کارگردان «تب و تاب»: تحولات مدیریتی در رسانه ملی تزلزل در تولید آثار را در پی دارد/ رسانههای تک صدایی بردی ندارند
داریوش مختاری نویسنده و کارگردان سریال «تب و تاب» در گفتوگو با میزان درباره مضمون این سریال گفت: «تب و تاب» یک سریال تلویزیونی خانوادگی، اجتماعی و ملودرام در مورد روابط خانواده و مسائل و مشکلاتی است که افراد یک خانواده با آنها مواجه میشوند. این سریال مسائل و مشکلات و ارتباطات افراد یک خانواده را در ژانر ملودرام و اجتماعی به تصویر کشیده است و نشان میدهد که باید آتش اختلافات کوچک خانوادگی را قبل از اینکه دامن همه افراد خانواده را بگیرد، خاموش کرد.
وی علل پرداختن به خانواده در سریال «تب و تاب» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: تلویزیون یک رسانه فراگیر است و بیشترین نفوذ را در بین خانواده دارد، به همین دلیل میتوان مناسبات و رویدادهای بین خانوادهها را به خوبی بیان کند. در این میان دغدغههایی که بسیاری از خانوادهها با آن روبهرو هستند و در جامعه رواج دارد، در قالب یک داستان با عنوان سریال «تب و تاب» تولید شده است.
مختاری تاکید کرد: بسیاری از داستانهایی که در سریال مطرح میشود، برگرفته از تجربههای مشترکی است که در جامعه وجود دارد. مشترکات فرهنگی، آموزههای تربیتی و دینی که برای همگی ما ملموس است، سوژهای برای پرداخت بوده که در سریال «تب و تاب» رویدادهای زندگی امروزی و دغدغههای خانوادهها در کنار آسیبهای موجود به تصویر کشیده شده و خانواده معیار و تراز نیز در کنار آن معرفی شده است؛ خانوادهای که به تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی میپردازد. بدین ترتیب این نکته که چگونه برخی از خانوادهها با کمی تمرکز و صبر میتوانند خود را به خانواده معیار نزدیک و یا بدل کنند هم در سریال «تب و تاب» به تصویر کشیده شده است.
وی به سیاستهای رسانه ملی در سالهای اخیر پرداخت و اظهار کرد: رسانه ملی طی سالهای اخیر توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی در بین خانوادهها را محوری مهم برای تولید آثار قرار داده است و از این رو سریال «تب و تاب» تلاش کرده تا در مضمون خود به دو عنصر خانواده تراز و خانواده اجتماعی و گستره آنان که فامیل تراز نیز از خلال آن استخراج میشود، بپردازد و آنان را از ابعاد مختلف دینی، اجتماعی، روانی و اخلاقی مورد واکاوی و بررسی قرار داده و قضاوتها را بر عهده مخاطبان قرار داده است.
این کارگردان سریالهای تلویزیونی افزود: هنگامی که آسیبها را از دیدگاه جامعهشناسانه مورد بررسی قرار میدهیم، این گونه به نظر میرسد که به نوعی آینه در مقابله جامعه قرار میدهیم، یا به عبارت دیگر تلنگری به خانوادههای جامعه وارد کردهایم و این امر به بهبود عملکرد خانوادهها منجر میشود و آنان را به خانواده تراز و یا شاخصهای سبک خانواده ایرانی اسلامی نزدیک میکند. وقتی مخاطب این مهم را ببیند در تصمیمات خود دقیقتر شده و رویکرد مناسبتر و عاقلانهتری را در پیش خواهد گرفت.
وی بازخوردها را در بین گروه بازیگران جالب دانست و بیان کرد: وقتی فیلمنامه را به برخی از بازیگران میدادم آنان از شباهت و نزدیکی فیلمنامه به حقیقت زندگی و رفتارهای اجتماعی شخصیتهای آن تعجب میکردند و حتی در مواردی بیان میکردند که مناسبتهای زندگی شخصیتهای فیلمنامه تا چه اندازه به زندگی خود آنان شباهت دارد.
لزوم پژوهش
مختاری به پژوهش برای ساخت یک سریال خانوادگی اشاره و تصریح کرد: برای نگارش فیلمنامه یک سریال خانوادگی، پژوهش جزو جداییناپذیر آن محسوب میشود و برای این منظور از مشاوران حقوقی و اجتماعی و همچنین روانشناسان استفاده شده است، زیرا بسیاری از ابعاد مطرحشده نیازمند بیان علمی و حقوقی است. ملودرامهایی که به روابط بین افراد میپردازند، عموما فیلمنامههای علمی و پژوهشی را طلب میکنند.
وی در مورد دکورهای سریال «تب و تاب» بیان کرد: اگرچه سریال «تب و تاب» یک رئال است، اما دکورهای این سریال باید به داستانها نزدیک میشدند تا باور بهتری را برای مخاطب در بر داشته و همذاتپنداری را در کنار بسیاری از عوامل دیگر ایجاد کند. همین امر هزینههای سنگینی را میطلبد و متاسفانه این امر از دید رسانه ملی و سرمایهگذار مهم نیست. آنها تنها برای سریالهایی هزینه دکور تقبل میکنند که تاریخی باشد.
این نویسنده تعداد مخاطبان سریال «تب و تاب» را بر آورد کرد و افزود: اتفاقاتی که اخیرا برای رسانه ملی رخ داد و فاصله گرفتن مخاطب از تلویزیون سبب شد تا همه برنامه دچار صدمه شوند. متر و معیارهایی وجود دارد که به اذعان دوستان رسانهای خواسته مخاطبان را در آن مد نظر قرار نداده و از این رو مخاطب خود را در آینه رسانه نمیبیند و از آن دور میشود. در سالهای گذشته به خوبی دیده میشد که سریالهایی همانند «پدرسالار» و «سلطان و شبان» به اندازهای مورد توجه مخاطبان بود که هنگام پخش خیابانها خالی از جمعیت میشد و همه بیصبرانه منتظر قسمت بعدی سریالها بودند، اما اکنون دیگر خبری از این رخدادها نیست. این بیمهری و فاصله گرفتن مخاطب سبب میشود که بسیاری از سریالها که اینک روی آنتن هستند، دیده نشوند. با این حال بازدیدهای مخاطبان از تلوبیون و برخوردهای میدانی نشان داد که سریالهای خانوادگی همچنان مخاطبان خاص خود را دارد و مورد اقبال هستند. در مواردی نیز با بازخوردهای متفاوتی روبهرو میشدم که برایم جذاب بود، زیرا در برخی موارد گفتهها در مورد سریال «تب و تاب» چالشی بود و در عین حال نشان میداد که سریال دیده شده است.
مختاری در مورد فیلنامه سریال «تب و تاب» تاکید کرد: سریال «تب و تاب» تلاش دارد تا آسیبهای موجود در دل خانواده و جامعه را مطرح کند و در عین حال فاصله بین نسلها را به خوبی بیان کرده بود. نشان دادن این امر کاری بسیار دشوار محسوب میشود، زیرا نگه داشتن حرمت پدر و مادر در کنار نگاه متفاوت نسل جدید، به برخی مسائل پیچیده منتهی میشود که همانند راه رفتن بر روی لبه یک کاغذ سخت است. حتی در برخی موارد افرادی که یک قسمت را از دست میدادند، با دیدن بخش بعدی ما را محکوم به قضاوتهای نادرست میکردند، در حالی که هرگز در نقل و به تصویر کشیدن رویدادها قضاوت نمیکردیم. در مواردی شخصیت حاجی در سریال «تب و تاب» ابراز انزجار میکند و بحث مصلحت در رفتار مطرح میشود که اگر با شیطنت همراه شود، دروغگویی خواهد بود. ما این دو نوع رفتار را در کنار هم قرار دادیم تا بتوانیم به واسطه آن شرایط برای تصمیم گیری را بر عهده مخاطب قرار دهیم.
زمان پرداخت بودجه
این کارگردان به چالشهای حوزه ساخت سریال و فیلم اشاره و تصریح کرد: یکی ازعمدهترین چالشهای در حوزه ساخت سریال بودجه است که تبعات آن را به خوبی میتوان در انتخاب مکان، موقعیت و یا افراد پشت صحنه و جلوی دوربین دید. وقتی بودجه تخصیص داده میشود، انتظار میرود که زمان پرداخت در آن رعایت شود. گاهی در همین بودجه کم نیز به دلیل تاخیر در پرداختها چرخه تولید سریال با دشواریهایی روبهرو میشد.
وی تغییرات مدیریتی در رسانه ملی را یکی دیگر از چالشهای ساخت و تولید سریال دانست و تاکید کرد: هر گونه تغییر در ساختار مدیریت رسانه سبب میشود که سازندگان و تولیدکنندگان با مرحله جدیدی روبهرو شوند، زیرا مدیران جدید برنامههای جدید در دستور کار قرار داده و برنامههای گذشته با بیمهری روبهرو میشوند. این یک بلاتکلیفی برای تولیدکنندگان آثار در دست تولید محسوب میشود. اگرچه ما با تمام این رویدادها با صبر برخورد کرده و تلاش داشتیم تا از حساسیتهای اضافی بکاهیم، اما این رویدادها به تضعیف رسانه تبدیل میشود. گاهی سوژه خانواده در اولویت کاری قرار دارد و با مدیریت جدید کارکرد خود را از دست میدهد، گاهی مورد تقدیر هستیم و گاهی مد نظر نبوده و کنار گذاشته میشویم.
مختاری خود را با عنوان یکی از نیروهایی که سالها در رسانه فعالیت کرده معرفی و خاطرنشان کرد: رسانه ملی باید دریابد که جامعه متکثری را در مقابل خود دارد و رسانه تک صدایی بردی ندارد، به همین دلیل باید به موضوعات در دل هم توجه کرد. باید این کلیت در نظر گرفته شود که رسانهای همانند تلویزیون نگاهی استراتژیک به موضوعاتی همانند خانواده را طلب میکند که تحولات سیاسی و اقتصادی بر آن تاثیر نمیگذارد. چنانچه این امر طی سالها به صورت مدام و پشت سر هم در اولویت قرار گیرد، چشمانداز و استانداردی مشخص برای آن فراهم خواهد شد. تصمیمگیریهای مدیریت که تغییرات مداوم را در بر دارد، نه تنها ماهیت برنامهها، حول محور خانواده را تحت پوشش قرار میدهد، بلکه پا به پای نسلها جلو میرود.
انتهای پیام/