مقایسه مداحیهای جدید با قدیم مشکلساز شده است
خبرگزاری میزان - حسین ضیائی شاعر آئینی در برنامه تهران بیست درباره چالشهای اشعار مداحی گفت: مشکل ما این است که مداحیهای جدید را با مداحیهای قدیمی مقایسه میکنیم و به همین دلیل در مقایسه این دو با هم مطرح میشود که فلان مداحی اصیل است و فلان مداحی اصیل نیست.
موسیقی در مداحی همیشه وجود داشته است
این شاعر آئینی ادامه داد: اگر مداحیهای جدید با مسائل اعتقادی و شرعی در تضاد باشد باید کنار گذاشته شود. موسیقی وارد مداحی نشده بلکه موسیقی وارد مداحی بوده است. مشکلی که وجود دارد گفته میشود مداحی ربطی به موسیقی نداشته که درست نیست. در مواقعی که یک موسیقی پاپ را عینا به مداحی وارد کرده ایم قطعا آسیب است، ولی موسیقی همیشه در مداحی وجود داشته است.
تولید مداحی مبتنی بر اصول پاپ اگر به مکتب آسیب نزند ایرادی ندارد
این شاعر آئینی ادامه داد: اگر یک نغمه پرداز که سبکی مینویسد اگر آن را عینا از یک کار پاپ کپی کند باز هم به خودی خودش بد نیست، ولی اگر آن قطعه پاپ حواشی دارد بهتر است تولید نشود. اگر با ارائه آن اثر لطمهای به اصول مکتبی ما وارد نشود تولید آن مداحی مبتنی بر موسیقی پاپ مشکلی ندارد.
وی در ادامه بیان کرد: مداحی که در هیات یک مداحی را بخواند و در استودیو برود و تنظیم شود باز هم مداحی است.
موسیقیهای جدید گوش موسیقایی مردم را در معرض خطر قرار داده است
مهدی زنگنه شاعر آئینی در ادامه در برنامه تهران بیست گفت: هر سنتی که ما امروز به آن سنت میگوییم روزی نوآوری بوده است. مداحیهایی که ما امروز آنها را سنتی میدانیم در دوره خودش جدید و نو محسوب میشده و در همان دوره با موضع گیری دیگران همراه بوده است.
نوآوری در مداحی باید اصالت داشته باشد
وی خاطرنشان کرد: در بحث نوآوری و سنت در شکل نباید بمانیم و باید به ماهیت توجه کنیم. این نوآوریها در مداحی باید اصالت داشته باشد. معیار سنجش مداحیهای جدید عرف نیست.
وی درباره مفهموم سخنان رهبری در دیدار با مداحان که گفتند هیات باید هیات بماند، گفت: رهبری به مداح، اشعار و مستمع به عنوان رکن هیات توجه کردند. این یعنی اینکه هیات ۳ رکن دارند که اگر هر کدام از آنها نباشد آن رویداد دیگر اسمش هیات نیست.
زنگنه در ادامه بیان کرد: هیات پدیدهای است که فقط بخش کوچکی به نام نوحه در آن مطرح نیست. وقتی اسم محتشم میآید با پدیدهای طرفیم که از پس ۴ ونیم قرن به ما رسیده و این شعر بر در و دیوار حسینهها و تکیهها دیده میشود و ما با یک استثنا مواجه هستیم.
وی ادامه داد: مکتب و نگاه محتشم مهم است، اگر فقط بخواهیم به این مکتب توجه کنیم فقط باید برای امام حسین (ع) شعر بسراییم. قطعاتی که محسن چاووشی برای ائمه سروده یک سروده پاپ توسط یک خواننده پاپ است و اصلا مداحی محسوب نمیشود.
مخالف تولید مداحی از روی موسیقی پاپ هستیم
این شاعر آئینی ادامه داد: من مخالفم که یک سروده پاپ را کپی کنیم و مداحی از روی آن تولید کنیم، این وضعیت بهتر است برعکس باشد. مداحیهایی که در استودیو ضبط میشود را هم مداحی نمیدانیم بلکه آن را هم موسیقی پاپ میدانیم. ما امروز با پدیدههای در عزاداری مواجه ایم که در تمام سالیان گذشته با آنها رو به رو نبوده ایم. به عنوان مثال ما اصلا قبول نداریم که قطعه سلام فرمانده مداحی است، ولی برخی آن را مداحی میدانند.
این شاعر آئینی در ادامه تاکید کرد: تلوزیون و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به بحث تولید موسیقی ورود کنند، این تولیدات گوش موسیقایی مردم ما را دچار مشکل میکند.
انتهای پیام/