ورود ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی تا پایان سال ۱۴۰۲
خبرگزاری میزان- به گزارش شهر؛ نشست خبری مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ظهر امروز (یکشنبه ۲۵ تیرماه) برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ سال است که ناوگان اتوبوسرانی نوسازی نشده است. مردم با یک ناوگان فرسوده در تهران رفت و آمد میکنند و گلایهمندی به جا دارند.
علیزاده تصریح کرد: تلاشهای زیادی شده تا این عقب ماندگی مربوط به بیش از ده سال را جبران کنیم که نمودش در بودجه امسال وجود دارد. نکتهای که بسیار مهم است این است که برای جبران این عقب ماندگی ۱۰ ساله اولین تکلیف ما این است که اتوبوس را از تولید کننده داخلی تهیه کنیم. مضاف بر اینکه این تولیدکنندگان داخلی قرار است برای کل کشور اتوبوس تولید کنند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه طبق برنامه تا پایان این دوره مدیریت شهری باید ۹ تا ۱۱ هزار اتوبوس تولید کنیم، گفت: اگر این فضا در ده سال اخیر مدیریت میشد قطعا به مرور زمان چرخ تولید اتوبوسها بالا میرفت و ما ناگهان این فشار را به تولید کنندگان داخلی نمیآوردیم.
علیزاده ادامه داد: ما موفق شدیم در دوره جدید مدیریت شهری نسبت به دوره قبلی که شهر را رها کرده بود، ۳۸۵ دستگاه اتوبوس و ون را وارد ناوگان کنیم، اما این تعداد باتوجه به جمعیت گسترده تهران کفایت نمیکند. تا الان برای ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ون قرارداد رسمی با تولیدکنندگان داخلی به مبلغ بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان بستیم. این در تاریخ مدیریت شهری کم سابقه است.
وی گفت: ما در بخش اتوبوسرانی با کمک دولتی ۷هزار و صد میلیارد تومان بودجه برای نوسازی داریم، اما با کمک شهردار تهران بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد بستیم. از این ۳ هزار دستگاه بناست حدود ۱۴۰۰ دستگاه تا پایان سال تحویل شرکت واحد بشود. الباقی هم تا پایان شهریور به ناوگان اضافه میشود.
علیزاده تاکید کرد: امسال عقبماندگی و ترک فعل مدیران قبلی را جبران میکنیم.
اضافه شدن ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تا پایان سال
وی با بیان اینکه قراردادهایی با تولیدکنندگان داخلی بستیم که شامل ۱۰۰۰ دستگاه با شرکت عقاب و ۵۰۰ دستگاه تک کابین اسنا وابسته به گروه بهمن است، افزود: برای تولید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ و ۱۲ متری با شرکت مپنا و عماد خودرو قرارداد منعقد کردیم و تا اخر سال از این تعداد، ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان خواهد شد.
علیزاده تصریح کرد: اواخر سال ۱۴۰۰ بود که ۲۰ دستگاه ون جانبازان و معلولین خریداری شد و امسال هم ۴۰ دستگاه در راستای حمایت و تقویت ناوگان معلولین اضافه شد.
کولر ۹۵ درصد از اتوبوسهای بی. آر. تی فعال است
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه در یک ماه و نیم گذشته حدود ۷۰ درصد از کولر اتوبوسهای تندرو فعال بود و الان حدود ۹۵ درصد کولرها فعال است، عنوان کرد: ممکن است به دلیل فرسودگی یک روز کولر فعال باشد و یک روز برای تعمیر برود. پیگیری میکنیم تا برای ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین برای خطوط تندرو قرارداد ببندیم. در خصوص اورهال اتوبوسهای فعلی هم شرکتهایی که بازسازی میکنند فراوانی ندارند و ظرفیت پایینی دارند.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته قرارداد اورهال ۱۰۰ اتوبوس را منعقد کردیم، اما عملیات بازسازی هنوز به اتمام نرسیده است. فراخوان هم برای اورهال زدیم و استقبال نشده است. قرارداد قطعی تا اورهال ۳۳۰ دستگاه برای اتوبوسهای ملکی تا قبل از بازگشایی مدارس را بستیم. از بخش خصوصی هم قرارداد ۱۰۰ اتوبوس را بستیم تا از محل یارانههای شهرداری کار اورهال را پیش ببرند. بنا داریم که اگر این شرکتها طبق برنامه عمل کردند تعداد بیشتری اتوبوس را برای اورهال به آنها تا پایان سال بسپاریم.
علیزاده گفت: از اول تیرماه مهندسی خطوط با جا به جایی بعضی از خطوطی که کشش مسافر نداشتند شروع کردیم که ادامه دار هم هست. حدود ۳۸۵ دستگاه دیگر هم بناست به بخش خصوصی واگذار کنیم. جمعا ۶۹۶ دستگاه مینی بوس و اتوبوس را تا ۱۰ روز آینده به بخش خصوصی برای خدماترسانی بهتر واگذار میکنیم. تلاش ما این است انحصار شرکتهای محدود چه در خصوص واگذاری اتوبوس چه خرید و اورهال را بشکنیم. هر شرکتی که توان فعالیت دارد درخواست بدهد و بعد از انجام مراحل با آنها قرارداد میبندیم تا سرعت خدمترسانی به مردم بیشتر بشود.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه اتوبوسهای بخش خصوصی حتی ظرفیت جانمایی کولر ندارند، تصریح کرد: ما میخواهیم بخشی از اتوبوسها را برای خدمترسانی بهتر به بخش خصوصی واگذار کنیم. ما ۱۶ شرکت خصوصی داریم که بیش از ۱۵ سال است با ما همکاری میکنند. بر اساس رتبهبندی، تعداد ۶۹۶ اتوبوس به آنها تعلق میگیرد، البته بابت این واگذاری از شرکتهای خصوصی هزینه دریافت میکنیم و صرف و صلاح شرکت و بیت المال سنجیده میشود تا ما بتوانیم با این اقدام باز هم اتوبوس وارد کنیم.
علیزاده همچنین گفت: همان طور که به دوستان شورا توضیح دادیم؛ یکی از نقدها این بود که هیچ اتوبوسی در مدیریت شهری وارد نشده است پس این ۳۸۵ اتوبوس از کجا آمده است؟ ما باید جنبه انصاف را در نظر بگیریم. قراردادهایی که بسته میشود باید در سامانه تدارکات دولت بارگذاری شود و ما نمیتوانیم روی هوا حرف بزنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شرکتی برای کارت بلیتها بیش از ۱۰ سال مجموعه اتوبوسرانی را کمک میکرد؛ این موضوع بعد از ۱۰ سال تمام شد و مجموعه شهرداری تهران وارد فاز مذاکرات جدید شد. اکنون در حال انعقاد قرارداد با شرکت ساپا هستیم. شرکت مترو بخش بزرگی از این کار را جلو برده و ما هم با هزینه ۲۰ میلیارد برای خطوط تندرو قرارداد امضا کردیم و ظرف ۴ ماه آینده این طرح در خطوط اجرایی میشود. دستگاههای فعلی همراه با هوشمندسازی آنلاین است و ما به موقع میفهمیم که چه تعداد مسافر جا به جا شده است. امیدواریم برای خطوط عادی نیز تا پایان سال این قرارداد منعقد بشود. با این حال دستگاهها با هر مشکلی مواجه شوند، هیچ راننده اتوبوسی حق گرفتن پول ندارد.
برای رفع کمبودها ۳۲ اتوبوس را بدون پلاک گذاری وارد ناوگان تندرو کردیم
علیزاده تصریح کرد: از مردم عذرخواهم که بعضا ۳۰ دقیقه در ایستگاهها معطل میشوند؛ آن قدر تعداد اتوبوسها پایین است که سرفاصلهها زیاد میشود. دو خط (۷ و ۲) ما در سامانه ۴ خراب است و به قدری اوضاع خوب نیست که ۳۲ اتوبوس بدون پلاکگذاری وارد ناوگان تندرو شده است. امیدواریم با ورود ۱۴۰۰ اتوبوس وضعیت بهتر شود. در بعضی از خطوط ما مانند مولوی و چهارراه ولیعصر به دلیل ازدحام موتورسیکلتها راه برای رسیدن اتوبوسها تنگ میشود. در این مورد نیاز به همراهی راهور داریم.
وی ادامه داد: در دورههای قبلی ۴ دستگاه اتوبوس سه کابین وارد شد. این ۴ دستگاه بیش از ۶ سال است که به دلیل نقص فنی خوابیده است. بنده در تلاشم از طریق شرکتهای دانش بنیان و بخش خصوصی اینها را راهاندازی کنیم چراکه اتوبوسها نو بوده و از سوئیس وارد شده است. شرکتی که اتوبوسها را فروخته هم گفته است که تا پایان مهرماه این اتوبوسها را راه میاندازد. اگر درست بشود، این اتوبوسها در خط ۲ قرار میگیرند. البته هنوز این موضوع قطعی نیست.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی همچنین گفت: اگر قرار باشد اتوبوس وارد کنیم زیر ۵ سال خواهد بود و در مصوبه هیات وزیران هم تاکید به یورو ۵ شده است. اگر اتوبوسی وارد میکنیم بناست در حد نو باشد. حالا سازمان استاندارد نکاتی را بر اساس استانداردهای اروپایی میگوید. اگر بخواهیم به آن عمل کنیم در زمان آقای قالیباف هم نباید همین اتوبوسهای تندرو را وارد میکردیم. ما در سیستم اداری خود تحریمی زیاد داریم، اما واقعیت این است که کل آلودگی این اتوبوسها به ۴ درصد هم نمیرسد.
انتهای پیام/