در مسئله ارز اگر قوه قضاییه برای مبارزه با اخلالگران اقتصادی اجازاتی از رهبرانقلاب نمی‌گرفت این آرامش نسبی بوجود نمی‌آمد/ جمهوری اسلامی«دیپلماسی بزک» آمریکایی‌ها را دنبال نمی‌کند

10:33 - 12 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۲۵۳۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : وجود نقدینگی بالا از مشکلات موجود در کشور است و قبل از حوادث اخیر برای ارز، این مسئله هویدا بود و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به این موضوع وقوف داشت.
وجود نقدینگی بالا از مشکلات موجود در کشور است/ انجام کار مستمر دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس برای نظام بودجه‌ریزیبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، علی لاریجانی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: کار مستمری را دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس برای نظام بودجه ریزی انجام داده‌اند که آماده است و البته برای اجرای آن باید یک شرایط عمده و خاصی در کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: وجود نقدینگی بالا از مشکلات موجود در کشور است و قبل از حوادث اخیر برای ارز، این مسئله هویدا بود و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به این موضوع وقوف داشت.

در طول این سه سال برای واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام، حرکت مطلوبی نشده است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای جذب نقدینگی بنا شد، طرح‌های عمرانی نیمه تمام واگذار شوند، افزود: فکر نمی‌کنم حرکت مطلوبی در طول این سه سال شده باشد. اختیارات لازم در این باره داده شده است و در صورت انجام آن، هم آبادانی در کشور صورت می‌گیرد و هم نقدینگی‌ها جذب می‌شوند.

نظام بودجه‌ریزی ما بسیار قدیمی است
لاریجانی درباره نظام بودجه ریزی بیان کرد: نظام بودجه ریزی ما بسیار قدیمی است و باید حتما براساس عملکرد باشد تا بتوان یک سنجش واقعی در این زمینه داشت.
 
حجم نقدینگی در کشور زیاد است
وی ادامه داد: حجم نقدینگی در کشور زیاد است و مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌ها هم به این امر وقوف داشتند و یک راه حلی که ما به ذهن‌مان رسید و در چند سال اخیر این اختیار قانونی را به دولت دادیم که برای جذب نقدینگی این طرح‌های عمرانی نیمه تمام را واگذار کند. فکر نمی‌کنم خیلی حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد.
 
لاریجانی خاطرنشان کرد: سه سال است که این کار در قانون گذاشته می‌شود و اختیارات هم داده می‌شود. اخیرا هم در شورای هماهنگی سه قوه باز روی این تاکید کردیم و اختیارات دادیم که این کار صورت بگیرد. لختی وجود دارد و به نظر من در این زمینه خیلی می‌توانند، کار کنند تا هم آبادانی در کشور صورت بگیرد و هم نقدینگی جذب شود. این یک بخش است و کار‌های دیگر هم در این زمینه صورت می‌گیرد.
 
رئیس مجلس با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل مهم وضعیت بانک‌ها بود، خاطرنشان کرد: از سال ۹۴ کاملا آلارم این موضوع را مرکز پژوهش‌ها داده بود و تحقیقات مفصل و ویرایش‌های مختلفی صورت گرفت. معلوم است چه کاری صورت می‌گیرد. جنس این کار فقط از راه تقنین امکانپذیر نیست، چون منابعی برای حل این نیاز بوده است و باید دولت حتما به آن ورود کند.
 
نرخ بالای سود بانکی مخل تولید کشور است
وی گفت: اینکه نرخ سود بانکی این قدر بالاست، مخل تولید کشور است و حل آن به چالش بانک‌ها بر می‌گردد که باید آن را حل کرد. خب مسئله روشن است و بانک مرکزی تا حدی هم در این زمینه همراه است. این موضوع در دستور قرار گرفته تا بین سه قوه حل شود.
 
لاریجانی تاکید کرد: در چالش‌های بانکی به طور مثال در کاسپین دیدید، چه مشکلی ایجاد شد. چند میلیون نفر از مردم را درگیر کرد؛ به خاطر همین نیز جلسات متعددی در مجلس و در سازمان خاص بین سه قوه گذاشتیم تا این مسئله را حل کنند و با یک زحمتی این مسئله حل شد. مسئله بانک‌ها چیز ساده‌ای نیست و باید خیلی بیشتر روی آن کار کرد.
 
طرح مجلس برای ساماندهی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی
وی با بیان اینکه مسئله دیگر صندوق‌های بازنشستگی است، تصریح کرد: این مورد هم افق آینده اش کاملا روشن است. کاری که در مرکز پژوهش‌ها انجام دادند، خیلی روشن است که وضعیت آن چگونه است. برای این کار یک کار اولیه در بودجه امسال انجام دادیم؛ یک امکان و اختیاری را به دولت دادیم تا از منابع و امتیازاتی، بدهی‌های مربوط به صندوق بازنشستگی را بدهند، اما تا این ساعت که خدمت شما هستم تحرکی ندیدیم؛ این چیز مهمی است و اگر این گام موفق می‌شد در سال بعد می‌توانستیم قدم بعدی را برداریم وصندوق‌ها سرپا شوند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته دیگر موضوع آب در کشور است. این احتیاج به همراهی و همکاری قوای مختلف برای حل آن دارد، سرمایه گذاری خاص نیاز دارد. از این جنس مسائل موضوعاتی بود که مجلس را درگیر کرده بود که بر خی منجر به یک گام قانونگذاری شد و برخی هم باید در در نجله‌های مشترک سه قوه سامان یابد که در حال پیگیری هستیم.
 
تصویب ۱۲۸ قانون در مجلس دهم
وی بیان کرد: برخی از مسائل هم نیاز به قانونگذاری داشت، البته حدود ۱۲۸ قانون را در این دوره تصویب کردیم که برخی از آن‌ها مهم است و من عرض می‌کنم، برخی هم مواردی است که اصلاح امور قوانین دیگر بوده است.
 
لاریجانی اظهار کرد: این را عرض کنم که یک کار زیر بنایی در معاونت قوانین مجلس آغاز شد و آن تنقیح قوانین است ما قوانین بسیار زیادی در کشور داریم که بخشی از آن منسوخ شده و باید از بین برود. برخی هم نسخ ضمنی شده و باید روشن شود تا معلوم شود فقر ما در قانون در کجاهاست.
 
رئیس مجلس اضافه کرد: این کار به سرعت در معاونت قوانین پیگیری می‌شود و با معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز همکاری می‌کنند و دستگاه‌های مختلف که ادارات حقوقی دارند باید در این زمینه همکاری کنند، زیرا یک کار حقوقی است.

قانون اشتغال پایدار در روستا‌ها
وی بیان کرد: یکی دیگر از قوانین مهم همین قانون اشتغال پایدار در روستا‌ها بود که کار بسیار مهمی بود و ما اجازه‌ای از رهبر معظم انقلاب گرفتیم تا از صندوق توسعه مبلغ یک و نیم میلیارد دلار برداریم و همین مقدار را هم بانک‌ها بگذارند تا این تسهیلات با سود پایین در اختیار کسانی بگذاریم که در روستا‌ها سرمایه گذاری می‌کنند.
 
وی افزود: کار شروع شده است و می‌تواند با سرعت بیشتری انجام شود و اگر کار موفق باشد که بتواند جوانانی که در روستا‌ها هستند را نگه دارد که مجبور به مهاجرت نشوند،ما می‌توانیم این را تمدید کنیم و باز تزریق منابع کنیم.
 
قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای
لاریجانی عنوان کرد: یکی از قوانین مهم دیگر نظام جامع آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای بود که این کار مهمی بود. ما تا هرم نیروی انسانی مان در کشور از نظر تخصصی وارونه است یعنی به جای اینکه افراد متخصص کم باشند و تکنسین مان زیاد باشد، جابجا شده است و به همین دلیل باید این بخش را مورد حمایت قرار دهیم.
 
قانون مدیریت مصرف سوخت
رئیس مجلس گفت: از قانون‌های دیگری که بررسی کردیم می‌توان به قانون مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد که بسیار مهم است. احکام دائمی برنامه توسعه کشور هم بود. قانون استاندارد کشور که حتما باید تدوین می‌شد و قانون برنامه ششم هم که چالشی بین دولت و مجلس بود و حل شد.
 
وی ادامه داد: همچنین قانون صدور چک، قانون کودک و نوجوان، قانون کاهش حکم اعدام بود، قانون حمایت از حقوق معلولان، قوانین بودجه سالانه، قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی و همچنین لایحه هوای پاک و لایحه خاک که هر دو جزو قوانین مهم کشور هستند، نیز بررسی کردیم.
 
رئیس مجلس افزود: البته قانون ممنوعیت بازنشستگان هم هست که سر وصدای زیادی داشت و چند قانون در دست هست مانند صندوق مکانیزه، ارزش افزوده، بانک مرکزی، قانون بانک‌ها که این‌ها در کمیسیون کارشان تمام شده و یکی در دستور است و بقیه هم در حال آمدن است و قوانین مادر در کشور هستند.
 
لاریجانی بیان کرد: قانون تجارت تقریبا کارش تمام شده است و البته قانون بزرگی است. من متعجبم که چطور این قانون را در مجلس تصویب کردیم، زیرا در حدود ۱۲۰۰ ماده دارد و ساده نیست. اگر شورای نگهبان قبول می‌کرد این اصل ۸۵ شود و در کمیسیون، خیلی بهتر بود.
 
وی گفت: یکی هم قانون سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی است که این هم کارش تقریبا تمام شده است و یکی هم قانون مربوط به محیط بانان و جنگلبانان از قوانین مهمی بود که در این دوره تصویب شد.
 
برگزاری ۲۸ جلسه میان دولت و مجلس برای حل چالش‌ها
رئیس مجلس تصریح کرد: یکی از کار‌های مهمی که انجام شد اینکه ما ۲۸ جلسه داشتیم برای این چالش‌های مهمی که در این کشور است و برخی از این‌ها نیاز به قانون ندارد و نیاز به فهم مشترک دولت و مجلس دارد تا موضوع را حل کنند. موضوع فضای مجازی، یکی از موضوعات مشترک بین ما بود که ۲ تا ۳ ساعت وقت برد. بحران آب در کشور در یکی از جلسات و وضعیت سرمایه گذاری در کشور و مشکلات آن هم مورد بحث قرار گرفت.
 
لاریجانی عنوان کرد: آسیب‌های اجتماعی، وضعیت بازار نفت و گاز از موضوعات مورد توجه بود و موضوع ریزگرد‌ها از نظر محیط زیست، صندوق‌های بازنشستگی بازار ارز، مسائل ارز، وضعیت بانک‌ها از نمونه جلساتی بود که ساعت‌ها وقت برد تا اینکه چگونه این مشکلات حل شود.
 
ارائه ۷۶۰۰ گزارش حسابرسی توسط دیوان محاسبات
رئیس مجلس اضافه کرد: در قسمت نظارت هم، دیوان محاسبات بررسی‌های مستمری دارد و حدود ۷۶۰۰ گزارش حسابرسی به مجلس در سطح استانی و ملی  ارائه کرده است. درباره صندوق ذخیره فرهنگیان گزارش مهمی داد که در تحقیق و تفحص استفاده شد. درباره هدفمندی یارانه چندین گزارش ارائه کرد، علاوه بر تفریق بودجه که می‌دهد.
 
تشکیل ۲۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات
لاریجانی خاطرنشان کرد: تعداد ۲۷۰۰ پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شده که به تعداد ۱۱۰۰ مورد آن محکه رای داد و مبالغ زیادی از این پرونده‌ها که به نتیجه رسید، منابعش به خزانه برگشت و معاونت نظارت مجلس کار می‌کند و قوانینی که باید اجرا شود دستور العمل و آیین نامه هایش را مشخص می‌کند تا کمیسیون‌ها پیگیری کنند و زمینه برای تصمیم گیری در کمیسیون‌ها را فراهم می‌کنیم.
 
مجلس از بُعد نظارتی و تقنینی عملکرد مشخصی دارد
رئیس مجلس در ادامه نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص عملکرد مجلس دهم و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: مجلس از بُعد نظارتی و تقنینی عملکرد مشخصی دارد، اما در اموری می‌تواند رأساً عمل کند که بار مالی نداشته باشد، چرا که در صورت ایجاد بار مالی براساس اصل ۷۵ قانون اساسی، شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت و نباید فراموش کرد بسیاری از چالش‌ها بار مالی دارد و باید با وفاق بین دولت و مجلس حل شود. به طور مثال مسائل کمبود آب، محیط زیست و دریاچه ارومیه، نیاز به سرمایه گذاری برای رفع مشکلات دارد که باید در این راستا وفاق ایجاد شود و برخی امور نیز از طریق قانونگذاری انجام می‌شود.

طبق گزارش خانه ملت، رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: در مجلس چند تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح بر حسب مورد صورت گرفته و گاهی از ظرفیت ماده ۲۳۴ استفاده شده که از ظرفیت این ماده در زمان استنکاف از قانون توسط دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

تلاطم ارزی روی بسیاری از مسائل تاثیرگذار بود
 لاریجانی با تاکید بر رفع مشکلات مردم گفت: بخشی از مسائل اقتصادی مربوط به مشکلات داخلی است و برخی نیز ناشی از فشار‌های بین المللی بوده و در این راستا وقت گذاشته شده است تا مشکلات حل شود. به طور مثال در تلاطم ارزی اخیر نرخ دلار تا ۲۰ هزار تومان بالا رفت و در این راستا وقت زیادی برای تعدیل نرخ ارز و ایجاد ثبات گذاشته شد و بخشی از مسائل در شورای هماهنگی اقتصادی قوا مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه تصمیمات در حال تاثیرگذاری است و نرخ ارز روند کاهش را طی کرده و هنوز این موضوع جای کار دارد.

لزوم رفع مشکلات بخش خودروسازی
وی ادامه داد: مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مسائل مختلف را بررسی می‌کنند، به طور مثال مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازان که افراد زیادی در این صنعت شاغل هستند، مورد بررسی قرار گرفته، چرا که عدم توجه به این موضوع به بیکاری کارگران در صنعت خودرو می‌انجامد، در راستا شخصاً و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی جلساتی برگزار کرده تا وضعیت خودروسازی عادی شود. در مشکلات علاوه بر عنصر خارجی، مسائل داخلی که از گذشته وجود داشته نقش دارد، هر چند که ممکن است وظیفه مجلس رسیدگی مستقیم به این امور نباشد، اما باید مشکلات مردم حل شود.

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز در حال رسیدگی به موضوعات ذی ربط است و به استعلامات قوه قضائیه پاسخ می‌دهد.

لاریجانی درخصوص جایگاه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص دو وظیفه دارد، یکی از وظایف آن در زمانی است که اختلاف نظری بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت، ورود کند. در زمان امام خمینی (ره) براساس ضابطه‌ای اگر دو سوم مجلس روی موضوعی تاکید می‌کرد دیگر مسئله نیازی به بررسی در شورا نداشت که بعد‌ها با تغییر قانون اساسی، این موضوع تغییر کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت، یکی دیگر از وظایف مجمع نقش مشورتی است و مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ می‌کند هر چند که وظایف جانبی نیز وجود دارد.

وی در این رابطه ادامه داد: بخش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی شکل گرفت و مقام معظم رهبری وظیفه نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی را به مجمع تشخیص محول کردند. در این دوره نیز مقام معظم رهبری این اختیار را دادند که مجمع تشخیص هیاتی برای نظارت انتخاب کند. اشکال در روش اجرا است که این موضوع ایهام ایجاد کرده و مانند مجلس سنا شده است. این در حالی است که در ایران یک مجلس وجود دارد، بنابراین مجمع تشخیص نمی‌تواند قانونگذاری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هیات نظارت مجمع تشخیص می‌تواند موضوعات را به کمیسیون‌ها ارائه کند تا بررسی‌های لازم انجام شود و اگر مصلحت دید اجرا شود یا انجام نشود. اما مجمع تشخیص پس از طی مسیر می‌تواند موضوع را به شورای نگهبان واگذار کند تا براساس قانون اساسی موضوع مورد رسیدگی قرار بگیرد. در هر صورت در زمان اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مجمع تشخیص می‌تواند تصمیم گیری کند.

در حال حاضر تغییر قانون اساسی به صلاح نیست
لاریجانی درباره اینکه موضوع که پیشنهاد بازنگری در قانون اساسی و همچنین پیشنهاد تشکیل مجلس دوم مطرح شده، گفت: تقسیم بندی مجلس در برخی دولت‌ها وجود دارد، همچنین در قانون اساسی آمده است که متناسب با شرایط برخی امور تغییر کند، اما بنده در شرایط فعلی زمان را برای رسیدگی به امور مذکور مناسب نمی‌دانم، چرا که در حال حاضر با توجه به شرایط داخلی و مسئله تحریم ها، باید مسائل کشور حل شود و در حال حاضر نیز با تدبیر مقام معظم رهبری به مسائل رسیدگی می‌شود، به طور مثال شورای هماهنگی اقتصادی قوا ایجاد شده است.

وی گفت: باید از مقطع زمانی فعلی عبور کرد و بعد به مسایلی که مطرح شد در صورت لزوم رسیدگی کرد. به طور مثال در حال حاضر باید مشکل کارخانه‌ها و بخش تولید را حل کرد.

تشریح دو نظر برای افزایش حقوق‌ها
لاریجانی درخصوص انتقاداتی که نسبت به افزایش ۲۰ درصدی حقوق مطرح می‌شود، بیان کرد: به نظر بنده افزایش ۲۰ درصدی حقوق کافی نیست، اما باید وضعیت کشور را نیز در نظر گرفت. در هر صورت باید به تمامی کارگران و کارمندان توجه شود و افزایش حقوق به حالت پلکانی باشد، چرا که طبقات پایین از لحاظ درآمدی با مشکلات بیشتری روبرو هستند.

وی ادامه داد: چند نظر درباره روش افزایش حقوق وجود دارد که یک نظر دیدگاهی است که مرکز پژوهش‌ها پیرامون افزایش قیمت انرژی مطرح کرده که ما در این زمینه هنوز به توافق با دولت نرسیده‌ایم و تصمیمی نگرفته‌ایم. نظر دوم ارائه بسته‌های کمکی است که در شرایط فعلی انجام می‌شود و کارت کارمندان و کارگران شارژ می‌شود تا آن‌ها بتوانند از این بسته‌ها استفاده کنند، اما این مساله نیز همچنان کاملا قطعی نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد اتحادیه اروپا در زمینه برجام گفت: اتحادیه اروپا براساس انتظارات عمل نکرد، چرا که اروپایی‌ها این موضوع را مطرح کرده و اصرار کردند که با وجود خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایران از این توافق خارج نشود و راهکار‌هایی در زمینه توافق ارائه کردند که گاهی تغییراتی نیز داشت و این موضوعات در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: توافق هسته‌ای یک توافق بین المللی بوده، اما یک عنصر مزاحم مشکل ایجاد کرد. اروپایی‌ها از نظر سیاسی اصرار دارند که پای توافق هسته‌ای هستند، اما در لحاظ اجرایی می‌گویند مشکلاتی وجود دارد. در هر صورت مسئله اقتصادی در دنیا به ابزار تبدیل شده، به خصوص پس از جنگ سرد این موضوعات اقتصادی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

لاریجانی با اشاره به اینکه وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده در حال مذاکره نهایی با اروپایی‌ها هستیم، گفت: در حال مذاکره نهایی با اروپایی‌ها هستند که اگر مذاکرات نهایی به نتیجه نرسد، تصمیم گیری می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه استیضاح وزیر امور خارجه در چنین شرایطی که کشور با تحریم‌ها روبه‌رو است مصلحت دارد یا خیر، عنوان کرد: مسئله استیضاح از جمله حقوق نمایندگان است، جمع مجلس این امر را به مصلحت نمی‌داند، اما نمی‌توان به اقلیت تحمیل کنیم، این کار خارج از روال است.

مصلحت استیضاح ظریف را مجلس تعیین می‌کند
وی ادامه داد: مصلحت استیضاح را من اعلام نمی‌کنم، مجلس تشخیص می‌دهد. برخی نمایندگان معتقد هستند که اکنون زمان مناسبی برای استیضاح وزیر امور خارجه نیست، این اختلاف نظر وجود دارد و باید مسیر آن طی شود.

لاریجانی در خصوص طرح مسئله پولشویی از سوی ظریف گفت: صحبت‌های وزیر امور خارجه مقدمه و موخر داشت، او گفت: کسانی که درباره CFT نظر می‌دهند یا نظرشان بر اساس عقیده‌ای است که دارند یا برخی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مجلس چه اهدافی را برای بودجه سال آینده و جایگاه ارز در نظر گرفته است، گفت: باید بر اساس شرایط فعلی انتظارهایمان را تنظیم کنیم، مسئله فروش نفت و مسائلی درباره تنگنا‌های صادرات و واردات آن تأثیری بر قیمت‌ها می‌گذارد، در چند روز گذشته شاهد بوده‌ایم که قیمت نفت ۷۰ دلار بود و اکنون پایین آمده است، این نوسانات تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: باید نظری را قبول کنیم که به واقعیت نزدیک باشد، از سوی دیگر تلاش داریم تا نیاز‌های اساسی کشور با نرخ پایین ارز تأمین شود، این نیاز‌ها از جمله خدمات بهداشتی، درمانی و غذا است. در اینجا دو نظر وجود دارد برخی می‌گویند قیمت‌ها را یکسان کنید، یارانه را بیشتر؛ اما نظر مقبول این است که قیمت‌ها را پایین نگه داریم چرا که نرخ تورم به کشور آسیب می‌زند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور باید وضعیت آبادانی کشور را حفظ کنیم، گفت: این شرایط به وضعیت آبادانی کشور نباید لطمه بزند، وقتی می‌گوییم دولت گسترده است تأثیر آن را در حقوق و مزایا خواهیم دید. در سال‌های گذشته فشاری در زمینه اوراق مشارکت وجود داشت و پیمانکار‌ها برای نقد کردن اوراقشان مصیبت‌ها کشیدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: پیشنهاد‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ساز و کاری طراحی شود تا حدود ۵۰۰ میلیارد طرح نیمه تمام واگذار شود، با واگذاری طرح‌ها بخش خصوصی نیز بودجه‌ای را اضافه می‌کند و رونق کار عمرانی ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم ساز و کاری فراهم شود تا طبقات مختلف کشور با مشقت مواجه نشوند.

دکتر لاریجانی با انتقاد از وضعیت تسهیل سرمایه‌گذاری در کشور گفت: با وجود اینکه قانونی برای پنجره واحد در نظر گرفته‌ایم تا دولت مقررات دست و پاگیر را بردارد، اما همچنان در این زمینه کاری انجام نشده است و رتبه ما در خصوص تسهیل سرمایه گذاری پایین است.

باید بودجه سال ۹۸ سیال‌تر باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سال آینده عناصر غیرمتعین در بودجه کم نیست بنابراین بودجه سال ۹۸ باید مقداری سیال‌تر باشد و چنین پارامتری را در نظر بگیریم.

وی در خصوص آنکه ارز کالا‌های اساسی باید همان ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باشد یا خیر، توضیح داد: هنوز مجلس به این موضوع ورود نکرده است، باید لایحه بیاید بعد تصمیم بگیریم، نکاتی در این زمینه وجود دارد که باید ببینیم می‌خواهیم همچنان دو نرخه بودن را ادامه دهیم یا شیوه دیگری را در نظر بگیریم.

لاریجانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه مردم در سامانه "فارس من"عمده مشکلاتشان را نسبت به قوانینی می‌دانند که یا ضمانت اجرایی ندارد و یا امکان اجرای آن نیست، گفت: مثال شما در این زمینه قانون منع به کارگیری بازنشستگان بود، این قانون قابلیت اجرا دارد، اگر کسی از آن استنکاف می‌کند باید یقه آن را گرفت، باید مورد‌های سوالتان را مطرح کنید تا موضوع را پیگیری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی می‌گفتند شهرداری‌ها، چون با رأی‌گیری انتخاب می‌شوند شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شوند، در این زمینه دیوان محاسبات و دستگاه‌های نظارتی نظر دادند و معلوم شد قانون باید اجرا شود.

وی ادامه داد: برای رفع ابهام قوانین، معاونت قوانین اظهارنظر می‌کند در غیر این صورت نمایندگان می‌توانند رفع ابهام مطرح کنند همان‌طور که آقای دلخوش ابهام دولت در زمینه قیر را مطرح کرد و با تفسیر قانون این ابهام برطرف شد بنابراین روش‌هایی وجود دارد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که قیمت ارز سقوط کرد، اما مردم تأثیر آن را بر سفره‌های خود ندیدند، بیان داشت: قیمت ارز ساعتی تغییر می‌کرد، در حال حاضر قیمت کنترل و کاهش یافته است و تأثیر آن را بر سایر قیمت‌ها خواهیم دید، اما می‌خواهم امروز بگویم که باید در حوزه مسکن سرمایه گذاری شود، دولت در بخش‌های مختلف از جمله موضوع بازسازی بافت‌های فرسوده اقدام کرده است، اما نیاز به حرکت عظیم‌تر داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از صاحبنظران و رسانه‌ها می‌خواهیم در این زمینه اظهارنظر کنند تا در قانون بودجه مسائل را تبیین کنیم، باید قوانین و نحوه اجرا تسهیل کننده باشد.

تحرک نمایندگان در مجلس بستگی به خود افراد دارد
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نوع عملکرد نمایندگان و فعالیت آن‌ها اظهار داشت: نمایندگان را مردم انتخاب می‌کنند و کار آن‌ها بستگی به خود افراد دارد چنانچه هرکس در مجلس کار و تلاش کند امور مجلس پیش می‌رود و حتی اگر کسی در جمهوری اسلامی صرفا فکر کند ۸۰ درصد فکرش پیش می‌رود، برای مثال همکاران ما آقای پورابراهیمی، بحرینی و خانم حسینی درباره ارز اقداماتی کرده و دولت را در موضوعی متقاعد کردند که این کار مهمی بود لذا نمایندگان هر فکری که داشته باشند در آن باره اقدامی می‌کنند که ممکن است مجلس آن را نپذیرد، اما انجام کار مهم است لذا خوب است نمایندگان مجلس مثل آقای قاضی پور فعال باشد. تحرک نمایندگان بستگی به خود افراد دارد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه مقدار زیادی از وقت نمایندگان برای حل مشکلات حوزه انتخابیه صرف می‌شود، عنوان کرد: در این خصوص چاره‌ای نیست چرا که نمایندگان ارتباط زیادی با مردم دارند و برخی مشکلات ملی و برخی دیگر منطقه‌ای است که گاهی به آن‌ها خرده گرفته می‌شود، اما نمایندگان یک کانال ارتباطی حکومت با مردم هستند لذا حتی اگر موارد مدنظر آن‌ها تصویب نشود اقدامات آن‌ها به کشور آرامش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اخیر ارز، بیان داشت: در مسئله ارز اگر قوه قضاییه برای مبارزه بااخلالگران اقتصادی اجازاتی از رهبرانقلاب نمی‌گرفت و سران قوا در ارتباط با ده،دوازده بندتصمیم نمی‌گرفتند،این آرامش نسبی بوجود نمی‌آمد.

لاریجانی ادامه داد: کمیسیون عمران کار مهمی در قانون بودجه پیرامون موضوع ریل و حمل و نقل ریلی انجام داد که اگر از فاینانس استفاده شود ۱۵ درصد از صندوق توسعه لازم دارد لذا از آن جایی که اتصال فارس به مرز‌های شمالی به لحاظ ترانزیتی بسیار مهم است لازم است تلاش‌های فردی و کمیسیونی در این خصوص دنبال شود همچنین مشکل قیمت گندم نیاز به قانون نداشت که صرفا با صحبت با دولت موضوع حل شد.

جمهوری اسلامی «دیپلماسی بزک» آمریکایی‌ها را دنبال نمی‌کند
وی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری از شبکه CBS آمریکا درباره اراده ایران برای مذاکره با آمریکا، گفت: از رئیس جمهور آمریکا دو سنخ حرف شنیده می‌شود که بخشی جسارت به ملت ایران است البته حرف‌های سخیف گفتن مایه مباهات نیست و آمریکایی‌ها باید با پایبندی به تعهدات درست عمل می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این شگرد آمریکایی‌ها است و آن‌ها به صورت باطنی دنبال مذاکره نیستند چنانچه روی معاهده‌ای که سال‌ها بحث صورت گرفت و در نهایت در شورای امنیت تصویب شد متعهد نماندند لذا در وهله نخست باید گامی برداشته و برجام را اجرا کنند و در حال حاضر شرایط برای مذاکره مهیا نیست و ما دیپلماسی بزک را دنبال نمی‌کنیم.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره گفت: وگوی ملی، اظهار داشت: گفت: وگوی ملی نیاز به میز و صندلی نداشته و اراده گروه‌ها را می‌خواهد، ضمن اینکه باید روی چالش‌های کشور تمرکز شده و از اختلاف نظر‌ها کاسته شود که در حال حاضر گروه‌ها این بلوغ را دارند تا مسائل را حل کنند البته من مذاکره‌های با جناح‌ها نداشته ام و صرفا برخی از همکاران مجلس نشست‌هایی در بیرون دارند.

مصرف کردن حق خروج از برجام از سوی ایران بستگی به شرایط دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره لوایح مربوط به FATF اشاره کرد: سازوکار‌های مالی اروپایی‌ها به خاطر فشار آمریکایی‌ها با سختی مواجه شده، اما آن‌ها باید تصمیم نهایی را گرفته و ابلاغ کنند که در حال مذاکره هستند ضمن اینکه مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره ادامه حضور در برجام باید شرایط سنجیده شود که اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا که ما نیز همچون آمریکا حق خروج از این معاهده را داریم، اما مصرف کردن این حق بستگی به شرایط دارد.

لاریجانی درباره مذاکرات روسای جمهور آمریکا و چین گفت: بنده در جریان ریز مذاکرات نیستم، اما اینکه از یکجانبه گرایی آمریکا جلوگیری شود، کار خوبی است.

روابط ایران و چین راهبردی است
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران با چین روابط بلند مدتی دارد، حدود ۶ سال پیش به کشور چین سفری داشتم و در ملاقات با رئیس جمهور این کشور، وی به من گفت: روابط راهبردی با ایران در برنامه‌های این کشور است و در سفر ایشان به ایران نیز روی این موضوع تاکید شد. چین کشور تاثیرگذاری است و برای تامین انرژی و سرمایه گذاری می‌تواند از امکانات استفاده کند و در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کند.

دیوان محاسبات به موضوع افزایش درآمد‌های دولت رسیدگی می‌کند
وی درخصوص افزایش قیمت نفت و ارز و اینکه دولت باید در این زمینه لایحه متمم بودجه ارائه می‌کرد، گفت: می‌بایست در محاسبات درآمد‌های بودجه‌ای به تمامی جوانب توجه شود، به طور مثال فروش نفت و میعانات با قدری کاهش روبرو شده است، البته قیمت نفت نیز نوسان داشته که باید در نظر گرفته شود. نکته دیگر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالا‌های اساسی و پزشکی در نظر گرفته شده و مابه التفاوت آنچه که در بودجه در نظر گرفته شده بود، بالا نیست، اما درخصوص نرخ ارز بازار ثانویه باید دقت شود که در این بازار بیشتر ارز صادرکنندگان معامله می‌شود و خیلی به دولت از لحاظ فروش ارز ارتباط ندارد. اما در هر صورت به دیوان محاسبات گفته ام که در این خصوص رسیدگی‌های لازم را انجام دهد.

لاریجانی بیان کرد: ممکن است در بخش درآمد‌ها در زمینه درآمد‌های مالیاتی و یا درآمد ناشی از واگذاری‌ها به نتیجه از پیش تعریف شده نرسیده باشیم، اما در هر صورت برای هزینه مازاد درآمد نیاز به قانون است.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال منتفی است
رئیس مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش قیمت بنزین گفت: فعلا بحث بالا رفتن نرخ حامل‌های انرژی وجود ندارد و موضوع کارت سوخت نباید ابهام ایجاد کند، چرا که با انجام این مهم قصد جلوگیری از قاچاق سوخت وجود دارد.

وی اظهار داشت: باید جلوی قاچاق سوخت گرفته شود، اما به نحوی که به مردم فشار نیاید، راه حل‌هایی در این رابطه وجود دارد و از ظرفیت برخی اقتصاددانان و رسانه‌ها استفاده شده و مرکز پژوهش‌ها نیز در رابطه با این موضوع کار کرده است تا علاوه بر جلوگیری از قاچاق و همچنین فراهم شدن زمینه کاهش مصرف، به مردم فشار نیاید. در هر صورت این موضوع سه وجهی باید براساس یک مدل باشد که منجر به تورم نشود و بعید می‌دانم که تا پایان سال جاری قیمت حامل‌های انرژی تغییر کند.

انتظار مردم رفع مشکلات موجود در کشور است
لاریجانی درباره اظهارات ظریف وزیر خارجه مبنی بر وجود پولشویی و رحمانی فضلی وزیر کشور درخصوص وجود پول کثیف در انتخابات تصریح کرد: دو مسئله در رابطه با موضوعات مذکور وجود دارد؛ اولین مسئله این است که آیا پولشویی یا پول کثیف وجود دارد؟ که بله این موضوعات هست، اما نکته دوم این است که مردم انتظار دارند موضوع حل شود، اینکه مسئولان اعلام نظر کنند، بنده فکر می‌کنم مردم می‌گویند مشکل حل شود. به طور مثال درباره قاچاق سخنان اصطلاحاً گرد می‌گویند که بیانگر این است موضوع معلوم نیست، بنابراین این بحث از لحاظ اطلاع رسانی خاصیتی ندارد و اگر اشکالی در قاچاق وجود دارد یا دست‌های آلوده، پول کثیف و پولشویی است، باید با هماهنگی مجلس و دولت و دستگاه‌های ذی ربط به این مسایل رسیدگی شود.

وی ادامه داد: عملیات روانی از خارج کشور علیه نظام انجام می‌شود تا مردم را مضطرب کنند و در این راه دشمنان دروغ می‌گویند و یک عده نیز در داخل چیز‌هایی می‌گویند که در قوه قضائیه می‌تواند مورد رسیدگی قرار گیرد یا قوه مجریه با راه حل بحث را حل کند و یا حتی اگر با قوه مقننه ارتباط دارد قانونگذاری در این رابطه انجام شود. در هر صورت مضطرب کردن مردم خاصیتی ندارد و مردم از سیاستمداران انتظار رفع مشکل را دارند.

مطرح کردن مباحث انتخاباتی در شرایط فعلی به صلاح نیست
رئیس قوه مقننه کشورمان درخصوص شروع فعالیت‌های انتخاباتی گفت: کلاً با توجه به شرایط فعلی کشور و باقی ماندن حدود یک سال و نیم تا انتخابات، ورود به این مسایل به صلاح نیست و این مباحث علاوه بر اینکه مورد انتظار مردم نیست عقلایی نیز نمی‌باشد و رسانه‌ها نیز دامن نزنند.

وی تاکید کرد: در مجلس خیلی حرکت انتخاباتی انجام نشده است، ممکن است برخی جریان‌ها شروع کرده باشند که خبر آن نیز می‌رسد، اما امروز وقت رفع مشکلات مردم است و بحث‌های انتخاباتی باید حدود ۴ ماه قبل از انتخابات آغاز شود، بنابراین طرح موضوعات مذکور به مصلحت نیست.

رفراندوم موضوعات تخصصی کار مشکلی است
لاریجانی درخصوص به رفراندوم گذاشتن بحث FATF گفت: برای موضوعات خیلی تخصصی برگزاری رفراندوم کار مشکلی است چرا که در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مسئله روبرو می‌شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم. در هر صورت برای بررسی موضوعاتی که به ظرافت فنی و حقوقی نیاز دارند، باید مجلس، قوه قضائیه و دولت بحث را حلاجی کنند.

وی ادامه داد: از ۴ لایحه مربوط به FATF، یک لایحه بعد از تصویب و تایید ابلاغ شده است و ۲ لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، در کمیسیون برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می‌شود و اگر این شورا مجدداً لایحه را رد کند، برای تایید به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد، بنابراین بن بستی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس مجلس در پاسخ به این سوالکه با توجه به بحران‌های چند وجهی محیط زیست در کشور آیا نهایی شدن توافق‌نامه پاریس را به صلاح می‌دانید با توجه به این که برخی الحاق به این توافق نامه را ضروری دانسته و برخی دیگر معتقدند که این موضوع مغایر با منافع ملی است، گفت: این لایحه از طرف دولت به مجلس ارائه شد. مجلس آن را تصویب کرد و به شورای نگهبان رفت. اکنون کمیسیون مربوط در حال بررسی ایرادات شورای نگهبان است. این یعنی مجلس به این لایحه رای داده است. این که اختلاف نظر وجود داشته باشد اشکالی ندارد. اما این ظرفیتی است که برای آینده مفید خواهد بود، انشاالله بررسی‌ها در کمیسیون انجام شده و در صحن مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

تأکید بر ضرورت حریت نمایندگان
رئیس دستگاه قانونگذاری کشور در پاسخ به این سوال که شفافیت در آراء مطالبه مردم است، چه اقدامی در این زمینه شده است، گفت: شفافیت باید انجام شود، اما موضوع مهمتر حریت نمایندگان است، باید کاری شود تا حریت نمایندگان حفظ شود، قوام مجلس بر این است که هر کس بر اساس مصلحت کشور و با حریت اعلام نظر کند.

وی تأکید کرد: ما در مریخ صحبت نمی‌کنیم، در ایران هتاکی و فشار وجود دارد. در کشور از این مسائل وجود دارد و برخی می‌ترسند و عده‌ای نمی‌ترسند.

لاریجانی گفت: برخی نمایندگان از شهر‌هایی آمده‌اند که با هر اعلام نظری برایشان مشکل ایجاد می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرند، باید فرهنگ رفتاری تغییر کند، متأسفانه با مشکل اخلاق سیاسی در ایران مواجه هستیم. سقراط ایرانیان را با اخلاق‌ترین افراد می‌دانست، باید چنین الگویی از ایران به جای بماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سایت‌ها به نمایندگان توهین می‌شود و آن‌ها را منافق خطاب می‌کنند، باید شرایط مناسب شود تا شفافیت آراء دنبال شود هر چند که موافق شفافیت آراء هستم، اما نگرایی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مسئله بورسیه‌ها را پیگیری کند
وی در خصوص مشکلات پیش آمده برای برخی دانشجویان بورسیه، عنوان کرد: تا جایی که مطلع هستم مشکلات حل شده و مشکلات باقی مانده در دیوان عدالت اداری مورد پیگیری قرار گرفته و اگر دیوان حکمی در این زمینه تصویب کرده باشد از کمیسیون آموزش و تحقیقات می‌خواهیم پیگیری کند و طبق قانون مسئله برطرف شود.

شرایط امروز آمادگی پیگیری نظام پارلمانی را ندارد
لاریجانی در این باره که مقام معظم رهبری بر نظام پارلمانی تأکید کرده است، توضیح داد: ایشان در سفر به کرمانشاه این موضوع را در جمعی مطرح کردند، من هم آن را کار خوبی می‌دانم و در مجموع مسئله را برای شرایط کشور مناسب می‌دانم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع نظام پارلمانی را از مقام معظم رهبری سوال کردم، ایشان فرمودند: مثال زده‌اند و منظورشان این نبود که حتماً انجام شود، هر چند که اعتقاد دارم شرایط امروز آمادگی این را ندارد که در این زمینه کار شود.

وی گفت: مطالعات بر روی نظام پارلمانی کار سختی نیست، اما ظرف زمانی کنونی مناسب امر نیست.

 لاریجانی در پاسخ به میزان تعطیلات نمایندگان گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هر سه هفته جلسه علنی، نمایندگان یک هفته به مناطق حوزه انتخابیه مراجعه می‌کنند، در واقع نمایندگان تعطیل نیستند بلکه مشکلات و آبادانی منطقه را پیگیری می‌کنند که کار شاقی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور در حوزه‌های انتخابیه ارتباط با حکومت است، اظهار داشت: در واقع جلسات رسمی مجلس تعطیل است، اما نمایندگان مشغول کار هستند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل چه ضرورتی دارد، عنوان کرد: بحث جدیدی نیست، در گذشته نیز مطرح می‌شد و ضرورت دارد چرا که شورای امنیت سازمان ملل یکجانبه تصمیم می‌گیرد و از مرجعیت افتاده، در حمله به عراق با مصوبه شورا اتفاقی رخ نداد، اما با زورگویی آمریکا شاهد حمله بودیم که ترامپ درباره آن می‌گوید ۸ هزار میلیارد دلار هزینه کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان ملل و شورای امنیت آن باید مرجعیت داشته باشند و به موقع تصمیم بگیرند، اما درباره یمن تصمیم نگرفت و مرجعیت آن صدمه دید از این رو هماهنگی‌هایی در منطقه به وجود آمده است که دلیل آن ضعف سازمان ملل و شورای امنیت است.

وی تأکید کرد: تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل به آسانی نخواهد بود، ساختار زورگویانه در آن زیاد است و تا حل مسئله زمان می‌برد.

هیچ نهادی حتی از روی مصلحت نباید اقدام به قانونگذاری کند
لاریجانی در پاسخ به خبرنگاری درباره فضای کسب و کار گفت: در این باره قانونی برای تسهیل فضای کسب و کار تصویب شده است و باید دید اگر اقدامات به درستی انجام نمی‌شود در حوزه قوانین است یا بخش دستورالعمل‌های دولتی ضمن اینکه باید برخی قوانین که مانع تسهیل فضای کسب و کار است حذف شود از این رو ما از اقدامات اتاق بازرگانی و بخش‌های صنفی برای مطابقت قوانین با مجلس استقبال می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره برخی لوایح که در مجمع یا شورای هماهنگی اقتصادی به تصویب رسید، اظهار داشت: این لوایح در مجمع و شورای هماهنگی تصویب نشد بلکه آن‌ها صرفا توصیه‌هایی در این خصوص ارائه دادند ضمن اینکه ما نیز معتقدیم حتی از روی مصلحت نیز نباید در نهاد دیگری قانونگذاری صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: در خصوص لایحه چک تضمینی گفته شد ۸ هزار میلیارد تومان از طریق چک‌های غیرقابل پیگیری منتقل می‌شود که پشتوانه‌ای برای بررسی این لایحه می‌خواستند که توصیه شد در این خصوص به صورت درخواست دو فوریت شود چرا که موارد طرح شده در این لایحه نیاز به قانونگذاری دارد.

برخی موضوعات برای اعتمادسازی مردم نیاز به تصویب قانون دارد
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه درباره برخی موضوعات دولت به تنهایی می‌تواند تصمیم بگیرد و درباره برخی دیگر باید قانونگذاری شود، عنوان کرد: برای مثال معافیت مالیاتی برای افرادی که طرح‌های عمرانی نیمه تمام را برعهده میگیرند نیاز به مصوبه مجلس دارد یا برخی موارد که حتی نیاز به قانون ندارد برای اعتمادسازی قانون تصویب می‌شود چنانچه برای سپرده گذاری ارزی قانون نیاز نیست، اما برای اعتماد مردم تصویب می‌شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره بحران یمن بیان داشت: با تجزیه یمن مخالف هستیم چنانچه با تجزیه عراق نیز مخالف بودیم و پشت دولت عراق ایستادیم تا این اتفاق نیفتد چرا که پشت این قضیه آسیب به منطقه است.

ارائه نظر نمایندگان درباره رئیس مجلس حق آن‌ها است/ از کسی دلگیر نشده و به‌دنبال حل مشکلات اصلی کشور هستیم
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات برخی نمایندگان مجلس مانند پیگیری موضوع بررسی کفایت ریاست مجلس و تصور این نمایندگان مبنی بر اینکه رئیس مجلس قصد جبران مافات برخی مواضع آن‌ها را دارد، گفت: در این خصوص نظری ندارم و معتقدیم پیشگویی‌ها و ضمیرخوانی‌ها درست نیست و این حق نمایندگان است که درباره رئیس مجلس نظراتی داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: توصیه دین این است که تا جایی که می‌توانیم از الفاظ دیگران حمل به صحت کنیم به خصوص که نمایندگان منتخب مردم هستند و جنس ما دلگیری نیست و منافع کشور مهم است لذا ضرورتی به سوءظن نیست.

رئیس مجلس در پایان در پاسخ به ادامه سوال خبرنگار که تأکید کرد این نظرات عین گفته برخی نمایندگان بوده و صرفا برداشت ذهنی نیست، خاطرنشان کرد: تشخیص آن‌ها نسبت به من اشتباه بوده چرا که تاکنون مسیری را طی کرده‌ایم که تا جایی که می‌توانیم مشکلات اصلی کشور را برطرف کرده و به مسائلی از این دست دلگیری‌ها نپردازیم.

لاریجانی در پاسخ به میزان:
ادامه مذاکرات، تصمیم هیئت نظارت بر برجام است/ تقریبا در حال روشن شدن است که اروپایی‌ها تا چه حد می‌توانند پیرامون برجام کار کنند



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *