، سخنگوی دفتر امور تایوان چین، گفت: اقدامات آن‌ها(آمریکا)، تایوان را به انبار باروت و مهمات تبدیل می‌کند و خطر جنگ در تنگه تایوان را تشدید می‌کند.

ارتش چین در سال‌های اخیر رزمایش‎های نظامی خود را با هدف تایوان افزایش داده و جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی را به مناطق اطراف این جزیره اعزام کرده است.

در همین حال وزارت دفاع تایوان اعلام کرده که ۶ کشتی نیروی دریایی چین را در نزدیکی این جزیره شناسایی کرده است. 

دولت حاکم تایوان خرید تسلیحات از آمریکا را به عنوان بخشی از استراتژی بازدارندگی در برابر چین افزایش داده است. 

برخلاف خرید‌های نظامی قبلی، آخرین بخش از کمک‌ها بخشی از اختیارات ریاست جمهوری آمریکاست که سال گذشته از سوی کنگره آمریکا برای استخراج تسلیحات از انبار‌های نظامی فعلی آمریکا تصویب شد؛ بنابراین تایوان مجبور نیست منتظر تولید و فروش تسلیحات نظامی باشد. 

تسلیحات آمریکایی فروخته شده به تایوان

به گزارش «گلوبال تایمز»، در حالی که تایوان ۱۹ میلیارد دلار تسلیحات خریداری کرده است، بسیاری از این تسلیحات هنوز به تایوان تحویل داده نشده است.

واشنگتن سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل برای انسان، قابلیت‌های اطلاعاتی و نظارتی، سلاح‌های گرم و موشک‌ها را به تایوان خواهد فرستاد. 

با این طرح، آمریکا فروش تسلیحات به این جزیره، از جمله فروش سیستم‌های مین‌گذاری، سیستم‌های پرتاب چند موشک HIMARS، تانک‌های M۱A۲، موشک‌های ضد کشتی هارپون، موشک‌های کروز SLAM-ER، موشک‌های پاتریوت زمین به هوا، موشک‌های قابل حمل برای انسان استینگر و جت‌های جنگنده F-۱۶V. را تشدید کرده است.

نفع آمریکا از ایجاد تنش در موضوع تایوان

«وی دونگسو»، کارشناس نظامی مستقر در پکن، معتقد است آمریکا به دنبال هر وسیله‌ای برای ایجاد تضاد‌ها و بیگانگی‌ها بین سرزمین اصلی چین و جزیره تایوان است و تلاش می‌کند تا مردم جزیره تایوان را مجبور به مقاومت در برابر اتحاد مجدد با چین به قیمت جان مردم محلی کند.

کارشناسان می‌گویند که تسلیحات آمریکایی مانند سیستم‌های مین‎گذاری که در اختیار جزیره قرار می‌گیرد نیز شمشیر‌های دولبه‌ای هستند که می‌توانند دهه‌ها پس از استقرار، تهدیدی برای غیرنظامیان در این جزیره باقی بمانند و تهدیدات انسانی جدی ایجاد کنند.

آن‌ها می‎گویند که ارائه تعداد زیادی تسلیحات از سوی آمریکا تنها خطر آسیب‌های جانبی را افزایش می‌دهد. 

این طرح قصد آمریکا را برای استفاده از جزیره تایوان به عنوان خدمتی به اهداف سلطه جویانه واشنگتن در مهار و سرکوب چین، بدون در نظر گرفتن زندگی مردم تایوان افشا کرد. 

به گفته کارشناسان، تبدیل جزیره تایوان به انبار مهمات طرحی است که فقط به نفع آمریکاست و فروش چنین مقادیری از تسلیحات گران قیمت و در عین حال منسوخ شده نیز سود زیادی برای مجتمع صنعتی-نظامی آمریکا به همراه دارد.

سوءاستفاده آمریکا از متحدانش برای تقابل با چین

آمریکا، متحدان و شرکای خود را در منطقه آسیا-اقیانوسیه و حتی از سایر نقاط جهان برای برگزاری رزمایش‌های مشترک در نزدیک چین فرا می‌خواند و اغلب مسئله تایوان را به عنوان موضوع رزمایش مطرح می‌کند.

تحلیلگران معتقدند که آمریکا از متحدان و شرکای آسیایی خود به عنوان پایگاه استقرار استفاده می‌کند و در عین حال با آن‌ها به عنوان کانونی که در مقابل چین قرار دارد، رفتار می‌کند. 

آمریکا همچنین متحدان خود را به خط مقدم درگیری احتمالی برای رویارویی با حریف استراتژیک خود سوق می‌دهد.

یک کارشناس نظامی، می‎گوید: با توجه به اینکه آمریکا کشوری خارج از منطقه است، چنین درگیری از سرزمین آمریکا بسیار دور است، اما کشور‌های منطقه که به ارابه آمریکا بسته شده‌اند باید هزینه‌های خود را متحمل شوند.

این کارشناس، معتقد است آمریکا با ارسال تحریک‎آمیز هواپیما‌های جنگی و کشتی‌های جنگی از طریق تنگه تایوان، مقامات این جزیره را برای مقابله با سرزمین اصلی چین تشویق می‌کند.

کارشناس مذکور عنوان کرد که چنین ترانزیت‌های تحریک‎آمیزی از سوی تعداد کمی هواپیما یا کشتی در مقایسه با توانایی‌های رو به رشد ارتش چین از اهمیت نظامی کمی برخوردار است، اما سیگنال‌های اشتباهی را به نیرو‌های جدایی‎طلب تایوان و سایر کشور‌های منطقه ارسال می‌کند و آن‌ها را فریب و مجبور به مقابله با چین می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *